Gå til innhold

Sammenbrudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, kvinneguiden. Jeg spør her om dere har noen tanker rundt hva jeg har opplevd. Det er særlig tre episoder hvor utfallet har blitt at jeg har brutt ut i gråt, helt kvalt, vanskelig med å puste, utrolig skjelven og redd. Dette har vart i flere minutter. Den første episoden blei utløst av en ganske intens krangel med en venn som endte med at hun stormet ut døra. Den andre episoden var i en bil sammen med foreldrene mine der de kranglet intenst. Jeg ba de om å stoppe, men de hørte ikke etter. Den tredje episoden var en krangel med den samme vennen, der hun skrek ganske kraftig, og igjen stormet ut døra. Etter hver episode har jeg brutt ut i ukontrollerbar gråt som har vart i flere minutter. Jeg har blitt helt ute av meg hver gang. Alle episodene føltes ut som en slags krise. Jeg har flere ganger lurt på om dette er panikk anfall? Eller kan det ikke kategoriserer som det, fordi de har blitt utløst av samme episoder hver gang, intens krangel. Det jeg egentlig lurer på er om flere har opplevd det samme, jeg vil bare lese noen ord eller sette et navn på det, for å føle litt tilhørighet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dette som beskrives som et lite sammenbrudd ja. Sier lite for er det stort tar det ofte mange timer og opptil flere dager før det får over. Og da er det ofte snakk om innleggelse.

Et lite sammenbrudd ved små og store påkjenninger er menneskelig og normalt. Det er svært individuelt hvor mange og graden av påkjenninger et menneske tåler for det ender med sammenbrudd. Noen får det aldri, noen sjeldent og andre ofte. Du høres ut som du er ekstra sårbar for det. Og du vil nok mest sannsynlig oppleve det igjen i livet. Feks i et langvarig forhold. Det er uansett greit å kunne gjenkjenne anfallene og sette ord på dem. Sammenbrudd høres veldig dramatisk ut, men det er egentlig ikke det. Og et anfall med dette en gang i i blant trenger ikke å bety at man er psykisk ustabil. 

Selv opplevde jeg mine første sammenbrudd ifm krangler med min nåværende samboer. Også han har opplevd ett par sammenbrudd når vi har kranglet. Han beskriver det som et slags panikk angstanfall. Det er en følelse av total hjelpeløshet og mangel på kontroll i situasjonen som utløser det. Man blir handlingslammet og får behov for å gråte høylytt, skrike eller holde seg for ørene. Gjerne alt på en gang.

Hilsen en med sterk psyke til tross for å hatt mine sammenbrudd i livet😌

Anonymkode: 846c8...80b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 4.01):

Det er dette som beskrives som et lite sammenbrudd ja. Sier lite for er det stort tar det ofte mange timer og opptil flere dager før det får over. Og da er det ofte snakk om innleggelse.

Et lite sammenbrudd ved små og store påkjenninger er menneskelig og normalt. Det er svært individuelt hvor mange og graden av påkjenninger et menneske tåler for det ender med sammenbrudd. Noen får det aldri, noen sjeldent og andre ofte. Du høres ut som du er ekstra sårbar for det. Og du vil nok mest sannsynlig oppleve det igjen i livet. Feks i et langvarig forhold. Det er uansett greit å kunne gjenkjenne anfallene og sette ord på dem. Sammenbrudd høres veldig dramatisk ut, men det er egentlig ikke det. Og et anfall med dette en gang i i blant trenger ikke å bety at man er psykisk ustabil. 

Selv opplevde jeg mine første sammenbrudd ifm krangler med min nåværende samboer. Også han har opplevd ett par sammenbrudd når vi har kranglet. Han beskriver det som et slags panikk angstanfall. Det er en følelse av total hjelpeløshet og mangel på kontroll i situasjonen som utløser det. Man blir handlingslammet og får behov for å gråte høylytt, skrike eller holde seg for ørene. Gjerne alt på en gang.

Hilsen en med sterk psyke til tross for å hatt mine sammenbrudd i livet😌

Anonymkode: 846c8...80b

Tusen takk for svar! Da var det nok som du sa, et lite sammenbrudd. Fint å vite hva det var og kunne sette noen ord på det. Man har jo gjerne behov for å få noen svar. Igjen takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...