Gå til innhold

Irritabel tarm, matallergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere blitt testet for laktose- og cøliaki, men legene har konkludert med IBS (irritabel tarm). 

Jeg har ganske «god» kontroll på hva/hvor mye jeg kan spise før det går galt. Dessverre klarte jeg ikke helt å beherske meg i påskeferien og endte opp en helt jævlig natt med magekramper, gråt og diare.

To dager senere fikk jeg dette utslettete på bryst, skuldre og øvre del av ryggen. Dette har skjedd en gang tidligere også.

Noen som har opplevd lignende? Er det pga maten? Eller er det helt tilfeldig at dette har skjedd tidligere også?

1BDFBE95-21D8-401B-A47E-7A6E0128D715.jpeg

FA634262-6995-4FEE-AE70-3BC9A886054D.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være dermatitis herpetiformis. Vanlig ved cøliaki. Det kan hende at du ikke slo ut på prøvene den gang. De symptomer du beskriver var slik jeg også opplevde. 

Hvilke svar har du fått på cøliakiprøvene dine? Det kan hende du har genet, men at antistoffene ikke har slått ut. Jeg har cøliaki og tar gjerne en titt på tidligere blodprøvesvar om du ønsker det. Bare send meg en PM. 

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke kan se at du har cøliaki på blodprøver så kan det en sjeldent gang allikevel være det. Cøliaki dokumenteres helt sikkert via en vevsprøve fra tynntarmen, dette gjøres ved en gastroskopi. 

Anonymkode: dc4fe...57f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe som ligner, bare at det er mildere. Har tarmproblemer, men tatt blodprøve og gastroskopi og har ikke cøliaki. Jeg fikk også utslettet etter flere år med magesykdom. 

Anonymkode: 3b91b...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...