AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg har siden jeg var nyfødt hatt atopisk eksem og matallergi, men som med veldig mange forsvant dette i tenårene. Nå i 30 års alderen har dette plutselig blusset opp igjen. Jeg har store flekker på ben, rumpe, mage, lår og rygg. Kan dette være en reaksjon på noe jeg spiser eller komme av stress? Eller er det sånn at det bare plutselig kan blusse opp igjen etter 20 år? Noen erfaringer der ute? Anonymkode: 5480f...ac8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Jeg har i likhet med deg hatt atopisk eksem fra barndommen. Blusset opp når jeg ble 20 igjen (spesielt hendene, ble streptokokker og antibiotika). I den perioden ble også matallergiene mine mye mer tydelige, da reagerte jeg med både elveblest, oppkast og mer betent eksem. Føler med deg. Etter 4 år avtok det igjen til meg nå, har funnet ut at for meg spiller stress størst rolle (også om livet er kjipt/vanskelig). Ville sett på stresselementer i første omgang om jeg var deg. Stress stresser opp eksemen som igjen påvirker immunforsvaret ditt- som igjen vil gjøre deg mer utsatt for større reaksjoner på dine allergier. Tror alt henger sammen slik men er ikke ekspert😊 Anonymkode: 47e2c...103
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Jeg vet ikke hva det kalles, det utslettet jeg har hatt på bena siden jeg var tenåring (nå er jeg 54), men det blusser i alle fall kraftig opp hver gang jeg er syk eller svak på andre måter, og ved skikkelig stress. Da får jeg forferdelig utslett på bena, og jeg klør meg til blods. Anonymkode: f5ad8...d27
pia mater Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Jeg merker stor forverring i eksem ved stress. Men jeg fikk atopisk eksem i tenårene, og som enda ikke har gitt seg.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Litt morsomt at dere nevner stress og imunnforsvar. Jeg har akkurat våknet etter en lur på sofaen med feber, rennende nese og skikkelig vondt i hodet. Litt stress er det alltid, men det har kanskje vært mer enn jeg har tenkt over de siste ukene. Anonymkode: 5480f...ac8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 pia mater skrev (49 minutter siden): Jeg merker stor forverring i eksem ved stress. Men jeg fikk atopisk eksem i tenårene, og som enda ikke har gitt seg. Oi kanskje det er det samme jeg har nå....Vært skikkelig stresset i noen uker og nå fikk jeg utslett på brystet og magen som klør som h.... Anonymkode: 22f08...8f9
pia mater Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Oi kanskje det er det samme jeg har nå....Vært skikkelig stresset i noen uker og nå fikk jeg utslett på brystet og magen som klør som h.... Anonymkode: 22f08...8f9 Kjenner meg igjen i den ja! Har en dårlig periode nå, så har eksem over store deler av kroppen. Men er ikke bare å "stresse ned" heller 🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Jeg har atopisk eksem og det blusser opp når årstidene endrer seg. Kanskje det endelig blir varmere i været? Anonymkode: 57c1b...21c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå