Såmmerfugl Skrevet 7. april 2021 #1 Del Skrevet 7. april 2021 Nok en pressekonferanse der man ikke blir klokere på tiltak... FHI mener at det kan komme en ny bølge i høst. Derfor burde vi alle få en velfortjent pust i bakken. Jeg selv tenker å bestille utenlandsreise til sommeren nå. Ikke en gang status på karantenehotell ble vi informert om. Mange kommer nok, i likhet med i fjor, til å senke skuldrene når det gjelder restriksjoner. Veldig forståelig. Vi må snart innse at pandemien er kommet for å bli. Hvordan blir din sommerferie? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #2 Del Skrevet 7. april 2021 Det er omtrent null sannsynlighet for at det blir åpnet for utenlandsreise uten karantene og evt. karantenehotell til sommeren tror jeg. Det vil med all sannsynlighet også være tunge restriksjoner i de aller fleste land, med potensiell karantene dit man drar også. Jeg ser ingen vits i å planlegge for utenlandstur. For min del blir det vel Norgesferie i år også, samt kanskje også de kommende årene. Vi blir ikke kvitt dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #3 Del Skrevet 7. april 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Det er omtrent null sannsynlighet for at det blir åpnet for utenlandsreise uten karantene og evt. karantenehotell til sommeren tror jeg. Det vil med all sannsynlighet også være tunge restriksjoner i de aller fleste land, med potensiell karantene dit man drar også. Jeg ser ingen vits i å planlegge for utenlandstur. For min del blir det vel Norgesferie i år også, samt kanskje også de kommende årene. Vi blir ikke kvitt dette. Karantene og testing på grensa vil nok fortsette en stund til, tror karantenehotell ryker i løpet av mai;) Så er det jo sånn at det er ikke karantene fra gule land i EU som pr nå Island og Grønland men det forandrer seg nok fort nå mot sommeren, heldigvis😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 7. april 2021 #4 Del Skrevet 7. april 2021 Satser på den blir helt fantastisk. Siden planen før pandemien var å reise ut av Europa, så har jeg hatt god tid til å innfinne meg i at det ikke blir i år heller. Krysser fingrene for nydelig vær. Hus og hytte trenger maling, så vi skal ikke kjede oss. Jeg har også funnet ut at det er mye igjen av Norge som jeg ikke har opplevd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #5 Del Skrevet 7. april 2021 Såmmerfugl skrev (19 minutter siden): Nok en pressekonferanse der man ikke blir klokere på tiltak... FHI mener at det kan komme en ny bølge i høst. Derfor burde vi alle få en velfortjent pust i bakken. Jeg selv tenker å bestille utenlandsreise til sommeren nå. Ikke en gang status på karantenehotell ble vi informert om. Mange kommer nok, i likhet med i fjor, til å senke skuldrene når det gjelder restriksjoner. Veldig forståelig. Vi må snart innse at pandemien er kommet for å bli. Hvordan blir din sommerferie? Den blir 3-4 varme uker i Spania😀 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #6 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Karantene og testing på grensa vil nok fortsette en stund til, tror karantenehotell ryker i løpet av mai;) Så er det jo sånn at det er ikke karantene fra gule land i EU som pr nå Island og Grønland men det forandrer seg nok fort nå mot sommeren, heldigvis😀 Med de mer smittsomme varientene som dominerer så ville jeg nok ikke vært for sikker på at det blir karantenefri innreise fra noen land i sommer. Dessuten, hvis "alle" skulle reist, så ville det blitt svært dyre flybilletter, sannsynlig smitteoppblomstring og en ny tung nedstengning i minst ennå et år fremover. Jeg ser ikke helt at det er verdt det, for bakrusen blir tung selv om det i teorien skulle bli mulig å reise utenlands til sommeren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #7 Del Skrevet 7. april 2021 Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Med de mer smittsomme varientene som dominerer så ville jeg nok ikke vært for sikker på at det blir karantenefri innreise fra noen land i sommer. Dessuten, hvis "alle" skulle reist, så ville det blitt svært dyre flybilletter, sannsynlig smitteoppblomstring og en ny tung nedstengning i minst ennå et år fremover. Jeg ser ikke helt at det er verdt det, for bakrusen blir tung selv om det i teorien skulle bli mulig å reise utenlands til sommeren. Karantene gjelder som i dag kun land med smitte over 25 pr 100k eller 4%, dvs at du kan reise til Island og tilbake i morgen uten karantene og mange land kommer snart under så er bare å glede seg😀 Er mer enn nok flyselskap som kommer til å underby hverandre så blir nok billige billetter og få reisende i forhold til et normalår Selv har jeg billige billetter som bare venter på å bli brukt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #8 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden): Karantene gjelder som i dag kun land med smitte over 25 pr 100k eller 4%, dvs at du kan reise til Island og tilbake i morgen uten karantene og mange land kommer snart under så er bare å glede seg😀 Er mer enn nok flyselskap som kommer til å underby hverandre så blir nok billige billetter og få reisende i forhold til et normalår Selv har jeg billige billetter som bare venter på å bli brukt Joda, men jeg har nå vanskelig for å tro at regjeringen ikke endrer disse reglene før sommerferien - man så hva som skjedde etter sommeren i fjor, og jeg tror nok at regjeringen vil ønske å unngå at det samme skjer på nytt - attpåtil med mer smittsomme varianter. Tror at veien til karantene uansett ikke er veldig lang til sommeren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #9 Del Skrevet 7. april 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Joda, men jeg har nå vanskelig for å tro at regjeringen ikke endrer disse reglene før sommerferien - man så hva som skjedde etter sommeren i fjor, og jeg tror nok at regjeringen vil ønske å unngå at det samme skjer på nytt - attpåtil med mer smittsomme varianter. Tror at veien til karantene uansett ikke er veldig lang til sommeren. Skjedde vel lite etter sommerferien i fjor? Det var på høsten med all arbeidsinnvandringen var det ikke? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #10 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Skjedde vel lite etter sommerferien i fjor? Det var på høsten med all arbeidsinnvandringen var det ikke? Ja, det var hovedtyngden, men det begynte jo etter sommerferien. Dessuten er jo arbeidsinnvandrere en del av de som typisk kommer inn når det lempes på karantenereglene. Det er jo ikke bare turister som kommer tilbake etter sommeren - men også de som skal jobbe i Norge. Det tror jeg neppe regjeringen ønsker å ta sjansen på igjen. Sånn sett tror jeg vi må forvente at sommeren blir ennå mer restriktiv enn i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #11 Del Skrevet 7. april 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ja, det var hovedtyngden, men det begynte jo etter sommerferien. Dessuten er jo arbeidsinnvandrere en del av de som typisk kommer inn når det lempes på karantenereglene. Det er jo ikke bare turister som kommer tilbake etter sommeren - men også de som skal jobbe i Norge. Det tror jeg neppe regjeringen ønsker å ta sjansen på igjen. Sånn sett tror jeg vi må forvente at sommeren blir ennå mer restriktiv enn i fjor. Håper inderlig du tar feil😀 ser litt ut som at med vaksinen og regjeringens plan og hinting om forandringer i innreisekarantene så blir det bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. april 2021 #12 Del Skrevet 7. april 2021 37 minutter siden, Såmmerfugl said: Nok en pressekonferanse der man ikke blir klokere på tiltak... FHI mener at det kan komme en ny bølge i høst. Derfor burde vi alle få en velfortjent pust i bakken. Jeg selv tenker å bestille utenlandsreise til sommeren nå. Ikke en gang status på karantenehotell ble vi informert om. Mange kommer nok, i likhet med i fjor, til å senke skuldrene når det gjelder restriksjoner. Veldig forståelig. Vi må snart innse at pandemien er kommet for å bli. Hvordan blir din sommerferie? Hvis man kjenner litt historie vet man at influensaepidemier og pandemier har kommet og gått. Ethvert virus vil over tid enten bli utryddet (fordi det er såpass skadelig at det går tom for mulige verter, dvs. dreper vertene i uiddelbar nærhet) eller mutere mot en mindre skadelig variant. Dette vil coronaviruset mest sannsynlig også gjøre gitt lang nok tid. Men: Tilstanden med nye, mer skadelige og/eller smittsommer mutasjoner som truer med å overbelaste helsevesenet i alle land verden over vil vare lenger desto flere smittetilfeller vi har på verdensbasis, som igjen har stor sammenheng med hvor slepphendte folk blir mht. smittevernstiltakene. Det er mest sannsynlig at skumle mutasjoner oppstår der smittetrykket er høyest, men det kan fint skje i en liten kommune i Norge også. Det ser ut til at vaksinene ikke virker så godt mot den brasilianske mutasjonen, så det er ingen grunn til å kaste alle hemninger med en gang man har fått vaksinen. Dessuten gir ingen av de vaksinene vi har nå 100% beskyttelse. Det er noen få vaksinerte som likevel kan bli smittet. Så med andre ord: Hvis du er lei av tiltakene bør du være særdeles flink med smittevernstiltakene en stund til, så er det mer sannsynlig at vi kan slippe opp tidligere enn hvis folk kaster hemningene for tidlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #13 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (26 minutter siden): Håper inderlig du tar feil😀 ser litt ut som at med vaksinen og regjeringens plan og hinting om forandringer i innreisekarantene så blir det bra Samtidig skrives det jo altså at man må ha strenge tiltak til sensommeren - minst. Det betyr at sommerferien i år også går fløyten for de som vil til utlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. april 2021 #14 Del Skrevet 7. april 2021 Min sommerferie blir i Norge, i år som i fjor. Det går egentlig helt fint. Hvis det skulle åpne seg opp noe, satser jeg på en utenlandstur i høstferien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7. april 2021 #15 Del Skrevet 7. april 2021 Capt. Obvious skrev (12 minutter siden): Samtidig skrives det jo altså at man må ha strenge tiltak til sensommeren - minst. Det betyr at sommerferien i år også går fløyten for de som vil til utlandet. Er ikke så sikker på det, Erna snakker om begynne trinn 4 i midten av juni og det er jo siste trinn. Hun snakker også om å ønske Tyske og utenlandske turister til Norge i august😀 Virker som det bør gå fint å reise ut i slutten av juni og komme tilbake sent juli https://www.dagbladet.no/nyheter/tvilsomt-med-utenlandsreiser-i-juni/73614692 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. april 2021 #16 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (36 minutter siden): Er ikke så sikker på det, Erna snakker om begynne trinn 4 i midten av juni og det er jo siste trinn. Hun snakker også om å ønske Tyske og utenlandske turister til Norge i august😀 Virker som det bør gå fint å reise ut i slutten av juni og komme tilbake sent juli https://www.dagbladet.no/nyheter/tvilsomt-med-utenlandsreiser-i-juni/73614692 Og fagmyndigheter har sagt at man tidligst kan se dette til sensommeren. Nei, det er ikke greit å vite helt hva man skal stole på av informasjon, men man kan jo utlede at dette kan ta meget lang tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 7. april 2021 #17 Del Skrevet 7. april 2021 Spørs hva som skjer dersom det kommer en kraftig mutant fra utlandet som ignorerer vaksinen, når vi tror at det endelig er over. Da kan vi få korona årlig framover, som influensa, og alle vet hva det betyr: Vi må bare innse at vi må leve som normalt og akseptere verden slik den er, og politikerne må bygge ut sykehuskapasiteten, omsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7. april 2021 #18 Del Skrevet 7. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): Er ikke så sikker på det, Erna snakker om begynne trinn 4 i midten av juni og det er jo siste trinn. Hun snakker også om å ønske Tyske og utenlandske turister til Norge i august😀 Virker som det bør gå fint å reise ut i slutten av juni og komme tilbake sent juli https://www.dagbladet.no/nyheter/tvilsomt-med-utenlandsreiser-i-juni/73614692 Ja jeg planlegger nå å ta ferie i slutten av Juni og slutten av Juli, sånn for sikkerhets skyld. Utlandet blir det garantert, kan ikke fordra Norge egentlig 😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 7. april 2021 #19 Del Skrevet 7. april 2021 Sportydame skrev (2 minutter siden): Utlandet blir det garantert, kan ikke fordra Norge egentlig 😉 Helt enig, ferie i Norge er ingen ferie. Det er jo nettopp Norge, og det norske, du vil ha ferie fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7. april 2021 #20 Del Skrevet 7. april 2021 Paramount skrev (5 minutter siden): Helt enig, ferie i Norge er ingen ferie. Det er jo nettopp Norge, og det norske, du vil ha ferie fra. Og ikke minst ferie fra nordmenn og janteloven 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg