Gå til innhold

Melatonin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som tar det? Tenker på de som man får kjøpt uten resept. Ser de sier det er null bivirkninger på disse.

jeg sliter mye med søvnen, sliter med innsovning, og sover sjeldent natten gjennom. Sliter også med å finne ro i kroppen når jeg legger meg.  Så jeg har lyst til å prøve.... Det eneste er at jeg er veldig skeptisk til hva jeg tar av tabletter osv.. hvordan føler man seg når man tar disse? Blir man «sløv-trett» feks? Jeg har angst så orker ikke ta de hvis de gir meg en følelse jeg igjen blir redd av. 

Anonymkode: a3097...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tok de en periode, følte stort sett ingenting av dem. Ikke hjalp de på søvn heller for meg. Tok ikke mye da. 

Anonymkode: d1a1c...a42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen her som tar det? Tenker på de som man får kjøpt uten resept. Ser de sier det er null bivirkninger på disse.

jeg sliter mye med søvnen, sliter med innsovning, og sover sjeldent natten gjennom. Sliter også med å finne ro i kroppen når jeg legger meg.  Så jeg har lyst til å prøve.... Det eneste er at jeg er veldig skeptisk til hva jeg tar av tabletter osv.. hvordan føler man seg når man tar disse? Blir man «sløv-trett» feks? Jeg har angst så orker ikke ta de hvis de gir meg en følelse jeg igjen blir redd av. 

Jeg har det ganske likt sånn som du beskriver og har ikke merket noe til å bli sløvet slik som du er redd for i alle fall. Har litt effekt på innsovning hos meg, men det har ikke vært en vidundermedisin liksom, bare føler at jeg sover litt mer. I perioder sover jeg lite og er urolig likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forsøkt og føler det virker. Blir bare trøtt akkurat som man blir når man faktisk vil legge seg frivillig. Jeg sliter mest med at jeg ikke blir trøtt om kvelden før i 2 tiden. Det er litt sent når man må opp kl 7 dagen etter. Etter noen dager med melatonin føler jeg at jeg blir mer trøtt om kvelden av meg selv også. 

Anonymkode: 2427f...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det når jeg jobber kveld -> dag. Ingen bivirkninger. Melatonin er et helt naturlig hormon du lager selv. Ikke farlig å ta og du blir ikke avhengig. Cluet er å ta tabletten, gå rett i seng og slukke lyset. Står jeg opp, går på do eller noe så funker det ikke. Sovner i løpet av 20 min

Anonymkode: f5bb3...a92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd flytende fra Tights, merker.....tja, ikke noe spesielt?

Sovner kanskje litt fortere, men våkner like mye på natt.

Kan ikke si jeg merker bivirkninger. 

Anonymkode: 48971...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husk at 80% av natten, er avslapping viktigere enn søvn. 

Er en grunn til at melatonin er tatt av reseptplikten. Det er ikke farlig. Ville forsøkt smeltetablett eller flytende :Nikke:

Anonymkode: 9d654...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar innimellom 3-4 mg. Føler at det funker til en viss grad.

Anonymkode: 979f2...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin er kroppens eget søvnhormon og det er helt uproblematisk å tilføre kroppen dette i tablettform, så det er bare å prøve hvordan det fungerer for deg. Fungerer det, får du glatt resept hos lege (billigere)

Jeg tar dem innimellom og synes de fungerer greit, men det skal nevnes at jeg sliter med søvnkvalitet, ikke å sovne. Det jeg har erfart er at hvis jeg ikke er påpasselig med å ta dem minst 2 timer før jeg legger meg, så får jeg "hang-over" dagen derpå og føler meg ganske sliten. Jeg har snakket med mange andre som ikke opplever det, så det er nok veldig individuelt. 
Ellers ingen andre bivirkninger. 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fått resept fra lege, den er 'litt sterkere' enn den reseptfrie. Gode erfaringer, har perioder jeg ikke bruker slik jeg har skjønt så er det anbefalt, jeg har bedre søvn. Som sagt så er det et hormon, så hvis du ikke har 'for lite' av hormonet så vil det ikke hjelpe.

Anonymkode: ebd98...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle, da kjøper jeg og tester det ut. Høres ut som det er like «ikke farlig» som å ta kosttilskudd, og det tar jeg jo uten å stresse med det.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at 80% av natten, er avslapping viktigere enn søvn. 

Er en grunn til at melatonin er tatt av reseptplikten. Det er ikke farlig. Ville forsøkt smeltetablett eller flytende :Nikke:

Anonymkode: 9d654...88a

Har aldri hørt at selve avslapning er viktigere enn søvn? Det er vel rem søvnen som er viktigst for restitusjonen? 

Anonymkode: ba53a...dcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bruker det når jeg jobber kveld -> dag. Ingen bivirkninger. Melatonin er et helt naturlig hormon du lager selv. Ikke farlig å ta og du blir ikke avhengig. Cluet er å ta tabletten, gå rett i seng og slukke lyset. Står jeg opp, går på do eller noe så funker det ikke. Sovner i løpet av 20 min

Anonymkode: f5bb3...a92

Dette var helt nytt for meg 😳 Da tror jeg jammen jeg tar de for tidlig, skal prøve dette i kveld 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker melatonin på resept. Hjelper på innsovning, men ikke like bra om jeg våkner om natten. Jeg får ingen bivirkninger av den. Må ta den rett før jeg får i seng, og ikke vente for lenge fra jeg tar den før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar det innimellom. 3 - 5 mg en time før senga. Dosen varierer ut ifra hastegrad på søvnen, altså om jeg må opp tidlig eller ikke. Funker som krutt, og hjelper definitivt mye på innsovningen min. Ingen bivirkninger. Kan av og til føle meg tung i hodet om morgenen hvis jeg tar en "høy" dose (som egentlig ikke er særlig høy) og må stå opp etter typ 5-6 timer. 

Melatonin er helt naturlig, og noe kroppen produserer mengder av selv. Så det i seg selv trenger ingen å være bekymret over. 

Sliter du ikke med innsovning, men sliter med at du våkner ofte om natten, anbefales depottabletter for sakte inntak. 

Anonymkode: 68e2a...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

1 mg virker ikke og gir bare en eventuell placeboeffekt.  Humbug som mye annet. Man må ha minst 3 mg for å ha virkning, og da begynner det å bli dyrt å kjøpe reseptfritt.   De over her som skriver den virker etter 20 min tar feil, det skal tas 2 timer før man legger seg.  Det bruker lang tid på å virke ift andre sovemedisiner. 

Anonymkode: ed723...918

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anbefaler på det sterkeste å ta det som flytende. Mye bedre virkning. Tar selv tre dråper hver kveld og synes det har virkning, tabletter ikke noe.

Anonymkode: 2c853...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et stoff kroppen produserer seg når lyset avtar. Å ta det i tablettform eller flytende er for å hjelpe kroppen å forstå at "nå er det kveld så nå skal man bli trøtt". Dette er ikke et sovemedisin, hvor man blir sløv. Det hjelper kun kroppen å forstå at "nå er det kveld og man skal slappe av".

Anonymkode: ad4d2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar melatonindråper i perioder der jec sliter med å sovne.. hjelper meg kun å sovne, merker ikke noe særlig forskjell på selve søvnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...