Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Skal lage min første lapskaus i dag! Kan noen forklare meg hvordan?
Gjest piaf Skrevet 29. august 2005 #2 Skrevet 29. august 2005 Har du tatt en titt på denne tråden? Jeg bruker forøvrig aldri oppskrift til lapskaus. Gode rotgrønnsaker kokt i god buljong/kraft = suksess. Det eneste som kan gå litt feil er konsistensen, med for lite poteter kan det bli veldig tynne saker... (kan evnt justeres med makaroni eller potetmospulver, men jeg pleier ikke å bry meg) Ellers synes jeg salt lapskaus kokt på røkt svineknoke er best.
Brunhilde Skrevet 29. august 2005 #3 Skrevet 29. august 2005 Jeg liker aller best brun lapskaus. Brun kjøtt, bankekjøtt passer bra. Kok brun saus og tilsett kjøttet og la dette koke til kjøttet er mørt sammen med løk. Tilsett kål, gulrøtter, kålrabi og potet og kok til grønnsakene er gjennomkokte. Til slutt pleier jeg å ha oppi en bit røkt kjøttpølse - ta av skinnet! Server med flatbrød eller (varme) rundstykker. Salt lapskaus er jeg ikke så glad i.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #4 Skrevet 29. august 2005 Jeg liker aller best brun lapskaus. Brun kjøtt, bankekjøtt passer bra. Kok brun saus og tilsett kjøttet og la dette koke til kjøttet er mørt sammen med løk. Tilsett kål, gulrøtter, kålrabi og potet og kok til grønnsakene er gjennomkokte. Til slutt pleier jeg å ha oppi en bit røkt kjøttpølse - ta av skinnet! Server med flatbrød eller (varme) rundstykker. Salt lapskaus er jeg ikke så glad i. ← Hvorfor lager du brun saus? Du kan jo ta sukkerkolør og jevne utmed potetmospulver.
Brunhilde Skrevet 29. august 2005 #5 Skrevet 29. august 2005 (endret) Hvorfor lager du brun saus? Du kan jo ta sukkerkolør og jevne utmed potetmospulver. ← Egentlig har du ikke noe med hvorfor, men siden du spør i en så hyggelig tone: Jeg lager brun saus fordi det smaker bedre en potetmospulver og sukkerkulør! Greit nok, eller? Om DU vil ødelegge en god lapskaus med potet på pose så må du gjerne, jeg vil ikke! Endret 29. august 2005 av Brunhilde
Gjest gjest1 Skrevet 29. august 2005 #6 Skrevet 29. august 2005 Har laget lapskaus i dag av rester fra søndagsmiddagen. Ternet løk, poteter, gulrot og kålrot som jeg brunet litt først. Kokte dette litt før jeg hadde i lammekjøttrester, resten av sausen og brukte litt av potetmosrestene som jevning. Knallgodt:)
Gjest Lea Skrevet 29. august 2005 #7 Skrevet 29. august 2005 Lea enkleste: 400 g karbonadedeig (brunes) 1 pose lapskausblanding (tines litt i micro) 1 1/2 pose kjøttkakesaus lages kjele Alt blandes sammen og får putre i 30 minutter. Krydre med pepper og tilsett litt ketchup eller tomatpurè. I dag lager jeg en skikkelig lapskaus. Men oppskriften finnes ikke. Man tar det man har..
Gjest LoisLane Skrevet 30. august 2005 #8 Skrevet 30. august 2005 Jeg liker også best brun lapskaus, men er i sterkt mindretall i familien der. Lapskausen ble god den! Kokte på lettsaltede skinkeknoker, så den ble litt tam i forhold til hva jeg er vant med. Putta oppi buljong, det hjalp.
Gjest Undrer Skrevet 30. august 2005 #9 Skrevet 30. august 2005 Egentlig har du ikke noe med hvorfor, men siden du spør i en så hyggelig tone: Jeg lager brun saus fordi det smaker bedre en potetmospulver og sukkerkulør! Greit nok, eller? Om DU vil ødelegge en god lapskaus med potet på pose så må du gjerne, jeg vil ikke! ← Du er jammen meg ganske hårsår Brunhilde. Det var da ingenting i veien med tonen til gjest? Et helt kurant spørsmål.
Brunhilde Skrevet 30. august 2005 #10 Skrevet 30. august 2005 Du er jammen meg ganske hårsår Brunhilde. Det var da ingenting i veien med tonen til gjest? Et helt kurant spørsmål. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå