Gå til innhold

Noen damer som jakter her? Tips mtp våpen


Nåleputa

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har tenkt å kjøpe hagle og kanskje rifle med lyddemper I år for å bli med på jakt. 
 

Jeg vil ha ei ladyhagle som er lett å bære. Er det noen her som anbefaler merke og butikk som en får god hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha lyddemper? Hva/hvem er det du skal skyte?

Anonymkode: c6d54...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jaktløyve? Da lærer du litt om våpen og trenger ikke lyddemper.

Anonymkode: c6d54...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal du ha lyddemper? Hva/hvem er det du skal skyte?

Anonymkode: c6d54...5a5

Lyddemper virker inn på rekyl, noe som er en fordel om en skal løsne flere skudd etter hverandre. Veldig greit å ha i tilfellet skadeskyting, og på drivkraft på villsvin.

Nå er jeg mann, men vet at Lanber har noen lette hagler i kaliber 12. 12 har jo også de billigste skuddene, lettest å kjøpe til trening på bane osv.

Anonymkode: b41b0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ts skal skyte mannen sin☺️ved et uhell

Anonymkode: 8a402...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt å gå for lett hagle, da rekylen ofte blir tung for mange.

 

Det samme gjelder forøvrig rifle, selv om en lyddemper eller munningsbrems fjerner mye av problematikken. 
 

Lyddemper forårsaker gjerne varmeflimmer i kikkertsiktet etter noen skudd også, så til banebruk kan det være en ulempe i visse tilfeller. Men til jakt er demperen gull verdt! 
 

Her i huset har fruen en lett rifle med lyddemper til jakt, og så blir demperen byttet med en munningsbrems ved trening/oppskyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sabatti short hagle. Har vanlig vekt på den, og ikke lett. Det er fordi det da blir mindre rekyl, som er gunstig når man skyter leirduer. Går helt fint å gå flere mil i fjellet med den også med den vekten.

Anonymkode: 0993e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en bra våpenforretning, så får du hjelp både med rett våpen og tilpasning.
I Bergensområdet er fx Våpen Søilen bra. På Sørlandet kan Jakt og Friluft sjekkes ut.
De lokale jeger og fisk vil som oftest ha oversikt over bra forhandlere i sitt område. Noen har også arrangement hvor en kan teste litt ulike våpen og finne ut hva en liker. 

Husk å søke om våpenkort😊

Anonymkode: 4b5cf...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 22.40):

Lyddemper virker inn på rekyl, noe som er en fordel om en skal løsne flere skudd etter hverandre. Veldig greit å ha i tilfellet skadeskyting, og på drivkraft på villsvin.

Nå er jeg mann, men vet at Lanber har noen lette hagler i kaliber 12. 12 har jo også de billigste skuddene, lettest å kjøpe til trening på bane osv.

Anonymkode: b41b0...b8e

Hun har enda ikke svart på spørsmålet om hun virkelig har jaktlisens. Har hun fått det, har hun også lært om våpen.

Anonymkode: c6d54...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 22.40):

Lyddemper virker inn på rekyl, noe som er en fordel om en skal løsne flere skudd etter hverandre. Veldig greit å ha i tilfellet skadeskyting, og på drivkraft på villsvin.

Nå er jeg mann, men vet at Lanber har noen lette hagler i kaliber 12. 12 har jo også de billigste skuddene, lettest å kjøpe til trening på bane osv.

Anonymkode: b41b0...b8e

Drivkraft på villsvin?

Anonymkode: 8eee1...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har enda ikke svart på spørsmålet om hun virkelig har jaktlisens. Har hun fått det, har hun også lært om våpen.

Anonymkode: c6d54...5a5

Ja, har jakttidens Selfølgelig. Lyddemper er jo bare positivt. Demper rekyl og sparer ørene på hund og jeger.

Endret av Nåleputa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 23.05):

kanskje ts skal skyte mannen sin☺️ved et uhell

Anonymkode: 8a402...848

Har ingen mann. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe Browning rifle. Var hos forhandler og fikk tilbud med kikkert og lyddemper og justerbar enhet på kolben for bedre tilpassing for damer med høye kinnbein. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har enda ikke svart på spørsmålet om hun virkelig har jaktlisens. Har hun fått det, har hun også lært om våpen.

Anonymkode: c6d54...5a5

En lærer ikke alt mulig om våpen selv om en tar jegerprøva. Det er bra å ville lære mer!
Hvilket våpen mann på 190 trives med er nødvendigvis ikke det samme som vil passe til dame på 155. Hvis jeg som dame med korte armer skulle låne våpenet til lang mann ville jeg skyte langt dårligere enn jeg gjør med et våpen som passer meg. Og så kommer personlige preferanser i tillegg til st børsa skal passe😉

Trådstarter kan jo prøve å stille spørsmålet på Kammeret og se om hun får svar der

 

Anonymkode: 4b5cf...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...