Gå til innhold

Høy BMI og vaksinepriortering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Min BMI er på rundt 30 (desverre)Har ikke tatt opp dette med legen min enda,da vekt et veldig tabu for meg.
Flere som har blitt prioritert pga BMI?Når får dere tilbud om vaksine ?

Anonymkode: 9c77e...e12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

30 er nok ikke så høyt at du rykker frem på vaksinelisten, du vil få vaksine samtidig med andre i din aldersgruppe. 

Anonymkode: 13f2e...41c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte vaksinetelefonen i min kommune og spurte, der sa de at høy bmi i seg selv ikke gir prioritering da det er selvforskyldt. 

vet ikke om dette kun er i min kommune eller om det er nasjonale retningslinjer.

Anonymkode: d63dd...44c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ringte vaksinetelefonen i min kommune og spurte, der sa de at høy bmi i seg selv ikke gir prioritering da det er selvforskyldt. 

vet ikke om dette kun er i min kommune eller om det er nasjonale retningslinjer.

Dette er jug. Første april var for noen dager siden. 

Anonymkode: 88309...ed1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare tull. Alle med fedme ble oppfordret til å registrere seg slik at man rykker fram i køen. Om den du snakket med faktisk sa dette så er det feilinformasjon.

Anonymkode: 86637...c2b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

BMI  over 35 får prioritert plass i køen, og til deg over som sier det er selvforskyldt, så er ikke dette alltid sannhet. Jeg har høy BMI, men dette skyldes medisinering av annen sykdom igjen. Mye medisiner på markedet har vektøkning som den vanligste bivirkningen. 

Anonymkode: be846...3c2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

BMI  over 35 får prioritert plass i køen, og til deg over som sier det er selvforskyldt, så er ikke dette alltid sannhet. Jeg har høy BMI, men dette skyldes medisinering av annen sykdom igjen. Mye medisiner på markedet har vektøkning som den vanligste bivirkningen. 

Anonymkode: be846...3c2

Det er fortsatt selvforskyldt, ihvertfall om man får sykelig høy bmi. Noen medisiner krever at man inntar mindre kalorier enn vanlig for å unngå vektoppgang. 

Anonymkode: 85d16...037

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er for dem med KMI på 35 og over.

Samt dem som blir individuelt vurdert av lege til å være ekstra utsatt.

Anonymkode: 1a5e5...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir man prioritert ved høy bmi? Jeg har rundt 40 og burde da være prioritert, men fastlegen mente det ikke påvirket noe. Hvem kontakter man da? Kommunen har gått ut og sagt at man ikke selv kan ta kontakt med vaksinetelefonen før man får sms om at det snart er min tur. Er under 40 år, så det kan ta lang tid. Noen dom vet?

Anonymkode: 25720...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan blir man prioritert ved høy bmi? Jeg har rundt 40 og burde da være prioritert, men fastlegen mente det ikke påvirket noe. Hvem kontakter man da? Kommunen har gått ut og sagt at man ikke selv kan ta kontakt med vaksinetelefonen før man får sms om at det snart er min tur. Er under 40 år, så det kan ta lang tid. Noen dom vet?

Anonymkode: 25720...3f8

Du er langt bak i køen, folk under 40 med høy bmi er en av de siste gruppene vaksineres, stort sett ingen er kommet dit enda. Sannsynligvis er det beste du kan gjøre for å minske risikoen for alvorlig sykdom å 1.unngå å bli smittet og 2.gå ned i vekt. Under er lista over de som kommer frem i køen pga risiko, hentet fra fhi sin side, og fedme ligger altså ikke der;

Personer med følgende sykdommer/tilstander er definert som medisinske risikogrupper:

• Organtransplantasjon*  

• Immunsvikt*  

• Hematologisk kreftsykdom siste fem år*  

• Annen aktiv kreftsykdom, pågående eller nylig avsluttet behandling mot kreft (spesielt immundempende behandling, strålebehandling mot lungene eller cellegift)* 

• Nevrologiske sykdommer eller muskelsykdommer som medfører nedsatt hostekraft eller lungefunksjon (for eks. ALS, cerebral parese og Downs syndrom)*  

• Kronisk nyresykdom eller betydelig nedsatt nyrefunksjon*  

Anonymkode: 13f2e...41c

AnonymBruker
Skrevet

Ok.Så ingen prioritering altså?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Ikke med mindre du har over 35 i bmi

Anonymkode: 64572...ab6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

BMI under 35 gir ingen prioritering i seg selv.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32 år, har BMI på 38. Jeg sendte en mld til fastlegen min på helsenorge, han ba om høyde og vekt og ga deretter beskjed om at han hadde gitt beskjed til kommuneoverlegen. 

Anonymkode: 58705...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, her var det mye idiotisk skrevet. At voksne, "oppegående" folk ikke greier å forstå hva det betyr hvis det er en stjerne merket ved siden av noe. Det betyr, kjære dere, at dere må lese LENGER NED. Og der står det følgende: *Disse sykdommer/tilstander kan gi en høy risiko for alvorlig forløp og død også hos yngre. 

Det hadde dere sett hvis dere hadde visst hva stjernemerking betyr, og om dere hadde giddet å scrolle ned og lest litt mer. Med andre ord så er de med BMI over 35 i risikogruppen, og skal bli prioritert i vaksinekøen. Uansett om det er selvforskyldt eller ikke. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Anonymkode: 0fa34...1be

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Anki, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...