Gå til innhold

Vi skal selge voffe

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har bestemt oss for å selge hunden vår. Han blir 4 år i september, finsk spets, premiert på utstillinger og forhåpentligvis blir det kanskje en premie på jaktprøve også i år. Hvor mye er det rimelig at vi selger han for? Betalte 8000 for han da vi kjøpte han. Selges såklart med stamtavle, ID chip, alle vaksinasjoner i orden, saueren....

Endret av monja
Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Er han avlsklarert? Og hva mener du med utstillingspremiert? Er han NUCH?

Hvis han er en "vanlig" Spets så ville jeg nok gitt max 4000,- for en hannhund. En tispe derimot ville jeg gitt mer for hvis hun kunne brukes til avl.

Men er han såpass god at man kan buke han til jakt så vil sikkert noen jaktfolk betale mer. Kjekt med en ferdig trent hund, i tillegg så slipper man valpetiden. Tar jo lang tid fra man får en hund på 8 uker til den er ferdig jakttrent.

Når det er sagt så er jo hunden allerede 4 år. Nå vet jeg ikke hvor lenge en Spets lever, men vår rase har en gjennomsnittslevetid på 6 år og 2 mnd. Da er en på 4 "ikke mye å samle på" for å si det litt på kanten. Huff, orker ikke tenke tanken siden vår blir 4 i november.

Du kan jo også kontakte raseklubben eller et par seriøse oppdrettere for å høre hva som er vanlig pris for en hund som din. De vil sikkert være behjelpelig med å foreslå en pris.

Lykke til med å selge vovven da.

Skrevet

Jeg syns dere burde konsentrere dere om at hunden kommer til et godt hjem, og ikke hvor mye dere kan få for ham.

Skrevet
Jeg syns dere burde konsentrere dere om at hunden kommer til et godt hjem, og ikke hvor mye dere kan få for ham.

Enig!

Men så kan man muligens klare å luke ut useriøse eiere ved å ta en sum for den. Da viser de ialleflal at de er villige til å bruke penger på den, og at det er en litt mer veloverveid beslutning å få hund. Det er desverre slik i vårt samfunn at det blir mer verdsatt det som har kostet mye penger.

Fokus må være å få et godt hjem til hunden ja, spm er hvordan man skal finne det :)

Skrevet

Jeg har også en 4 år gammel rasehund.

HVIS jeg måtte kvitte meg med han, så tror jeg at jeg hadde tatt 2000 kr., for å få han til et godt hjem, ikke bare noen som "vil ha hund".

Hva med å ta kontakt med oppdrettere av den tupen hund dere har, og spørre dem hva du kan ta for han?

Lykke til. :)

Skrevet

Huff, så fryktelig leit Monja! :klem:

Håper dere finner et godt hjem til h*n, og at dere får lov til å følge litt opp etter hunden har flyttet.

Tror ikke det er vanlig å ta/få mye betalt for en såpass "gammel" hund.

(Vi har en Amstaff og har blitt tilbudt latterlige summer for ham. Men han er ikke til salgs, kosevofsen min!)

Skrevet

Selvfølgelig skal vi passe på at han får et skikkelig hjem. Kommer til å sette krav om at han skal brukes til jakt (storfugl), så vi kommer nok først og fremst til å høre med folk som har sånne hunder fra før. Sender ikke fra meg go'boffen min til hvem som helst :tristbla: Helst skulle vi jo hatt han selv, men med barn i huset og begge i full jobb, kommer han dessverre litt i bakleksa.

Skrevet
Vi har bestemt oss for å selge hunden vår. Han blir 4 år i september, finsk spets, premiert på utstillinger og forhåpentligvis blir det kanskje en premie på jaktprøve også i år. Hvor mye er det rimelig at vi selger han for? Betalte 8000 for han da vi kjøpte han. Selges såklart med stamtavle, ID chip, alle vaksinasjoner i orden, saueren....

Max 2000 vil jeg gi. Dette pga at jeg er villig til å gi den et godt hjem.Ikke at du skal "tjene" noe på den.

Skrevet
Helst skulle vi jo hatt han selv, men med barn i huset og begge i full jobb, kommer han dessverre litt i bakleksa.

Ikke for å være kjip Monja, men burde dere ikke tenkt på dette før dere skaffet dere hund? Synes det er så mange som setter bort hunden straks de får barn eller en ny jobb. Mener man må ta med alle faktorer når man bestemmer seg for å skaffe seg et kjæledyr...

Skjønner at dette er et trist dilemmafor deg og familien, Monja! :klem:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg ville vært glad om noen kunne ta hunden min gratis og gitt den et godt hjem hvis jeg måtte kvitte meg med en fire år gammel hund! Hadde fått enda dårligere samvittighet hvis jeg skulle fått masse penger for den. En hund er jo et familiemedlem, og for meg virker det absurd å skulle selge hunden sin hvis man av ulike årsaker ikke lenger kan gi den et bra hjem selv.

Skrevet

Pengene er noe av det siste jeg ville ha tenkt på, om den er utstilt eller ikke, bare at den kommer til et hjem han alltid vil være i og ikke bytter familie så mye som andre skifter sokker. Penger kunne ikke betydd noe mindre for meg isåfall da.

Gjest Revenka
Skrevet

En annen ting som kanskje er greit å tenke på at mange kanskje heller vil få seg en omplasseringshund for en mye rimeligere penge. Men jeg ville ha gitt mer enn valpepris hadde det vært en avlsklarert tispe, og kanskje opp til valpepris hvis den var nuch og avlsklarert hannhund. Men det hvis jeg var på utkikk etter hund :)

Skrevet

Forstår ikke at du greier å selge den jeg... :tristbla:

Skrevet

Tilhører de som ikke skjønner at du kan selge hunden din, men det er selvsagt deres valg og dere høres jo fornuftige ut, så jeg er sikker på at dere sørger for at hunden får et godt hjem.

Jeg vet svært lite om jakthunder, og vet ikke om slike kan selges og til hvilken pris. Hvis den har en verdi høyere enn "vanlige" hunder, så er det vel rimelig at dere får noe for den. For alle "vanlige" hunder så er en så gammel hund en ren opplasseringshund, og da kan man ikke regne med å få noe for den.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med raseklubben som bør vite noe om dette.

Lykke til!

Skrevet

Min samboers onkel har ett lite oppdrett av jakthunder, strihåret vorsthere, og det er relativt stive priser på en dyktig og godt trent jakthund! De har selv blitt tilbudt flere titalls tusen for noen av sine voksne trente jakthunder! Jeg ville nok tatt kontakt med både oppdrettere og jakthundmiljøer for å få en pris på hunden.

Skrevet

Det må da være bedre å prøve å skaffe hunden et godt hjem i stedet for å ha dårlig samvittighet over at det er for lite tid til å sørge for at hunden får dekket alle sine behov? :) Det kan jo hende at hunden var en del av husholdningen før barna og de krevende jobbene kom.

Synes det er flott at monja vil gi hunden et nytt hjem. Det er vondt å skilles fra en hund man er glad i, selv om man føler at en ikke har nok tid til å følge opp hunden sin, og gi den alt den trenger. :tristbla:

Skrevet

Er veldig enig med sistnevnte! Det betyr jo at man faktisk tar ansvar. Og jeg er sikker på at monja og hennes familie ikke tar lett på dette...

Skrevet
Kan ikke oppdretter ta den tilbake da?

Når den er fire år gammel?!

Skrevet
Når den er fire år gammel?!

Ja? En seriøs oppdretter vil gjøre det og har en kontrakt på det om det skal oppstå en slik situasjon at eier ikke kan ta hånd om den lenger, så finner evt. oppdretter nytt hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...