Rakel86 Skrevet 6. april 2021 #1 Del Skrevet 6. april 2021 Hei Jeg skal ha eksamen i naturfag (privatist) nå om et par dager og gruer meg ihjel!! Jeg føler egentlig at jeg kan stoffet rimelig greit nå, har forberedt meg ut og inn, men hva hjelper det når man absolutt ikke kan fordra å snakke foran folk og særlig når du blir vurdert sånn😂☺️ Har vurdert å trekke meg hver dag nå den siste tiden, men tenker at alt jeg har lagt i lesing og forberedelse da blir bortkastet, så jeg skal prøve å få det unnagjort. Men er det noen som har hatt eksamen i naturfag som privatist som kan si litt om hva slags oppgaver dere fikk? Vet at man kan få fra alt som omhandler kompetansemålene men greit å ha noe konkret å forholde seg til Og er det noen som har hatt eksamen nå eller i fjor og kan si noe om man fysisk må gjennomføre eksperiment? Tenker på korona og smittevern. Eller blir det mer sånn at man kun forklarer teorien bak forsøket? Noen tips til selve gjennomføringen? Håper noen vil svare, det letter nok litt på nervøsiteten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
midlertidigbruker3 Skrevet 6. april 2021 #2 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Det er noen år siden jeg hadde eksamen, men jeg kan forsøke å hjelpe litt allikevel. Jeg trengte en sekser og gikk derfor inn i dette med litt mer alvor enn det som ville vært nødvendig om det var greit med en lavere karakter. Når folk sier at oppgaver er basert på kompetansemål for de skriftlige eksamenene, så mener de det bokstavelig. Det er et kompetansemål som sier "forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen" og det var akkurat oppgaven jeg fikk. Det er alltid viktig å lese nøye hva som faktisk spørres om, her er det snakk om energigivende næringsstoffer, de lurer altså på hva som skjer med fett, karbohydrater og proteiner. Det kan du gjerne starte med å si at du har begrenset deg til. På min eksamen gikk jeg da i detalj (ca i den grad naturfagsboka gjorde) gjennom hvor nedbrytingen foregår for hver av de tre gruppene, og hvilke stoffer som er viktige for nedbrytingen. Deretter beskrev jeg hvordan de transporteres og omsettes i kroppen. Jeg skulle inn på medisin og hadde kost meg litt mer med dette stoffet enn nødvendig. Jeg eksamen før korona, men mitt forsøk var allikevel ikke fysisk. Jeg skulle forklare hvilken reaksjon som skjedde ved forbrenning av magnesium, der de bare viste meg en bit magnesium, spurte hvordan det ville se ut når den brenner, og om jeg kunne skrive ned reaksjonen. (Jeg tok opp kjemi1 samtidig, så reaksjonsligninger satt heldigvis litt ekstra i fingertuppene) Til slutt var det sensorspørsmål, også ganske direkte fra læreplanmålet: "beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk" - men for meg spurte de kun om den første biten. Da tegnet og forklarte jeg alfa- beta- og gammastråling, fikk noen spørsmål rundt dette. Har hørt om mange som har fått dette som sensorspørsmål. Av det jeg har hørt fra bekjente som har tatt eksamen i nyere tid, så har det ikke vært fysiske forsøk etter korona-start, så du må antagelig heller bare tegne/forklare hva som ville ha skjedd. Som sagt var det flere som ikke hadde det fysisk før korona heller, avhenger nok litt av hvilket lokale som ble brukt osv. Tips til selve gjennomføringen - bruk foreredelsestiden til å lage deg en struktur. Se over bok / notater og finn ut hva de viktigste poengene du må ha med deg er, og tenk på en god rekkefølge for å legge det frem. Skriv gjerne ned notater til et "manus", men bruk det kun som støtte, ikke les opp. De vil teste hva du KAN, ikke hva du kan lese opp. Ta gjerne litt styringen, forsøk å fremstå litt selvsikker, og ta det med ro. Det er helt greit å snuble litt underveis, og eksaminator er virkelig på din side og vil (i de aller fleste tilfeller) gjøre sitt beste for at du skal få vise hva du kan. Lykke til! Endret 6. april 2021 av midlertidigbruker3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel86 Skrevet 6. april 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 6. april 2021 10 minutter siden, midlertidigbruker3 said: Det er noen år siden jeg hadde eksamen, men jeg kan forsøke å hjelpe litt allikevel. Jeg trengte en sekser og gikk derfor inn i dette med litt mer alvor enn det som ville vært nødvendig om det var greit med en lavere karakter. Når folk sier at oppgaver er basert på kompetansemål for de skriftlige eksamenene, så mener de det bokstavelig. Det er et kompetansemål som sier "forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen" og det var akkurat oppgaven jeg fikk. Det er alltid viktig å lese nøye hva som faktisk spørres om, her er det snakk om energigivende næringsstoffer, de lurer altså på hva som skjer med fett, karbohydrater og proteiner. Det kan du gjerne starte med å si at du har begrenset deg til. På min eksamen gikk jeg da i detalj (ca i den grad naturfagsboka gjorde) gjennom hvor nedbrytingen foregår for hver av de tre gruppene, og hvilke stoffer som er viktige for nedbrytingen. Deretter beskrev jeg hvordan de transporteres og omsettes i kroppen. Jeg skulle inn på medisin og hadde kost meg litt mer med dette stoffet enn nødvendig. Jeg eksamen før korona, men mitt forsøk var allikevel ikke fysisk. Jeg skulle forklare hvilken reaksjon som skjedde ved forbrenning av magnesium, der de bare viste meg en bit magnesium, spurte hvordan det ville se ut når den brenner, og om jeg kunne skrive ned reaksjonen. (Jeg tok opp kjemi1 samtidig, så reaksjonsligninger satt heldigvis litt ekstra i fingertuppene) Til slutt var det sensorspørsmål, også ganske direkte fra læreplanmålet: "beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk" - men for meg spurte de kun om den første biten. Da tegnet og forklarte jeg alfa- beta- og gammastråling, fikk noen spørsmål rundt dette. Har hørt om mange som har fått dette som sensorspørsmål. Av det jeg har hørt fra bekjente som har tatt eksamen i nyere tid, så har det ikke vært fysiske forsøk etter korona-start, så du må antagelig heller bare tegne/forklare hva som ville ha skjedd. Som sagt var det flere som ikke hadde det fysisk før korona heller, avhenger nok litt av hvilket lokale som ble brukt osv. Tips til selve gjennomføringen - bruk foreredelsestiden til å lage deg en struktur. Se over bok / notater og finn ut hva de viktigste poengene du må ha med deg er, og tenk på en god rekkefølge for å legge det frem. Skriv gjerne ned notater til et "manus", men bruk det kun som støtte, ikke les opp. De vil teste hva du KAN, ikke hva du kan lese opp. Ta gjerne litt styringen, forsøk å fremstå litt selvsikker, og ta det med ro. Det er helt greit å snuble litt underveis, og eksaminator er virkelig på din side og vil (i de aller fleste tilfeller) gjøre sitt beste for at du skal få vise hva du kan. Lykke til! Åååh tusen tusen takk for veldig utfyllende og fint svar. Det er godt å "snakke" med noen som har vært i samme situasjon, føler seg veldig alene når man sitter med bøkene dag ut og dag inn før eksamen😆😅 Ja, jeg har "hengt" meg opp i detaljene i store deler av pensum, men så er det noen deler der jeg kun kan det på et mer overordnet plan...Håper bare jeg har klart å luket ut de riktige detaljene Men du fikk 6-er altså? Er du naturlig flink å snakke og lar deg ikke så lett vippe av pinnen i en sånn type eksamens-situasjon? Eller kan du bli nervøs bare at du kunne stoffet såpass godt at det ikke hadde noe effekt på omstendighetene du var i? Jeg trenger nok ikke mer enn en 5-er, (skal inn på psykologi bachelor) men er redd at uansett hvor godt jeg kan stoffet i hodet så vil omstendighetene ødelegge og nervøsiteten ta overhånd☺️ Føler også at jo mer jeg går i dybden og detaljene innen et tema, så opptar det plassen/tiden til annen informasjon, føler liksom det går på bekostning av andre ting jeg også burde kunnet godt. Men får bare håpe at jeg trekker akkurat de kapitlene der jeg vet at jeg er litt mer detaljorientert enn andre steder😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
midlertidigbruker3 Skrevet 9. april 2021 #4 Del Skrevet 9. april 2021 Rakel86 skrev (På 6.4.2021 den 12.42): Åååh tusen tusen takk for veldig utfyllende og fint svar. Det er godt å "snakke" med noen som har vært i samme situasjon, føler seg veldig alene når man sitter med bøkene dag ut og dag inn før eksamen😆😅 Ja, jeg har "hengt" meg opp i detaljene i store deler av pensum, men så er det noen deler der jeg kun kan det på et mer overordnet plan...Håper bare jeg har klart å luket ut de riktige detaljene Men du fikk 6-er altså? Er du naturlig flink å snakke og lar deg ikke så lett vippe av pinnen i en sånn type eksamens-situasjon? Eller kan du bli nervøs bare at du kunne stoffet såpass godt at det ikke hadde noe effekt på omstendighetene du var i? Jeg trenger nok ikke mer enn en 5-er, (skal inn på psykologi bachelor) men er redd at uansett hvor godt jeg kan stoffet i hodet så vil omstendighetene ødelegge og nervøsiteten ta overhånd☺️ Føler også at jo mer jeg går i dybden og detaljene innen et tema, så opptar det plassen/tiden til annen informasjon, føler liksom det går på bekostning av andre ting jeg også burde kunnet godt. Men får bare håpe at jeg trekker akkurat de kapitlene der jeg vet at jeg er litt mer detaljorientert enn andre steder😉 Beklager litt sent svar. Jeg fikk sekser, ja, heldigvis. Jeg er ganske god til å i det minste late som om jeg er selvsikker, selv om jeg er nervøs. Det er lov å bruke litt tid på å tenke, dersom de stiller spørsmål om noe som du synes er veldig vanskelig, da kan du f.eks. si "hm, her må jeg tenke meg litt om for at det skal komme riktig ut" eller "det har jeg ikke tenkt på, men jeg vet jo at.." og så kan du begynne å resonnere rundt det du kan. Det siste alternativet forutsetter at du kommer til poenget de er ute etter ganske raskt, om de spør om redoksreaksjoner hjelper det lite å si hva du kan om nordlys først. Øv deg på å forklare de forskjellige læringsmålene høyt, gjerne med så lite hjelpemidler som mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel86 Skrevet 9. april 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 9. april 2021 (endret) 8 hours ago, midlertidigbruker3 said: Beklager litt sent svar. Jeg fikk sekser, ja, heldigvis. Jeg er ganske god til å i det minste late som om jeg er selvsikker, selv om jeg er nervøs. Det er lov å bruke litt tid på å tenke, dersom de stiller spørsmål om noe som du synes er veldig vanskelig, da kan du f.eks. si "hm, her må jeg tenke meg litt om for at det skal komme riktig ut" eller "det har jeg ikke tenkt på, men jeg vet jo at.." og så kan du begynne å resonnere rundt det du kan. Det siste alternativet forutsetter at du kommer til poenget de er ute etter ganske raskt, om de spør om redoksreaksjoner hjelper det lite å si hva du kan om nordlys først. Øv deg på å forklare de forskjellige læringsmålene høyt, gjerne med så lite hjelpemidler som mulig. Da var eksamen unnagjort😅 Hadde eksamen i går og føler jeg dumma meg fullstendig ut. Fikk 4☺️ Og med tanke på at jeg fikk de tre letteste temaene: de energirike næringsstoffene samt fordøyelsen, økosystemet og stråling så klarte jeg å rote det til. Dette er de tre temaene jeg kunne desidert best, men så klarte jeg å bli så satt ut av at læreren spurte og gravde om detaljer som ikke boka fokuserte på...Til og med den andre sensoren påpekte gjentatte ganger til læreren at "dette du spør om nå er ikke det alle lærebøker som skriver så detaljert om som du spør nå"...Likevel fortsatte læreren å grave i vei😏 Jeg ble så skipla resten av eksamen av dette at jeg ikke en gang klarte å bruke korrekt begrep når jeg skulle snakke om primær og sekundersuksesjon. Brukte konsekvent sekundær når jeg mente primær feks. Så hele eksamensopplevelsen ble bare kjip. Og så blir jeg så sint på meg selv når jeg klarte å faile på så elementære ting...Jeg vet jeg kunne bedre😁 Får håpe det går bedre på de to norskeksamenene, heldigvis skriftlig, der pleier jeg å stille litt sterkere Endret 9. april 2021 av Rakel86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
midlertidigbruker3 Skrevet 12. april 2021 #6 Del Skrevet 12. april 2021 Rakel86 skrev (På 9.4.2021 den 21.32): Da var eksamen unnagjort😅 Hadde eksamen i går og føler jeg dumma meg fullstendig ut. Fikk 4☺️ Og med tanke på at jeg fikk de tre letteste temaene: de energirike næringsstoffene samt fordøyelsen, økosystemet og stråling så klarte jeg å rote det til. Dette er de tre temaene jeg kunne desidert best, men så klarte jeg å bli så satt ut av at læreren spurte og gravde om detaljer som ikke boka fokuserte på...Til og med den andre sensoren påpekte gjentatte ganger til læreren at "dette du spør om nå er ikke det alle lærebøker som skriver så detaljert om som du spør nå"...Likevel fortsatte læreren å grave i vei😏 Jeg ble så skipla resten av eksamen av dette at jeg ikke en gang klarte å bruke korrekt begrep når jeg skulle snakke om primær og sekundersuksesjon. Brukte konsekvent sekundær når jeg mente primær feks. Så hele eksamensopplevelsen ble bare kjip. Og så blir jeg så sint på meg selv når jeg klarte å faile på så elementære ting...Jeg vet jeg kunne bedre😁 Får håpe det går bedre på de to norskeksamenene, heldigvis skriftlig, der pleier jeg å stille litt sterkere Så leit å høre! Var det din første privatisteksamen i denne runden? Jeg føler det kan ta litt tid å "komme inn i det", bli vant til hele settingen. Virker som litt uflaks, og kanskje noen ting du kan forberede deg på til neste gang. Lykke til med norsken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå