AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Del Skrevet 7. april 2021 Hei dere Hvor ofte tar dere celleprøve fra livmorhalsen? Sist jeg var der (i 2019) fikk jeg beskjed om å ta ny prøve om 5 år. Det syns jeg var lenge til. Jeg lurer også på om vaksinen, som tidligere var "låst" til kvinner under en viss alder, nå er tilgjengelig for alle? Syns det er rart at legen ikke nevne noe om med, men jeg glemte også å spørre. Kan nevne at jeg er 40år og at mine prøver har vært normale. Hvor ofte tar dere slike prøver? Anonymkode: 37817...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaHI Skrevet 7. april 2021 #2 Del Skrevet 7. april 2021 Celleprøve er hvert 3. år etter fylt 25. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Del Skrevet 7. april 2021 54 minutter siden, MiaHI said: Celleprøve er hvert 3. år etter fylt 25. Ny testmetode, fra 2019 og ut i år testes stadig flere med den nye og man kan ta den sjeldnere. Ts, du testet med den nye metoden og kan vente 5 år som hun sa. Anonymkode: 6867e...a3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Del Skrevet 7. april 2021 Jeg tester hvert 3. År (inkl HPV-test selvfølgelig), men har en sykdom som gir noe økt risiko for at celleforandringer ikke går tilbake av seg selv. Så langt har jeg vært HPV-negativ, men om jeg skulle få dette påvist senere (noe jeg tviler på da jeg har fast partner), må det tas prøve hyppigere. Anonymkode: 49a51...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 7. april 2021 #5 Del Skrevet 7. april 2021 Kvinner mellom 25 og 33 år anbefales å ta prøve hvert tredje år. For kvinner mellom 34 og 69 år avhenger prøveintervallet av hvor du bor i landet https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/ofte-stilte-sporsmal1/ta-livmorhalsprove-regelmessig.-hvor-ofte-er-det/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Del Skrevet 7. april 2021 Jeg prøver å ta prøve hvert tredje år, for sikkerhets skyld. Da sjekker jeg/bytter jeg spiralen i samme slengen. Er 33 år. Anonymkode: 49639...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Del Skrevet 7. april 2021 Jeg tar prøven hvert 2-3 år, sammen med en underlivsundersøkelse med ultralyd for å se på eggstokkene osv. Anonymkode: 41a66...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Del Skrevet 7. april 2021 Den nye metoden de bruker, er å se om du har HPV viruset. Har du det, er det prøve hvert tredje år, har du det ikke, er det hvert femte. Dette sa gynekologen jeg var hos. Forskningen har visst vist at HPV er tilstede ved all livmorhalskreft, og det lures nå på om livmorhalskreft vil så godt som forsvinne, når «alle» er vaksinert mot HPV. (For de som vil ha kilde, husker ikke hvor jeg leste dette, men prøv forskning.no ) Anonymkode: 59534...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Del Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den nye metoden de bruker, er å se om du har HPV viruset. Har du det, er det prøve hvert tredje år, har du det ikke, er det hvert femte. Dette sa gynekologen jeg var hos. Forskningen har visst vist at HPV er tilstede ved all livmorhalskreft, og det lures nå på om livmorhalskreft vil så godt som forsvinne, når «alle» er vaksinert mot HPV. (For de som vil ha kilde, husker ikke hvor jeg leste dette, men prøv forskning.no ) Anonymkode: 59534...2ab OK - takk for nyttig info. HPV-viruset smitter ved seksuell kontakt, burde jeg ta celleprøve ved hver nye partner da? Ikke at jeg planlegger noe raid på den fronten i det heletatt, men er på vei ut av et forhold og kan nok tenkes å innlede et nytt i løpet av 5 år. Anonymkode: 37817...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå