Gå til innhold

Har dere fått valp under pandemien?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har tatt helt av og oppdretter får helt sjukt mange henvendelser per kull. Hvordan kan man stikke seg ut i mengden? Vi har lenge tenkt på hund, så dette er ikke noe korona forhastet avgjørelse. 

Anonymkode: 9688a...a36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Adopt don’t shop

Anonymkode: 346f2...cbc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg fikk valpen min i desember. Har hatt hjemmekontor siden mars (dvs: >1 år nå). Vært alene nesten hver dag.. Før dette har jeg har hatt lyst på hund i 8 år. Men jeg har aldri hatt riktig livssituasjon. Så når jeg fikk hjemmekontor ble ting plutselig en realitet. Jeg solgte den forrige boligen min og flyttet til et område som passer hund, og jeg fikk deretter valpen min. Når det åpner igjen er planen min at familie skal passe han noen dager i uka og jeg skal ha hjemmekontor noen dager. Det skjer ikke at jeg pendler 5d/uke igjen. Hvis jobben henger fast i fortiden og krever fysisk tilstedeværelse 5d/uke, så er jeg villig til å bytte jobb. For meg var det viktigere å få hund enn jobben. For når jeg er gammel vil jeg ikke tenke at jeg formet livet mitt etter jobben, heller motsatt: jeg vil forme jobben etter livet. Så da ble det hund på meg :)  

Anonymkode: 6cb8c...1cc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: d7ca1...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg svarte kanskje ikke helt på spørsmålet ditt når jeg tenker meg om. Men jeg hadde flaks. Jeg oppdaget kullet med en tilfeldighet 2 dager etter oppdretter annonserte. Hun gjorde intervjuer av samtlige hun vurderte som kandidater. Det tok ytterligere to uker før jeg fikk svar om jeg var riktig person. Jeg var bare ærlig med henne, snakket med henne på tlf og var redelig. Tror det er viktig. Ellers tror jeg det er kjempe vanskelig om dagen. Før jeg fikk kontakt med oppdretteren min så sendte jeg mail til alle oppdretter på den kennellista med oversikt, men kun 2 svarte.. De fleste opererer med "ingen venteliste", "og du må bare følge med og se".. Jeg hadde griseflaks med andre ord.

Anonymkode: 6cb8c...1cc

• Liker 1
Skrevet

Ja hentet henne i januar. Hadde autosøk på Finn etter rasen vi ønsket oss, og plutselig dukket det opp en valp :) vanskelig å si akkurat hva som skal til, men en god dose tålmodighet tror jeg er viktig. Les dere godt opp på rasen og fokuser på hva dere kan tilby valpen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk valp i februar. Har alltid hatt planer om en hund nr2, men ventet til hun eldste var godt voksen og mindre krevende før jeg begynte letingen. Min erfaring er at mange oppdrettere som har holdt på i 5-10 år med sin rase har så mange bekjente, tidligere valpekjøpere osv at der kan det lett være 2 års ventetid nå, spesielt hvis det er en populær rase med små kull. Så kommer det også an på hvor kresen du er som kjøper, noen oppdrettere avler på svak HD eller AD. Noen står ikke på raseklubben sin liste og er ikke «godkjent», men de kan fortsatt ha fantastiske hunder. Jeg vet om 1 oppdretter som gjorde samme tispe/hannhund kombinasjon 2 ganger, ingenting galt med hennes oppdrett eller hundene men med den rasen så var det i strid med RAS(rasespesifikk avlsstrategi) å gjenta samme kombinasjon eller noe slikt.

Jeg hadde 2 raser jeg vurderte, (...)Retriever eller border collie. Retrieveren ble valgt bort fordi jeg hadde valget mellom å få valp etter foreldredyr jeg ikke var 100% fornøyd med, eller å vente til 2022. Hovedgrunnen til at jeg ønsket en (...)retriever var fordi jeg ønsket en tispe som kanskje kunne få valper en dag. Men etter å ha ventet siden jul 2019 så ga jeg opp og kjøpte en border collie istedenfor. Alltid ønsket meg border collie, men nå blir det nok aldri noe valpekull. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hundesport og trening, så planen var alltid å oppnå championat, gå på utstilling, jaktprøver og konkurrere i hundesport. Men nå som jeg har border collie så skal bonden eller andre som driver med sau/gjeting få ta seg av avlsarbeidet, så fokuserer vi heller på å se hvor langt vi kan nå i konkurranseringen

Ang å stikke ut i mengden. Jeg har fått positiv respons overalt fordi jeg sier hva jeg skal bruke hunden til. Oppdrettere liker at hundene deres blir vist på utstilling, trent/konkurrert med og at valpekjøper bruker mye tid på hunden. Så hvis du har en plan og hunden skal være mer en «bare en familiehund» så kanskje du stiller sterkere fordi det er maaaange som vil ha  familiehund, men ikke like mange som vil gjøre noe mer med hunden. Evt så kan blandingshund, oppdrettere som er mindre populære osv kanskje være aktuelt.

Anonymkode: 71dfd...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke valp, men kattunge 😄

Anonymkode: 348ab...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Fikk valp rett før de første koronarestriksjonene. Hadde ventet i over 10 år på den rette livssituasjonen for hund. 

Anonymkode: 2cc1c...d08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk valp rett før de første koronarestriksjonene. Hadde ventet i over 10 år på den rette livssituasjonen for hund. 

Samme her! Jeg hadde også ventet i omtrent 10 år på at tid og livssituasjon skulle bli riktig. I januar 2020 hentet vi vår valp, 2 måneder før koronarestriksjonene kom. Koronarestriksjonene gjorde imidlertid de første valpemånedene helt perfekt! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kontaktet dere oppdretter, e-post eller telefon? Skrev dere en utfyllende e-post eller kortere? Tok det lang tid før dere fikk svar, om dere fikk svar? 

Jeg har sendt e-post til rundt 10 oppdrettere av rasen vi ønsker, de fleste har svart, noe som er positivt i seg selv, men jeg synes de svarer så kort. «Vi planlegger kull i år, følg med på nettsiden», «vi har lange ventelister» eller «vi har ikke ventelister». 

AnonymBruker
Skrevet
Anjah skrev (8 minutter siden):

Samme her! Jeg hadde også ventet i omtrent 10 år på at tid og livssituasjon skulle bli riktig. I januar 2020 hentet vi vår valp, 2 måneder før koronarestriksjonene kom. Koronarestriksjonene gjorde imidlertid de første valpemånedene helt perfekt! ❤️

Jeg hentet valpen noen dager før 😅

Jeg jobbet allerede hjemmefra, så for meg var det ikke flott at restriksjonene slo inn. Valpekurs og miljøtrening ble avlyst og det ble vanskelig å sosialisere. Å trene miljøtrening rundt folkemengder i byen var heller ikke mulig. Heldigvis hadde jeg familie og venner med hunder, så valpen fikk lekt og sosialisert med disse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hentet valpen noen dager før 😅

Jeg jobbet allerede hjemmefra, så for meg var det ikke flott at restriksjonene slo inn. Valpekurs og miljøtrening ble avlyst og det ble vanskelig å sosialisere. Å trene miljøtrening rundt folkemengder i byen var heller ikke mulig. Heldigvis hadde jeg familie og venner med hunder, så valpen fikk lekt og sosialisert med disse.

Det har du helt rett i! Det tenkte jeg ikke på når jeg skrev, for sånn var det jo her også. Jeg tenkte bare på hvor mye tid vi fikk sammen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kontaktet dere oppdretter, e-post eller telefon? Skrev dere en utfyllende e-post eller kortere? Tok det lang tid før dere fikk svar, om dere fikk svar? 

Jeg har sendt e-post til rundt 10 oppdrettere av rasen vi ønsker, de fleste har svart, noe som er positivt i seg selv, men jeg synes de svarer så kort. «Vi planlegger kull i år, følg med på nettsiden», «vi har lange ventelister» eller «vi har ikke ventelister». 

Jeg sendte en mail hvor jeg fortalte om meg selv, hverdagen min og hvordan en hund ville passe inn i dette: hvordan hverdagen til hunden ville se ut ang hvor mange turer og mentale treningsøkter den ville få i løpet av dagen etc. Jeg forklarte hvorfor jeg ville ha hund og nettopp denne rasen, og hva jeg planlegger av trening, kurs osv, og at jeg hadde valpepass (foreldre) om jeg måtte bort en tur den første tiden. Forklarte også hvordan jeg ville gjøre det i valpeperioden, og hvordan jeg tenkte å angripe alene-hjemme trening, miljøtrening, sosialisering osv. Om det er en hundeklubb eller annet i nærheten som har miljøtreninger, så kan du nevne det. 

Kort sagt, jeg skrev litt om meg, hvorfor jeg ønsket hund og denne rasen, og hvilket liv jeg kan tilby hunden. 

Alle oppdretterene jeg skrev til, skrev tilbake og forklarte når de forventet kull, og at de gjerne ville snakke nærmere på telefonen, så da ble det 1-2 timer samtale med hver oppdretter hvor jeg fortalte mer om meg selv, og hvor jeg også hadde mange spørsmål til oppdretter (helse på hundene, gemytt, hva håpet de å få ut av akkurat den kombinasjonen, mer spørsmål om rasen og råd/tips/erfaringer. En seriøs oppdretter vil sette pris på spørsmål og kan gjerne prate i timesvis. En useriøs oppdretter vil slite med å svare på noen spørsmål og bli irritabel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anjah skrev (5 minutter siden):

Det har du helt rett i! Det tenkte jeg ikke på når jeg skrev, for sånn var det jo her også. Jeg tenkte bare på hvor mye tid vi fikk sammen 😅

Jeg som allerede jobbet hjemmefra, tenkte på sosialisering/miljøtrening først 😅 Men kan se hvorfor andre tenker på all tiden de da fikk brukt på valpene, og at det definitivt har vært et pluss ☺️

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Adopt don’t shop

Anonymkode: 346f2...cbc

lettere sagt enn gjort når det er underskudd på hunder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan man stikke seg ut ved å feks sende en epost med litt humor?

Skrevet

Jeg fikk valp i desember. Litt tilfeldig at det skulle skje nå, samtidig som at det passet sinnsykt bra med mulighet for hjemmekontor. Hadde flere kull å velge mellom, blir litt slik når man velger en jakthund rase som ikke ALLE vil ha ;)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som veit hvilke raser som er mest ettertraktet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan man stikke seg ut ved å feks sende en epost med litt humor?

Hadde ikke huska deg bedre enn de andre. Kanskje litt mer negativt og desperat? Jeg er oppdretter. Men det er mange meninger da.

Anonymkode: 1d1ea...387

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...