spenol Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 I forbindelse med jobb? Er karantene da et alternativ? Betalt eller ubetalt karantene?
spenol Skrevet 7. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2021 Nightcrawler skrev (4 timer siden): ..hvorfor skal man ikke ville teste seg? Jeg har særdeles private grunner til å ikke ville ha noe ned i halsen.. Ingen andre enn meg vet om det, derfor er dette veldig vanskelig. 1
Little Diva Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 spenol skrev (5 minutter siden): Jeg har særdeles private grunner til å ikke ville ha noe ned i halsen.. Ingen andre enn meg vet om det, derfor er dette veldig vanskelig. Det er nok flere slike tilfeller og folk som ikke ønsker å teste seg av ulike grunner. Du kan høre med smittevernkontoret om å la deg teste med bare en dyp neseprøve. Anbefaler deg å ha en dialog med smittevernkontoret i kommunen du bor, og sammen finne en løsning. Som regel så ordner det seg. De vil svare deg på om du kan være i karantene osv. I verste fall etter Smittevernloven så kan det faktisk kreves at man skal la seg undersøke av lege, enten hjemme eller på sykehus o.l. I loven står dette: Sitat § 5-2.Tvungen legeundersøkelse – innleggelse til undersøkelse og kortvarig isolering Når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført, skal legen eller eventuelt kommunelegen be en smittet person om å la seg undersøke av lege. Dersom en smittet person motsetter seg undersøkelse etter første ledd, kan det gjøres vedtak om at vedkommende skal legges inn på sykehus til legeundersøkelse og eventuelt til kortvarig isolering. Slik tvungen legeundersøkelse eller kortvarig isolering kan bare gjennomføres for å klarlegge om det foreligger en allmennfarlig smittsom sykdom, og dette er nødvendig for å motvirke overføring av en slik sykdom til andre og såfremt undersøkelsen kan skje uten fare. Tvungen isolering kan vedtas for opptil sju dager. Når det er forsvarlig å foreta legeundersøkelsen uten innleggelse i sykehus ut fra hensynet til den smittede eller dem som skal undersøke, kan undersøkelsen gjøres poliklinisk eller på et annet egnet sted. Før det blir gjort vedtak om tvungen legeundersøkelse eller kortvarig isolering, skal den smittede personen gis varsel slik at han eller hun får uttale seg om spørsmålet. Varsel kan sløyfes når det ikke er praktisk mulig eller vil medføre fare for at undersøkelsen eller isoleringen ikke kan gjennomføres. Ved slike tilfeller skal det fattes et tvangsvedtak på bakgrunn av kliniske symptomer (tegn på smitte) og gjøres en forholdsmessig vurdering for forsvarlighet av en slik undersøkelse/vedtak. 1
Mrs Robinson Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Nightcrawler skrev (6 timer siden): ..hvorfor skal man ikke ville teste seg? Jeg kommer aldri til å ta nesetest igjen. Det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Skjer ikke. Da får de sende meg i isolat 1
Gjest Chroma Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Mrs Robinson skrev (Akkurat nå): Jeg kommer aldri til å ta nesetest igjen. Det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Skjer ikke. Da får de sende meg i isolat Da kan jo du evt be om å bare få ta halsprøve, så kan hun som ikke klarer halsprøve be om å få ta kun nesepeøve.
Drizzt Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Mange gode svar her. Jeg kjenner 1 tilfelle hvor personen ikke kunne testes og da ble vedkommende regnet automatisk som smittet og ble plassert i karantene hjemme sammen med hele husstanden pluss at alle andre nærkontakter ble også plassert i karantene. Det fikk store innvirkninger for flere enn personen som ikke kunne testes for å si det sånn. Hør med det lokale smittevernkontoret om hva som kan gjøres i ditt tilfelle. Selvfølgelig skal ingen overgripe seg på deg med halsprøve og neseprøve hvis du ikke vil det. Det er noe av det ekleste (halsen) og mest smertefulle (nesen) jeg har opplevd i fjor da jeg hadde mistanker og symptomer, så jeg tester meg ikke frivillig igjen heller. Heller føde barn nr.4 enn dette. 1
sicario Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 Mrs Robinson skrev (6 minutter siden): Jeg kommer aldri til å ta nesetest igjen. Det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Skjer ikke. Da får de sende meg i isolat Har du skade/lyte? Operert nesen? 1
The Kavorka Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 Om en liten covidtest er det verste man har opplevd, kan man ikke ha opplevd så mye 9
pia mater Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Mrs Robinson skrev (7 minutter siden): Jeg kommer aldri til å ta nesetest igjen. Det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Skjer ikke. Da får de sende meg i isolat Det kan variere veldig mellom neseborene dine, i tillegg til hvem som tar testen. Jeg syns det er helt grusomt selv, men merker stor forskjell på hvem som tar av meg. Noen smetter rett inn og gjør det fort, mens andre "smyger" seg oppover nesa som er det verste jeg vet. Men nå har jeg tatt kanskje 10-12 prøver iløpet av det siste halvåret, så er vel mer vant enn de fleste. 🤷🏼♀️
strawberry Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 spenol skrev (1 time siden): Jeg har særdeles private grunner til å ikke ville ha noe ned i halsen.. Ingen andre enn meg vet om det, derfor er dette veldig vanskelig. Da vil jeg anbefale deg å isåfall ta det opp med fastlegen din, som kanskje erklære at du ikke skal testes.
Mrs Robinson Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 sicario skrev (47 minutter siden): Har du skade/lyte? Operert nesen? Ingen skade eller lyte, ikke operert pia mater skrev (44 minutter siden): Det kan variere veldig mellom neseborene dine, i tillegg til hvem som tar testen. Jeg syns det er helt grusomt selv, men merker stor forskjell på hvem som tar av meg. Noen smetter rett inn og gjør det fort, mens andre "smyger" seg oppover nesa som er det verste jeg vet. Men nå har jeg tatt kanskje 10-12 prøver iløpet av det siste halvåret, så er vel mer vant enn de fleste. 🤷🏼♀️ Tok hurtigtest i forbindelse med jobb, samtlige kollegaer holdt på å gråte av smerte. Jeg kjente det pulserte på høyre side av ansiktet resten av kvelden etter testen (tok i høyre nesebor). Så aner ikke om hurtigtesten er ekstra ille, om doktoren var udugelig eller om det var særskilte forhold hos samtlige kolleger på arbeidsplassen Men ikke en eneste test kommer oppi nesa mi flere ganger
Anbefalte innlegg