AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Slutten av 30-årene. Ikke vant til å jogge. Men trener vanligvis på senter. Jogget en liten runde i skogen. Fikk skikkelig vondt i lungene, piper i brystet. Fortsatt litt pipete hostete... Hjelp, er kjempe redd! Anonymkode: 863da...96a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Dårlig kondis? Anstrengelses astmå? Pollenallergi? Ring legevakta dersom du er redd det er noe akutt... Anonymkode: f692b...0db 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Høres ut som astma eller kuldeastma, men slike symptomer skal alltid sjekkes hos lege! Anonymkode: 9b44a...ab9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Ta en tur til legen du. Anonymkode: cb51d...777
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Høres ut som astma Anonymkode: 98bc7...c03
Gjest tranedatter Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Høres ut som dårlig kondis. Om du ikke er vant til å jogge, så har du sikkert gått for hardt ut. Varm opp med rask gange 5-10 minutter, så jogge. Avslutt med 5-10 minutter gange igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Høres ut som du har trent for hardt uten å varme opp. Jeg har opplevd det samme enkelte ganger når jeg har løpt ute, veldig ekkelt men det går over. Anonymkode: 71db9...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Når du er såpass ung og ikke røyker så kan du utelukke både kols og lungekreft. Det høres ut som angstrengelsesesutløst astma eller rett og slett bare overanstrengelse grunnet dårlig form. Gå til legen og be om spirometri. Og deretter tren deg opp. Anonymkode: 09458...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når du er såpass ung og ikke røyker så kan du utelukke både kols og lungekreft. Det høres ut som angstrengelsesesutløst astma eller rett og slett bare overanstrengelse grunnet dårlig form. Gå til legen og be om spirometri. Og deretter tren deg opp. Anonymkode: 09458...bd5 Vel, jeg begynte å jogge da jeg var i slutten av 30 åra og var sikker på at jeg hadde anstrengelsesastma. Ikke-røyker var jeg også. De utelukket heller ikke lungekreft, siden de fant flere flekker på lungene mine som måtte utredes videre. En kollega av meg døde av lungekreft som 40 åring, han røyket heller ikke. Skal ikke krisemaksimere noe som helst, men man skal heller ikke bombastisk utelukke noe. Selv tror jeg også TS har anstrengelsesastma. Men det trenger ikke være det. Det var KOLS jeg hadde. Nå, 12 år senere, er jeg i bedre form enn jeg noensinne har vært, løper 5 km på under en halvtime og kjenner ingenting til kolsen jeg fikk påvist da. Tror mange resignerer når de får beskjeden, og nesten gir opp. Trente styrke og kondisjon og nå er jeg sprekere enn de fleste andre over 50 år. Egentlig sprekere enn de fleste Anonymkode: 69a89...86c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slutten av 30-årene. Ikke vant til å jogge. Men trener vanligvis på senter. Jogget en liten runde i skogen. Fikk skikkelig vondt i lungene, piper i brystet. Fortsatt litt pipete hostete... Hjelp, er kjempe redd! Anonymkode: 863da...96a Sjansen er stor for at du har anstrengelsesastma. Merker du at du blir andpusten når du bærer tungt og skal feks gå opp en trapp? Blir du andpusten når du trener inne? Kan du løpe 100 meter kjapt uten å "dø"? Merker du ikke forskjell om et par uker, dra til legen og forklar hva som skjer. Så får du sikkert astmamedisin, se om det hjelper. Gjør det ikke det, si at du vil ta bilder av lungene dine. Lungekreft har du nok ikke, men du kan ha astma eller i verste fall KOLS. Det går fint an å leve med begge deler, bare fortsett med treningen din! Anonymkode: 69a89...86c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, jeg begynte å jogge da jeg var i slutten av 30 åra og var sikker på at jeg hadde anstrengelsesastma. Ikke-røyker var jeg også. De utelukket heller ikke lungekreft, siden de fant flere flekker på lungene mine som måtte utredes videre. En kollega av meg døde av lungekreft som 40 åring, han røyket heller ikke. Skal ikke krisemaksimere noe som helst, men man skal heller ikke bombastisk utelukke noe. Selv tror jeg også TS har anstrengelsesastma. Men det trenger ikke være det. Det var KOLS jeg hadde. Nå, 12 år senere, er jeg i bedre form enn jeg noensinne har vært, løper 5 km på under en halvtime og kjenner ingenting til kolsen jeg fikk påvist da. Tror mange resignerer når de får beskjeden, og nesten gir opp. Trente styrke og kondisjon og nå er jeg sprekere enn de fleste andre over 50 år. Egentlig sprekere enn de fleste Anonymkode: 69a89...86c Nei, men det hjelper å påpeke statistisk risk for en redd og engstelig person som opplever skumle symptomer. Det du og kollegaen din opplevde er veldig uvanlig. Astma er veldig vanlig, og symptomene stemmer mye bedre på det. Og som sagt så oppfordret jeg til å ta spirometri som vil avdekke dette. Det hjelper ikke med skrekkhistorier her. Anonymkode: 09458...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, men det hjelper å påpeke statistisk risk for en redd og engstelig person som opplever skumle symptomer. Det du og kollegaen din opplevde er veldig uvanlig. Astma er veldig vanlig, og symptomene stemmer mye bedre på det. Og som sagt så oppfordret jeg til å ta spirometri som vil avdekke dette. Det hjelper ikke med skrekkhistorier her. Anonymkode: 09458...bd5 Er forskjell på å utelukke noe og det å vise til statistikk. Anonymkode: 69a89...86c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå