Gå til innhold

Om katters løpetid/graviditet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Katten min hadde løpetid som jeg kunne merke, i to dager. ( Mulig hun hadde dette før den tid også, men jeg merket ikke) 

Hun er nå høy gravid, men jeg vet ikke eksakt hvor langt på vei. Er det slik at katters løpetid BRÅTT slutter på minuttet den blir befruktet?? Eller er det denne datoen jeg skal gå ut ifra, den siste som jeg merket veldig godt hun hadde det? Og så telle ca 65 dager? 

Kattene sparker veeeeldig og hun er veldig stor. Merker hun går rundt å leter etter sted også, men hun har fått fødekasse som hun har godtatt foreløpig. Jeg har skrevet ned dato for når jeg merket løpetid, dette er bare 53 dager siden?!  Syns kanskje det er rart hun har såpass lenge igjen, kan hun ha blitt gravid før i løpetiden? 

(Hun kommer til å bli sterilisert før hun slipper ut igjen, og kattungene har allerede flere venner av meg "bestilt", de skal selges til mennesker jeg kjenner. Kattemor reddet vi fra døden da moren hadde dødd og vår var bare 4 uker da hun kom til oss. 😢 Disse skal få godt over 12 uker, og vi vil beholde èn. Vi ønsket hun skulle få kull før sterilisering) 

Anonymkode: 1c3ce...504

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at dere ønsket kull før kastrering?

Anonymkode: 122e0...9c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er valg vi har tatt, og har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor kan ikke folk holde seg til trådens spørsmål for EN gangs skyld 🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: b2475...47d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke folk holde seg til trådens spørsmål for EN gangs skyld 🤦🏼‍♀️ 

Sånn som deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er valg vi har tatt, og har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. 

Beklager at jeg er nyskjerrig å stilte et spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager at jeg er nyskjerrig å stilte et spørsmål.

Det går bra. Jeg håper dog noen her vet...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn som deg? 

Følte du deg truffet ja? 

ts. Katten kan bli parret gjennom hele løpetiden, dvs at de også kan bli drektige med flere forskjellige hanner. dermed er det vanskelig å si nøyaktig drektighetstid. Men mellom 58-68 dager kan du forvente kattunger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Følte du deg truffet ja? 

ts. Katten kan bli parret gjennom hele løpetiden, dvs at de også kan bli drektige med flere forskjellige hanner. dermed er det vanskelig å si nøyaktig drektighetstid. Men mellom 58-68 dager kan du forvente kattunger. 

Følte meg truffet? Jeg spør når jeg er nyskjerrig på ting. Jeg svarte ikke på spørsmålet hennes fordi jeg ikke vet noe om det, det skader da ingen at jeg stiller et spørsmål til TS. 

Det er du som mener det er feil, og gjorde akkurat det samme som du selv klagde på. Jeg har ingen problemer med det, du som irriterer deg her.  

AnonymBruker
Skrevet

Følte du deg truffet ja? 

Jeg leste et sted at en løpetid kan vare alt fra 4 til 8 dager.. hvis jeg da bare så de to siste kunne hun i teorien allerede vært drektig i opptil 6 dager allerede da..? Og da vil hun jo være 6 dager lenger, altså på 59 dager.. så kanskje mest sannsynlig innen en uke , muligens Max 2? 

AnonymBruker
Skrevet

Følte meg truffet? Jeg spør når jeg er nyskjerrig på ting. Jeg svarte ikke på spørsmålet hennes fordi jeg ikke vet noe om det, det skader da ingen at jeg stiller et spørsmål til TS. 

Det er du som mener det er feil, og gjorde akkurat det samme som du selv klagde på. Jeg har ingen problemer med det, du som irriterer deg her.  

Hvis det bare var nysgjerrighet så kan jeg gjerne svare deg. ( Forventet negativitet, er så mange som er uenig med meg vet jeg, fra å ha lest annet) 

Jeg og min mann er av samme oppfatning at alt som lever har en eneste misjon biologisk. Det er å formere seg. Vi tenker dette om alle mennesker og dyr. ( Er jo dyr vi og) derfor føler vi at hun skal få oppleve det å formere seg, slik at hun kan roe seg med det. Når hun da blir sterilisert vil det i det minste ikke bety at vi har frarøvet henne noe. Hun kan ikke akkurat fortelle oss at " nei jeg velger å ikke ha barn" slik mennesker kan gjøre, derfor vil vi gjøre det på den måten. Det føles riktig ovenfor henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det bare var nysgjerrighet så kan jeg gjerne svare deg. ( Forventet negativitet, er så mange som er uenig med meg vet jeg, fra å ha lest annet) 

Jeg og min mann er av samme oppfatning at alt som lever har en eneste misjon biologisk. Det er å formere seg. Vi tenker dette om alle mennesker og dyr. ( Er jo dyr vi og) derfor føler vi at hun skal få oppleve det å formere seg, slik at hun kan roe seg med det. Når hun da blir sterilisert vil det i det minste ikke bety at vi har frarøvet henne noe. Hun kan ikke akkurat fortelle oss at " nei jeg velger å ikke ha barn" slik mennesker kan gjøre, derfor vil vi gjøre det på den måten. Det føles riktig ovenfor henne. 

Jeg er altså ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg leste et sted at en løpetid kan vare alt fra 4 til 8 dager.. hvis jeg da bare så de to siste kunne hun i teorien allerede vært drektig i opptil 6 dager allerede da..? Og da vil hun jo være 6 dager lenger, altså på 59 dager.. så kanskje mest sannsynlig innen en uke , muligens Max 2? 

Ja det er umulig å si noe mer nøyaktig, med mindre du har 100% oversikt over når parring har skjedd (altså at hun ikke har gått ute, men hatt besøk av hann hjemme). 

Skrevet

Ville i allfall holdt henne innendørs fra mo og til hun er kastrert, så dere ikke risikerer at hun får ungene ute eller blir drektig på nytt. Ha nummer til dyrlege klart, og vær forberedt med melk til kattunger i tilfelle noe går galt. Spesielt unge katter vet ikke hva de skal gjøre med kattungene. Vær også beredt på keisersnitt, de kan skje og er veldig dyrt utenom klinikkens åpningstider.

Ville også skrevet en kontrakt med vennene dine om at kattene må kastreres og chippes før de slippes ut, om alle katter skal ha ett kull fører det til usannsynlig mye lidelse og det er helt unødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar! 
Jeg er imot å få kull på katten, men jeg ser ikke hva godt det gjør å argumentere for og imot når katten din allerede er gravid og du skriver at du skal kastrere etterpå, da hjelper jo ikke det. Men jeg er interessert i å lære forskjellige grunner til hvorfor man mener at det er nødvendig slik at jeg kan sette meg inn i det å lære mer om temaet. Jeg har hørt forskjellige grunner men faktisk ikke hørt den før. 

Om det oppstår noen problemer på veien eller bare om du vil være litt forberedt så kan jeg anbefale kitten lady på youtube. Hun har mange gode tips for kattunger og kattemødre.

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det må da være måte på dumskap?!

Anonymkode: bf820...e6e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...