Gå til innhold

Jobb for 14-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det jobber for en så ung person?

Hun har ingen tidligere jobberfaring, men har svært gode karakterer på skolen. Hun selv ønsker å finne en jobb, og vil jobbe på Tusenfryd og McDonalds neste år (da hun fyller 16). Jeg tenker det er fint at hun vil jobbe, men jeg er usikker på hvor jeg kan finne stillinger o.l som hun kvalifiserer seg for?

Hun vil ikke gå med avisen eller drive med "naboarbeid". Hun ønsker noe som kan plasseres på CV og som betales greit.

Har noen idéer? 

Anonymkode: 62c31...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg malte hus da jeg var på den alderen. Ikke akkurat noen stjerne på CVen, men det er vel begrenset hvor mye ansvar en 14-åring kan ha

Anonymkode: 4bce4...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 åring kan ikke være kresen. 

Jeg ville mye heller ansatt en som drev med naboarbeid eller går med aviser enn en som jobber på Mc Donalds. 

MC Donalds og Tusenfryd er ikke akkurat noe spesielt å ha på cv sin. Alle kan få jobb der.

Naboarbeid har mye lærdom. Hun må selv skaffe jobber, lage flyers, forhandle om pris og lære seg å ta kontakt med mennesker. 

Går man mer aviser så må man takle all slags vær og man lærer å jobbe selvstendig.

Ville oppmuntret til nabojobbing/avidbud og tatt det deretter. 

Anonymkode: 6f9a8...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville oppmuntret til nabojobbing/avidbud og tatt det deretter. 

Anonymkode: 6f9a8...bc7

Avisbud er vel ikke jobber som ungdom for lenger? Har inntrykk av at de som distribuerer aviser nå også distribuerer pakker ol. og må disponere bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på den alderen fikk jordbærplukking.

Anonymkode: 90872...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange kan potensielt få jobb på Mc Donald, så er det selvfølgelig positivt å ha på cv. For en ting å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å starte for seg selv? Kan hun være guide i egen by? Hundepass? Vask av boliger? Når hun går på vgs kan hun undervise ungdomskole elever før eksamen :)

Anonymkode: 76112...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Finnes det jobber for en så ung person?

Hun har ingen tidligere jobberfaring, men har svært gode karakterer på skolen. Hun selv ønsker å finne en jobb, og vil jobbe på Tusenfryd og McDonalds neste år (da hun fyller 16). Jeg tenker det er fint at hun vil jobbe, men jeg er usikker på hvor jeg kan finne stillinger o.l som hun kvalifiserer seg for?

Hun vil ikke gå med avisen eller drive med "naboarbeid". Hun ønsker noe som kan plasseres på CV og som betales greit.

Har noen idéer? 

Anonymkode: 62c31...d38

Hvis man skal søke jobb hos særlig private bedrifter er det lurt å ha noe på CV fra før, da er maling av hus, hagearbeid, eventuelt ha jobbet i teknisk etat i kommunen om sommeren lurt. Det er ingen private bedrifter eller kommunale som forventer at du som 14 åring har jobbet med mer tekniske oppgaver eller i ha mer erfaring. Men all erfaring er viktig og det viser at du er arbeidsvillig for potensielle arbeidsgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med kommunen, mange kommuner tilbyr sommerjobb til unge for plaa stell av parker o.l. Det er vanskeligere for unge å få sommerjobb i dag enn da jeg var ung, det finnes en del regler nå om at man må være 16 eller 18 for å kunne gjøre jobben (bruke maskiner , selge tobakk på matbutikker og bensinstasjoner). Butikker kan ha behov for varepåfyllere, rengjørere og folk som kan håndtere tomgods og avfall, selv om hun ikke kan sitte i kassen. Det viktigste er å være tidlig ute med å kontakte aktuelle bedrifter, da de får mange slike henvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 14 åring kan ikke være kresen. 

Jeg ville mye heller ansatt en som drev med naboarbeid eller går med aviser enn en som jobber på Mc Donalds. 

MC Donalds og Tusenfryd er ikke akkurat noe spesielt å ha på cv sin. Alle kan få jobb der.

Naboarbeid har mye lærdom. Hun må selv skaffe jobber, lage flyers, forhandle om pris og lære seg å ta kontakt med mennesker. 

Går man mer aviser så må man takle all slags vær og man lærer å jobbe selvstendig.

Ville oppmuntret til nabojobbing/avidbud og tatt det deretter. 

Anonymkode: 6f9a8...bc7

Så du mener med andre ord at å selge aviser eller klippe gressplener er det samme som å jobbe i en høytempo bedrift med mange kunder, hvor man må holde hodet kaldt til enhver tid, navigere hvor ting er, passe tiden og "lære seg å ha kontakt med mennesker" AKA kundene?

Naboarbeid kan være så mangt. Om hun klipper plenen til naboen for 20,- i regnvær, ville jeg ikke automatisk trodd at hun ikke hadde motivasjon eller vilje til å prøve seg på større og bedre jobber. 

Anonymkode: 62c31...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun er 14 år så ville jeg ha oppfordret henne til å nyte sine siste somre uten å måtte jobbe. Hun har et langt arbeidsliv foran seg, og det er vanskelig å skaffe seg jobb når hun er under 18 (evt. 16) 

Evt. kan hun gå med reklame eller lignende, dersom det fortsatt finnes denne typen jobber for ungdom, eller forsøke å skaffe seg jobb som barnepasser for noen som mangler pass i sommer eller klippe gress/male hus eller lignende. 

Anonymkode: 93a65...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/arbeidstid-for-personer-under-18-ar/

Tenkte denne kunne være grei å vite om.

Merk at når man er under 15 år så har man ikke lov til å jobbe mer enn 2 timer på en skoledag, og da ikke etter klokken 20, samt maks 12 timer i løpet av en uke.

Men vedkommende kan da jobb lenger i helger og ferier som varer i minst 1 uke.

Kanskje en lokal (mat)butikk har behov for en varepåfyller et par timer om dagen noen dager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...