Gå til innhold

Få valpen stueren

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, da er vi på fjerde dagen med nydelig valp. Vi forventer ikke mirakler fra henne, altså, da hun fortsatt finner seg til rette her, men det hadde vært greit å få inn noen lure tips sånn at denne perioden ikke varer lengre enn nødvendig.

Jeg tar henne med ut etter hvert måltid, etter hun har sovet og etter lek. Ut til en gressplen utenfor huset. Nå er det sånn at hun bare står der. Av og til biter hun i båndet, legger seg ned eller leker, men hun vil altså ikke tisse før hun har kommet inn igjen. Tror jeg har tørket opp ti ganger om dagen, både det ene og det andre. Hun tisser ikke på avispapir, men av og til på noen kladder fra apoteket. Kanskje jeg skal ta dem med ut?

Anonymkode: bee74...cdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar du henne rett inn igjen etter tissing? Kan hende at hun da holder seg for å få lengre utetid. 

Anonymkode: ad61e...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tar du henne rett inn igjen etter tissing? Kan hende at hun da holder seg for å få lengre utetid. 

Du misforstår... Hun tisser ikke ute. Hun nekter! Jeg står ute med henne i opptil 40 minutter. Så går vi inn, og hun tisser i ganga. 

Skrevet

da tar du henne ut igjen rett etter hun har tisset inne, så skjønner hun etterhvert at hun skal gjøre det ute 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (8 minutter siden):

da tar du henne ut igjen rett etter hun har tisset inne, så skjønner hun etterhvert at hun skal gjøre det ute 

Men da er hun jo tom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er hun jo tom?

Jamen poenget er jo at valpen må forstå at den skal tisse ute og ikke inne. hver gang hun tisser ute så må hun belønnes også. hvis du tar hun ut etter hun har spist og hun holder seg til du kommer inn så

har ikke valpen vært lenge nok ute, du må være tålmodig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da er hun jo tom?

Hun kommer til å forbinde tissing med ute. Har du prøvd å gå og utforske litt eller står dere bare i ro i 40 min??

Anonymkode: 6fc04...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gå unna huset? Sånn at hub er vekk fra trygt område? Vet at mange hunder ikke vil gjøre fra.seg hjemme. Spes valper. Sånn at ikke rovdyr skal finne de. Er noe instinkter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at hvis man løfter opp valpen mens den tisser, så stopper den å tisse? Da kan du bare løfte henne opp og bære henne ut så fort hun skvetter litt inne

Anonymkode: 52749...a2a

AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (12 minutter siden):

Jamen poenget er jo at valpen må forstå at den skal tisse ute og ikke inne. hver gang hun tisser ute så må hun belønnes også. hvis du tar hun ut etter hun har spist og hun holder seg til du kommer inn

har ikke valpen vært lenge nok ute, du må være tålmodig. 

40 minutter er ikke nok? 

det er helt tydelig at hun ikke assosierer "ute" med "gå på do". hun tisser ca fem min etter at vi har kommet inn. av og til har jeg rukket å se det, og da løfter jeg henne og går ned igjen og setter henne på gresset, men da holder hun seg til vi er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun kommer til å forbinde tissing med ute. Har du prøvd å gå og utforske litt eller står dere bare i ro i 40 min??

Anonymkode: 6fc04...5c6

Nei da, hun får snuse rundt i gresset og leker ofte litt, men jeg prøver å holde meg rolig og gi henne ro, ikke gire henne opp, som jeg har fått beskjed om fra flere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det ikke sånn at hvis man løfter opp valpen mens den tisser, så stopper den å tisse? Da kan du bare løfte henne opp og bære henne ut så fort hun skvetter litt inne

Anonymkode: 52749...a2a

Ja, vi gjør det, men hun holder seg til vi er inne igjen. Kanskje to ganger har hun tisset ute, og jeg har overøst henne med ros og godbiter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

40 minutter er ikke nok? 

det er helt tydelig at hun ikke assosierer "ute" med "gå på do". hun tisser ca fem min etter at vi har kommet inn. av og til har jeg rukket å se det, og da løfter jeg henne og går ned igjen og setter henne på gresset, men da holder hun seg til vi er hjemme.

Da burde du følge bedre med på valpen når den kommer inn og løfte den ut med en gang. Man kan se på en valp når den gjør seg klar til å tisse.. nei, 40 min er tydeligvis ikke nok. Ja, den assosierer ikke ute med tissing fordi du ikke har lært den det. en valp trenger  et øye på seg hele tiden og nøye oppfølging og engasjement fra eier for å klare det. nøkkelen er som sagt og ta valpen ut med en gang du ser at den går i sirkel eller begynner å snuse inne ! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (10 minutter siden):

Da burde du følge bedre med på valpen når den kommer inn og løfte den ut med en gang. Man kan se på en valp når den gjør seg klar til å tisse.. nei, 40 min er tydeligvis ikke nok. Ja, den assosierer ikke ute med tissing fordi du ikke har lært den det. en valp trenger  et øye på seg hele tiden og nøye oppfølging og engasjement fra eier for å klare det. nøkkelen er som sagt og ta valpen ut med en gang du ser at den går i sirkel eller begynner å snuse inne ! 

Ja, jeg skjønner det. Tar henne ut med det samme hun går i sirkel/snuser inne/virker urolig. Som sagt tar jeg med henne ut etter hvert måltid og hver gang hun har sovet. Jeg betegner også meg selv som en engasjert eier ;) Det er bare ikke alltid så enkelt å forstå hvorfor hun gjør som hun gjør. 

Tingen er at jeg ser det når hun gjør seg klar til å tisse inne. Løfter henne opp og går ut, men da vil hun ikke lenger. Selv om vi er ute i 40 minutter. Så går vi inn, og da skvetter hun kanskje på meg mens jeg bærer henne eller hun venter i et kvarter før hun tisser på gulvet. 

AnonymBruker
Skrevet

Min var også slik. Det var frustrerende å stå ute midt på natta i en time å vente på at hun skulle finne ro nok til å gjøre fra seg. Det tok noen uker før jeg var mer inne igjen en ute, men når det først løsnet så hadde vi så og si null uhell inne og hun var stueren fort. For meg fungerte det å fortsette som du gjør, ha med mobil, kaffekoppen, tålmodighet og varme klær så skjer det til slutt 😅

Anonymkode: 1183f...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med det du gjør. Og husk, ikke gi en negativ reaksjon når valpen tisser inne. Da vil den tro at å tisse fører til kjeft, og vil begynne å gjemme seg bort når den skal tisse (som da vil skje inne, siden du er med henne ute). 

Og husk, når hun først setter seg ned og tisser ute, repeter "gå på do, gå på do" eller noe annet, mens hun tisser, og skryt når hun er ferdig. Si det hver gang hun tisser ute. Etter en uke eller to, så kan du begynne å bruke "gå på do" som en kommando 🙂 gull verdt å kunne få valpen til å tømme blæra før biltur, en tur inn på dyrebutikken eller på besøk hos noen andre. 

Valper liker å tisse hvor de har tisset før. Bruk spray fra dyrebutikken beregnet på hunde- og katteurin for å vaske gulvet hvor hun har tisset. Ta papir med tiss på ut hvor du tenker at hun skal ha en fast tisse plass, og gni papiret med tiss på gresset. Jo mer jo bedre! Få henne til å lukte på gresset, og kryss fingrene. 

Det er mine tips. Hun vil bli stueren til slutt så lenge dere er flinke til å gå ut titt og ofte, og fjerner tisselukten inne. For noen valper tar det lengre. Små raser bruker ofte litt lengre tid på å bli stueren enn større raser. 

Anonymkode: b0e15...909

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en valp på 13 uker. Hun går på do i hagen og har begynt å si ifra når hun må ut, men første gang tok det laaang tid før hun tisset selv om hagen er rolig og skjærmet. Når vi er på besøk, valpekurs, miljøtrening osv så er det håpløst å få henne til å gå på do. Da må jeg i tilfelle ha minst 30 minutter og være veldig tålmodig.

Hvis valpen er 8 uker og gresset hvor du vil hun skal tisse har forstyrrelser så blir den kanskje stresset/urolig av det? Støy fra biler, folk som går forbi, eller hvis 10 andre hunder har vært der å markert så er det kanskje skummelt for en liten valp? Det kommer uansett med tiden, min valp tisser nå på steder hun aldri hadde klart å gå på do når hun var 8-9 uker.

Anonymkode: b0f73...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...