AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg hadde mitt første møte med helsestasjon i dag. Er 10 uker på vei og har hatt en et tungt svangerskap så langt. Jeg hadde ingen umiddelbar kjemi med jordmoren og jeg opplevde ikke at hun nødvendigvis forstod meg helt. Hun var litt skarp i kantene og jeg trenger nok en litt varmere person. Hele helsestasjonen virket ganske utrivelig, jeg ble ikke godt mottatt da jeg kom inn, de var to stykker i resepsjonen som verken hilste eller viste meg hvor jeg kunne vente så jeg fikk ganske dårlige vibber av hele plassen. Vet at jeg kan be om å bytte jordmor, men det er jo ingen garanti for at den andre jeg får er noe bedre. La merke til at helsestasjonen har fått dårlige anmeldelser på Google. Noen som har erfaringer å dele? Feks kan anbefale en jordmor som faktisk er god der eller en annen helsestasjon? Anonymkode: 33ec0...435
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Bra opplevelse. Stol på dem. Anonymkode: 903c1...eb2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bra opplevelse. Stol på dem. Anonymkode: 903c1...eb2 Obs. Glemte nevne at jeg glemte å se innlegget ditt. Se bort i fra innlegget mitt. Anonymkode: 903c1...eb2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Har bare gode erfaringer derfra. Det er kanskje litt «kaldt» der nå i koronatiden og skjønner kanskje hva du mener med lite hilsing i resepsjonen. Allikevel syntes jeg alle jordmødre jeg har hatt kontakt med har vært supre der! Anonymkode: 713ca...e98
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Veldig fornøyd. Vært hos to forskjellige jordmødre der, og det er klart det er litt forskjell i kjemi. At ingen hilser i resepsjonen er vel fordi den er koronastengt. Du skal bare sette deg og vente, og gi beskjed i resepsjonen hvis ventetiden er mer enn 10 minutter. De som sitter i resepsjonen ringer og gjør unna papirarbeid. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor man skal vente nå under korona, det står jo med store bokstaver over alt at man skal vente nede. Utenom korona blir du sendt opp hvis du skal til noen med kontor oppe. Ja, det er litt tomt og kaldt der nå. Alle leker, matter og mye sitteplasser er fjernet. Kjempefornøyd. Blitt tatt godt vare på i begge svangerskap og i etter første fødsel som var veldig tung. Opplever virkelig å bli hørt av både jordmor og helsesøster Anonymkode: 69c8b...572 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har bare gode erfaringer derfra. Det er kanskje litt «kaldt» der nå i koronatiden og skjønner kanskje hva du mener med lite hilsing i resepsjonen. Allikevel syntes jeg alle jordmødre jeg har hatt kontakt med har vært supre der! Anonymkode: 713ca...e98 Har du vært i kontakt med mange ulike? Har du noen anbefalinger? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veldig fornøyd. Vært hos to forskjellige jordmødre der, og det er klart det er litt forskjell i kjemi. At ingen hilser i resepsjonen er vel fordi den er koronastengt. Du skal bare sette deg og vente, og gi beskjed i resepsjonen hvis ventetiden er mer enn 10 minutter. De som sitter i resepsjonen ringer og gjør unna papirarbeid. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor man skal vente nå under korona, det står jo med store bokstaver over alt at man skal vente nede. Utenom korona blir du sendt opp hvis du skal til noen med kontor oppe. Ja, det er litt tomt og kaldt der nå. Alle leker, matter og mye sitteplasser er fjernet. Kjempefornøyd. Blitt tatt godt vare på i begge svangerskap og i etter første fødsel som var veldig tung. Opplever virkelig å bli hørt av både jordmor og helsesøster Anonymkode: 69c8b...572 Det er vel ikke smittefarlig å si "hei" eller "bare slå deg ned" fra resepsjonen? Jeg visste ikke om jeg skulle registrere meg noen steder eller bare sette meg og vente (hos legen min må jeg registrere meg når jeg kommer), så når de i resepsjonen står og skravler med hverandre uten å se bort på meg får jeg en dårlig følelse. Jeg jobber selv et sted hvor det kommer mange nye mennesker inn og jeg er hyggelig med alle sammen selv om det ikke er jobben min. I og med atde har 2,8 på Google anmeldelser er jeg åpenbart ikke den eneste som har hatt negative opplevelser der. Hadde jeg opplevd at jordmoren tok seg bedre av meg hadde jeg ikke brydd meg om velkomsten, men når hele opplevelsen er utrivelig blir det noe annet. Så bra at du ble hørt av jordmor, kan du si hva hun heter sånn at jeg kan se om det e mulig å bytte? Anonymkode: 33ec0...435 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Var helt fornøyd med den helsestasjon med barna - på lik linja med Sagene. Men i verken av de fikk jordmor nok tid til å kunne ta alle mine kontroller, på grunn av altfor mange gravide, og også lp grunn av ferieavvikling osv. Så jeg gikk for det meste til fastlegen min for alle kontroller. Anonymkode: 6da65...356
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Jeg har bare vært der en gang til nå, men jeg ble tatt godt imot og følte meg veldig trygg med jordmor. Anonymkode: d43a2...273
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bare vært der en gang til nå, men jeg ble tatt godt imot og følte meg veldig trygg med jordmor. Anonymkode: d43a2...273 Hva heter jordmoren du var hos? Ut i fra svarene her kan det virke som om jeg har fått en av de som er litt dårligere.. Anonymkode: 33ec0...435
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig fornøyd. Vært hos to forskjellige jordmødre der, og det er klart det er litt forskjell i kjemi. At ingen hilser i resepsjonen er vel fordi den er koronastengt. Du skal bare sette deg og vente, og gi beskjed i resepsjonen hvis ventetiden er mer enn 10 minutter. De som sitter i resepsjonen ringer og gjør unna papirarbeid. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor man skal vente nå under korona, det står jo med store bokstaver over alt at man skal vente nede. Utenom korona blir du sendt opp hvis du skal til noen med kontor oppe. Ja, det er litt tomt og kaldt der nå. Alle leker, matter og mye sitteplasser er fjernet. Kjempefornøyd. Blitt tatt godt vare på i begge svangerskap og i etter første fødsel som var veldig tung. Opplever virkelig å bli hørt av både jordmor og helsesøster Anonymkode: 69c8b...572 Ts skrev jo at det var noen i resepsjonen! Og det er da ikke farlig å si hei selv om vi er i en pandemi! Og som fersk gravid er det lov å være usikker og kanskje trenge å bli tatt i mot på en grei måte!? Anonymkode: d070f...218 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts skrev jo at det var noen i resepsjonen! Og det er da ikke farlig å si hei selv om vi er i en pandemi! Og som fersk gravid er det lov å være usikker og kanskje trenge å bli tatt i mot på en grei måte!? Anonymkode: d070f...218 Takk! Det var akkurat det jeg følte, mente ikke at de skal rulle ut rød løper. Anonymkode: 33ec0...435
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Jeg var utrolig fornøyd med jordmortjenesten på Grorud, hadde alle kontroller og oppfølging der, inkludert hjemmebesøk og etterkontroll. Skikkelige ålreite folk som.jobba der som hadde stålkontroll og gjorde at jeg følte meg trygg. Men tror ikke det var noen resepsjonen der en gang 🙈 Men oppfølgingen var helt topp. Akkurat det er med hvordan man blir møtt i resepsjonen hadde jeg ikke tenkt over i det hele tatt. Jeg har flytta en del og vært på veldig mange ulike legekontor og det er masse forskjellige rutiner for hvordan registrere seg uten at noen gidder å opplyse om det og utrolig sjelden at man blir "godt tatt i mot". At man har ikke har kjemi med jordmor er nok helt individuelt. Noen trenger en litt skarp, grepa damer for å føle seg trygg, andre trenger en omsorgsfull type. Gi det kanskje en sjanse til? Anonymkode: e4df1...f39 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Har bare gode erfaringer derfra, både i svangerskap og med Helsesykepleier etter fødsel. Det er litt annerledes nå med corona men de i resepsjonen er også veldig hyggelige, akkurat nå prøver de bare å minimere kontakt men det står jo skrevet på tavla at du skal bare sette deg ned å vente hvis du har time, bare banke på hvis det går lang tid eller du har kommet på drop in. Av jordmødre så har jeg bare erfaring med Anne Beathe, flere i barselgruppa som hadde henne og var veldig fornøyde. Ellers har jeg opplevd alle som jobber der som veldig støttende og oppdaterte, også gjennom corona, min Helsesykepleier spesielt strakk seg veldig langt for å følge meg opp de første ukene etter nedstenging og i ferier til og med. Ville definitivt gitt det en sjangse til, jeg følte jeg fikk bedre oppfølging der enn hos fastlegen. Og de fleste jeg har møtt er litt mer runde, omsorgsfulle typer. Anonymkode: fc18a...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har bare gode erfaringer derfra, både i svangerskap og med Helsesykepleier etter fødsel. Det er litt annerledes nå med corona men de i resepsjonen er også veldig hyggelige, akkurat nå prøver de bare å minimere kontakt men det står jo skrevet på tavla at du skal bare sette deg ned å vente hvis du har time, bare banke på hvis det går lang tid eller du har kommet på drop in. Av jordmødre så har jeg bare erfaring med Anne Beathe, flere i barselgruppa som hadde henne og var veldig fornøyde. Ellers har jeg opplevd alle som jobber der som veldig støttende og oppdaterte, også gjennom corona, min Helsesykepleier spesielt strakk seg veldig langt for å følge meg opp de første ukene etter nedstenging og i ferier til og med. Ville definitivt gitt det en sjangse til, jeg følte jeg fikk bedre oppfølging der enn hos fastlegen. Og de fleste jeg har møtt er litt mer runde, omsorgsfulle typer. Anonymkode: fc18a...7a7 Takk for svar. Merker at mange henger seg opp i at jeg kommenterte at de ikke var noe hyggelige i resepsjonen. Jeg skjønner at det er korona og at de derfor ikke kommer bort til meg og som nevnt hadde jeg ikke brydd meg om det hvis jeg opplevde at jordmoren var omsorgsfull, men det var en totalopplevelse av et ukoselig sted. Flere venninner av meg som har barn hadde anbefalt meg å komme meg til jordmor så fort som mulig fordi de tar seg så godt av deg, derfor hadde jeg en forventning om at dette skulle være et "varmt og trygt sted". Jeg har som nevnt hatt en tøff graviditet til nå og vet to anledninger vurdert abort til tross for at dette er et ønsket barn. Jeg har nok litt større behov for oppfølging og omsorg enn den gjengse gravide akkurat nå. Når får man helsesykepleier? Anonymkode: 33ec0...435
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var utrolig fornøyd med jordmortjenesten på Grorud, hadde alle kontroller og oppfølging der, inkludert hjemmebesøk og etterkontroll. Skikkelige ålreite folk som.jobba der som hadde stålkontroll og gjorde at jeg følte meg trygg. Men tror ikke det var noen resepsjonen der en gang 🙈 Men oppfølgingen var helt topp. Akkurat det er med hvordan man blir møtt i resepsjonen hadde jeg ikke tenkt over i det hele tatt. Jeg har flytta en del og vært på veldig mange ulike legekontor og det er masse forskjellige rutiner for hvordan registrere seg uten at noen gidder å opplyse om det og utrolig sjelden at man blir "godt tatt i mot". At man har ikke har kjemi med jordmor er nok helt individuelt. Noen trenger en litt skarp, grepa damer for å føle seg trygg, andre trenger en omsorgsfull type. Gi det kanskje en sjanse til? Anonymkode: e4df1...f39 Takk for tips. Det blir nok litt for langt unna for meg da jeg ikke har bil. Ja, skjønner at kjemi med jordmor er veldig individuelt, men man får jo ikke nødvendigvis en omsorgsfull hvis man bytter.. Anonymkode: 33ec0...435
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Merker at mange henger seg opp i at jeg kommenterte at de ikke var noe hyggelige i resepsjonen. Jeg skjønner at det er korona og at de derfor ikke kommer bort til meg og som nevnt hadde jeg ikke brydd meg om det hvis jeg opplevde at jordmoren var omsorgsfull, men det var en totalopplevelse av et ukoselig sted. Flere venninner av meg som har barn hadde anbefalt meg å komme meg til jordmor så fort som mulig fordi de tar seg så godt av deg, derfor hadde jeg en forventning om at dette skulle være et "varmt og trygt sted". Jeg har som nevnt hatt en tøff graviditet til nå og vet to anledninger vurdert abort til tross for at dette er et ønsket barn. Jeg har nok litt større behov for oppfølging og omsorg enn den gjengse gravide akkurat nå. Når får man helsesykepleier? Anonymkode: 33ec0...435 Helsesykepleier får du vel noen uker før fødsel, da jeg var gravid var det fortsatt sånn at de kom hjem til deg og hilste på, det er jeg litt usikker på om de fortsatt gjør. Hadde de første oppfølgingene etter fødsel via telefon i stedet for, men det var i Mars i fjor og da var jo alle på maks beredskap og alt var nedstengt. Men kan anbefale Anne Beathe altså, og hvis du trenger mer oppfølging så ta det opp og vær tydelig på det, jeg opplever det i alle fall sånn at de tar sånt på alvor. Anonymkode: fc18a...7a7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 Du kan nok ikke bare bytte helsestasjon. Du må gå til den du sokner til. Jeg føler du er voldsomt til drama queen. Det er kanskje ikke så naturlig for noen å avbryte en samtale for å si hei til noen på andre siden av en glassvegg. De har jo den lukket hele tiden, i alle fall da jeg var der sist. Og når det står med store bokstaver over alt at man bare skal sette seg, så gjør jo de aller aller fleste det. Da tenker jeg det er helt innafor å ikke følge med på alle som kommer inn døra. Det er ikke sånn at de kan vite at det kommer en person inn som forventer en annen behandling enn alle andre som går der. Det står klart og tydelig at du ikke skal registrere deg, bare gå og sette deg, så skjønner ikke hvorfor du var så forvirret... Jeg er ferdig der nå, men har gått til Elinor nå sist. Men virker som om du og jeg har litt ulike forventninger/ulik selvstendighetsgrad så vet ikke om det er noen du vil være fornøyd med. Anonymkode: 69c8b...572 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Helsesykepleier får man vel ikke før barnet er født. Vi ble oppringt av helsesykepleier samme dag som vi kom hjem fra sykehuset. Anonymkode: e4df1...f39 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helsesykepleier får du vel noen uker før fødsel, da jeg var gravid var det fortsatt sånn at de kom hjem til deg og hilste på, det er jeg litt usikker på om de fortsatt gjør. Hadde de første oppfølgingene etter fødsel via telefon i stedet for, men det var i Mars i fjor og da var jo alle på maks beredskap og alt var nedstengt. Men kan anbefale Anne Beathe altså, og hvis du trenger mer oppfølging så ta det opp og vær tydelig på det, jeg opplever det i alle fall sånn at de tar sånt på alvor. Anonymkode: fc18a...7a7 Ok, da er det enda en god stund til jeg får møte helsesykepleier med andre ord. Skal se på muligheten for å bytte jordmor. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan nok ikke bare bytte helsestasjon. Du må gå til den du sokner til. Jeg føler du er voldsomt til drama queen. Det er kanskje ikke så naturlig for noen å avbryte en samtale for å si hei til noen på andre siden av en glassvegg. De har jo den lukket hele tiden, i alle fall da jeg var der sist. Og når det står med store bokstaver over alt at man bare skal sette seg, så gjør jo de aller aller fleste det. Da tenker jeg det er helt innafor å ikke følge med på alle som kommer inn døra. Det er ikke sånn at de kan vite at det kommer en person inn som forventer en annen behandling enn alle andre som går der. Det står klart og tydelig at du ikke skal registrere deg, bare gå og sette deg, så skjønner ikke hvorfor du var så forvirret... Jeg er ferdig der nå, men har gått til Elinor nå sist. Men virker som om du og jeg har litt ulike forventninger/ulik selvstendighetsgrad så vet ikke om det er noen du vil være fornøyd med. Anonymkode: 69c8b...572 Jeg skjønner ikke hvorfor folk må være så ufine her på KG. Du vet ingenting om min situasjon. Hjelper det om jeg forteller deg at jeg mistet et nært familiemedlem samme dag jeg fant ut at jeg var gravid? Forstår du mer av siutasjonen min da? At jeg har en kronisk sykdom som gjør hele svangerskapet vanskeligere for meg. Forstår du mer da? At jeg har har vurder abort to ganger fordi jeg ikke har klart å takle livet de siste 10 ukene. Forstår du mer da? At det var litt ukoselig å ikke bli tatt i mot hadde som jeg har nevnt ikke hatt noe å si hvis jeg hadde hatt god kjemi med jordmor. Det er snakk om et helhetsinntrykk. Så fint for deg at du ikke hadde samme behov som meg da du var gravid, jeg unner ingen å være i min situasjon akkurat nå. Anonymkode: 33ec0...435 3
Godis Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 Høres ut som du står i en tøff situasjon, klem 🥰 Jeg ville gitt vedkommende en sjanse til, men start neste samtale med å forklare dine behov. "Etter forrige time har jeg kjent at jeg ikke følte meg helt forstått. Jeg har opplevd dette og dette, som gjør at jeg føler sånn og sånn. Derfor trenger jeg dette av deg". Fyll inn detaljer som stemmer for deg. Da har du gjort ditt, og jordmor har mye bedre sjans for å være den jordmoren du trenger. Jeg har selv god erfaring med å gjøre dette (til lege). Eventuelt bytte jordmor, og starte første time slik jeg forklarte. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå