Rosenrød Skrevet 27. august 2005 #1 Skrevet 27. august 2005 Er det noen som kan gi meg en oppskrift på en god lapskaus med grønnsaker og kjøtt eller pølser? Fikk så lyst på dette, men har ikke laget det før...
Blueberry Skrevet 27. august 2005 #2 Skrevet 27. august 2005 Jeg pleier å bruke en pose Betasuppe som basis, og det er knallgodt. Det står serveringsforslag bak på posen.
Rosenrød Skrevet 27. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2005 Er ikke så veldig glad i betasuppe dessverre. Vil helst bruke bare friske grønnsaker...
Arkana Skrevet 27. august 2005 #4 Skrevet 27. august 2005 Den første er min favoritt + et par alternativer: Lapskaus (6 pers.) 1 kg oksekjøtt 3 ss olivenolje 3 ss hvetemel 3 hakkede løk 3 store hakkede gulrøtter 4 hakkede selleristenger 7,5 dl oksekraft 1 dl tomatpuré 1 ss worcestershire saus 2 ss soyasaus ½ ts hver av salt, pepper, timian og paprikapulver 6 store poteter Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til. Pølselapskaus (4 porsj.) 400 g røkte kjøttpølser 2 gulrøtter 2 persillerøtter 250 g kålrot 1 purre 1 løk 3 dl vann 1 buljongterning ¼ ts pepper 1 ts salt Skjær pølsene i skiver. Skjær grønnsakene i terninger/skiver. Kok opp vann med buljong, ha i grønnsakene og kok i 15-20 minutter. Legg pølseskivene i og la det trekke til pølsene er gjennomvarme. Smak til med salt og pepper. Lys lapskaus (4 pers.) 1 røkt og saltet svineknoke eller ca 600 g hamburgerrygg ca 5 dl vann 800 g poteter 3 gulrøtter ¼-½ kålrot ¼ sellerirot 1 purre salt/pepper Kok svineknoken i vann til den slipper bena. Skjær den eller hamburgerryggen i terninger. Skjær poteter og grønnsaker i terninger. Kok opp vann eller kraft fra knoken og tilsett kjøtt og grønnsaker, ikke purren. La koke 15 minutter. Tilsett purren og la koke til alt er mørt. Smak godt til med salt og pepper. Server med flatbrød.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #5 Skrevet 27. august 2005 Den første er min favoritt + et par alternativer: Lapskaus (6 pers.) 1 kg oksekjøtt 3 ss olivenolje 3 ss hvetemel 3 hakkede løk 3 store hakkede gulrøtter 4 hakkede selleristenger 7,5 dl oksekraft 1 dl tomatpuré 1 ss worcestershire saus 2 ss soyasaus ½ ts hver av salt, pepper, timian og paprikapulver 6 store poteter Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til. Pølselapskaus (4 porsj.) 400 g røkte kjøttpølser 2 gulrøtter 2 persillerøtter 250 g kålrot 1 purre 1 løk 3 dl vann 1 buljongterning ¼ ts pepper 1 ts salt Skjær pølsene i skiver. Skjær grønnsakene i terninger/skiver. Kok opp vann med buljong, ha i grønnsakene og kok i 15-20 minutter. Legg pølseskivene i og la det trekke til pølsene er gjennomvarme. Smak til med salt og pepper. Lys lapskaus (4 pers.) 1 røkt og saltet svineknoke eller ca 600 g hamburgerrygg ca 5 dl vann 800 g poteter 3 gulrøtter ¼-½ kålrot ¼ sellerirot 1 purre salt/pepper Kok svineknoken i vann til den slipper bena. Skjær den eller hamburgerryggen i terninger. Skjær poteter og grønnsaker i terninger. Kok opp vann eller kraft fra knoken og tilsett kjøtt og grønnsaker, ikke purren. La koke 15 minutter. Tilsett purren og la koke til alt er mørt. Smak godt til med salt og pepper. Server med flatbrød. ← Kok alt i vann. tykk til lapskausen med å drysse potetstappe fra pose til du får ønsket tykkelse. Av kjøtt bruker eg okse høyrygg eller salta/knoke.
Rosenrød Skrevet 27. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2005 Tusen takk, nå blir det lapskaus til uken!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. august 2005 #7 Skrevet 27. august 2005 Jeg kjøper bare en pakke med ferdig oppkuttede grønnsaker fra frysedisk og lager lapskaus av den. Tilsetter vann, buljong og pepper og lar det koke rundt 10 minutter. Tilsetter pølse eller kjøtt når jeg har lyst på det. Når jeg gidder kutter jeg grønnsaker selv og lager det på "gamlemåten".
Rosenrød Skrevet 31. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 31. august 2005 Da har jeg prøvd ut Arkanas lapskaus. (Den øverste.) Kjempegod og virkelig noe å anbefale!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå