Gå til innhold

Hvordan utføres en koronatest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skikkelig angst for å få noe stukket inn i kjeften, så lurer bare på hvordan de gjør det nå? Er det i munnen og nesa eller bare nesa f.eks.? 

Skal selvfølgelig ta testen hvis jeg må (ikke noe behov enda) men vil bare vite hva jeg må forberede meg på. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De pensler først med en pinne bak i halsen, omtrent som en vanlig streptokokk-test, deretter fører de pinnen langt bak i nesa og lar den ligge der noen sekunder før den tas forsiktig ut igjen. Kjapt og greit gjort, jeg ble ihvertfall positivt overrasket etter all hypen jeg hadde lest her inne i forkant☺️

• Liker 4
Skrevet

Jeg gruet meg veldig til å ta testen, men ble positivt overrasket over hvor fort det gikk. Den i nesa er litt ubehagelig (jeg fikk iallfall trang til å nyse), men gikk veldig greit. Det var ikke noe som helst slags form for ubehag etterpå. Virkelig ingenting å grue seg til. :) 

• Liker 2
Skrevet

Bak i halsen på begge sider av drøvel, inn i nesa slik at den nesten kommer ned i halsen 😂 snur litt frem og tilbake på den, så er det gjort. Litt ubehagelig men ikke noe å grue seg for. Sist jeg tok var jeg skikkelig forkjølet, så det positive var at jeg i det minste fikk åpnet det ene neseboret helt med den pinnen. 

• Liker 1
Skrevet
Nnilm skrev (1 time siden):

Bak i halsen på begge sider av drøvel, inn i nesa slik at den nesten kommer ned i halsen 😂 snur litt frem og tilbake på den, så er det gjort. Litt ubehagelig men ikke noe å grue seg for. Sist jeg tok var jeg skikkelig forkjølet, så det positive var at jeg i det minste fikk åpnet det ene neseboret helt med den pinnen. 

Åpnet neseboret faktisk 😂 Takk, jeg skal prøve å ikke tenke så mye på det, må jo sikkert gjøre det en gang uansett 

Skrevet

Og hos meg renner tårene med én gang etterpå! Er noe oppe i nesa som trigger! 

• Liker 1
Skrevet
pia mater skrev (2 minutter siden):

Og hos meg renner tårene med én gang etterpå! Er noe oppe i nesa som trigger! 

Høres ekkelt ut.. Men er ikke redd for det egentlig selv om det er ubehagelig. Er bare litt rar i forhold til svelget liksom

Skrevet
tnado skrev (22 minutter siden):

Åpnet neseboret faktisk 😂 Takk, jeg skal prøve å ikke tenke så mye på det, må jo sikkert gjøre det en gang uansett 

Ja 😂 hadde vært pottetett i to dager men det var vidåpent etter testen 😂

Skrevet

Vet det er litt forskjell fra sted til sted, men hvis du tester deg der jeg jobber er det null problem så slippe halsprøven hvis du synes det er veldig ubehagelig. Er mest virus å finne oppi nesa hvis man er smitta, så vi er storfornøyde om vi bare får pirke litt i nesa di. 😇

Skrevet

På testplassen på Festplassen i Bergen tok de bare i nesen på meg. Ca 7-8 sekunder, litt rart og ubehagelig, får tårer i øyene men synes ikke det var noe vondt. De brukte samme metode da Aleris hadde et testtelt utenfor Bergen storsenter i høst. 

Skrevet

Hurtigtesten blir tatt i nesa: langt opp i nesa og så snurrer de den rundt fem ganger. Både veldig upålitelig og vondere enn den vanlige testen. Den vanlige testen i nesa går helt greit, litt ubehagelig men greit nok. Samme med den i halsen.

Karve skrev (4 timer siden):

Vet det er litt forskjell fra sted til sted, men hvis du tester deg der jeg jobber er det null problem så slippe halsprøven hvis du synes det er veldig ubehagelig. Er mest virus å finne oppi nesa hvis man er smitta, så vi er storfornøyde om vi bare får pirke litt i nesa di. 😇

Visste ikke at det gikk an, så bra du sier fra om det! Litt synd at den i nesa er verst da, i alle fall synes jeg det. 😅

Skrevet
K@tt skrev (13 timer siden):

Hurtigtesten blir tatt i nesa: langt opp i nesa og så snurrer de den rundt fem ganger. Både veldig upålitelig og vondere enn den vanlige testen. Den vanlige testen i nesa går helt greit, litt ubehagelig men greit nok. Samme med den i halsen.

Visste ikke at det gikk an, så bra du sier fra om det! Litt synd at den i nesa er verst da, i alle fall synes jeg det. 😅

Bare hyggelig! Vil presisere at det er ulik praksis fra sted til sted, f.eks. tar nabokommunen dyp neseprøve på alle barn mens vi tar neseprøve fra neseboret på barn under 10 år, så det lureste er å spørre. 😄

• Liker 1
  • Opprett ny...