Gå til innhold

Hvor uhøflig var jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for innspillene alle sammen.

Jeg har forklart henne i ettertid at hun er velkommen når som helst av den andre dagene eller en annen søndag. Og jeg har sagt fra om hvordan jeg tenkte..

Hun sa at hun ville prøve igjen.

Får håpe jeg klarer å holde det nogenlunde greit her da..

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Ja, det ment å være noen oppgitte hjertesukk som i ironiens, eller provokasjonens tegn, sier noe om hvor vanskelig jeg faktisk synes dette ble for meg.

Du er bare veldig lite fleksibel:) Alle tar seg selv ikke så höytidelig, og personlig vill jeg dessverre ikke kommet på besök til deg igjen ;)

Gjest filosofia
Skrevet

Litt enig med Stine.

Avhengig av hvor i landet du befinner deg, så er det ofte slik. Nordpå og i bygdene stikker folk gjerne innom deg, uanmeldt. Når som helst. Og det synes jeg er trivelig, et bevis på at de liker MEG, og tar meg som jeg er.

Er du innflytter kommer du til å bruke veeeeeldig lang tid på å få virkelige venner og bli akseptert om du er så stiv hele tida.

Og jeg hadde nok ikke kommet igjen uten offisiell invitasjon etter noe slikt. :sjenert:

Skrevet

Jeg synes ikke du var uhøflig.

Har selv vært i samme situasjon, og har også fått dårlig samvittighet etterpå.

Det beste er vel å ikke lukke opp når det ringer på. :sjarmor:

Telefonen er dessuten oppfunnet. :ironi:

Skrevet

Ikke uhøflig i det hele tatt. Passer det ikke, så passer det ikke. Man behøver ikke ha noen spesiell grunn for ikke å ønske besøk. Mye mer realt å gi beskjed enn ikke å gjøre det. Den gangen dama ringer på døra, og du inviterer henne inn, så vet hun i hvert fall at du virkelig ønsker hennes selskap.

Skrevet

På bygda så dukker folk som regel bare opp. Jeg er fra et veldig lite sted selv, men har bodd i Oslo hele mitt voksne liv. Merker når jeg er hjemme på ferie hvor uvant det er for meg når mamma og pappas naboer og venner plutselig bare står i gangen, helt uanmeldt, og vil på besøk. Det er kanskje litt kulturkræsj for deg hvis du er innflytter til en bygd, men det er fint at du har fått snakket med damen og invitert henne en annen dag.

Det som er vittig er at i hjembygda mi så vasker folk husene sine i ett sett, og det er som regel strøkent hjemme hos folk til en hver tid. Det er sikkert en konsekvens av "dropp-in"-kulturen som eksisterer der:-)

Skrevet
På bygda så dukker folk som regel bare opp. Jeg er fra et veldig lite sted selv, men har bodd i Oslo hele mitt voksne liv. Merker når jeg er hjemme på ferie hvor uvant det er for meg når mamma og pappas naboer og venner plutselig bare står i gangen, helt uanmeldt, og vil på besøk. Det er kanskje litt kulturkræsj for deg hvis du er innflytter til en bygd, men det er fint at du har fått snakket med damen og invitert henne en annen dag.

Det som er vittig er at i hjembygda mi så vasker folk husene sine i ett sett, og det er som regel strøkent hjemme hos folk til en hver tid. Det er sikkert en konsekvens av "dropp-in"-kulturen som eksisterer der:-)

Men da må folk tåle å kanskje måtte i snu i døra også da.

Det kan jo være at du ikke orker å ha gjester bestandig.

Skrevet
Men da må folk tåle å kanskje måtte i snu i døra også da.

Det kan jo være at du ikke orker å ha gjester bestandig.

Det er nok en litt annen kultur i en så liten bygg. De "innfødte" ville aldri funnet på å avvise noen i døra der jeg kommer fra. Tror eneste unskyldninga er at du er på vei ut til en avtale. Tror også min families gamle naboer ville lurt på hva vi hadde å skjule siden de ikke kunne komme inn, de hadde heller ikke kommet tilbake.

Sånn er det i små bygder nordpå, og som innflytter må man leve med det hvis man vil få venner. Jeg sier ikke at jeg liker uanmeldt besøk, men sånn er det hvertfal i hjembygda mi.

Skrevet

Eg syns faktisk at det er litt trist eg at vi aldri går på besøk uten å vere invitert. Eg gjer det ikkje sjølv heller, nettopp fordi eg ikkje vil trakke folk på tærne, men eg syns det er litt trist likevel. Og så blir eg glad når vener berre dukkar opp, uansett koss det ser ut, for det betyr at dei føler seg trygge på meg. Men som sagt, eg sender alltid ei melding og spør sjølv ja.

Skrevet

Nå har jeg lest langt fra hele tråden, men svarer likevel på hovedinnlegget.

Jeg synes absolutt ikke du burde ha dårlig samvittighet for å ha sagt nei til besøk. Det er faktisk slik at det bestandig passer med folk på besøk - huset er rotete, man har nettopp stått opp, har en tung dag, er opptatt, eller rett og slett ikke har lyst på besøk. Og det er ingenting galt i det.

Jeg hadde nok gjort det samme i din situasjon. Jeg er ikke så veldig glad for uanmeldt besøk og vil helst ha beskjed først.

Men det avhenger egentlig litt av hvordan jeg føler meg der og da. Noen ganger er det greit med folk som plutselig dukker opp og ringer på døra, andre ganger vil jeg bare fjerne ringeklokka og skrive en lapp på døra om at jeg er bortreist.

Men jeg kan gjerne gå på uanmeldt besøk til andre, selv om jeg ikke gjør det ofte men jeg respekterer helt og fullt at det ikke er sikkert det passer for vedkommende å få besøk av meg der og da. Grunnen til at jeg ikke gjør det ofte er fordi jeg vet at mange føler at de MÅ invitere meg inn og ikke tør avvise meg der jeg står i døra, og jeg vil ikke trenge meg på. Dessuten er jeg litt lat og gidder rett og slett ikke ta en tur hvor jeg kanskje må "snu i døra". Men det skal nevnes at jeg bor litt unna alle vennene mine og må kjøre bil eller sykle for å komme dit (er ikke bare å stikke innom naboen en tur)

Jeg synes det er veldig synd jeg at folk ikke tør å si nei til slikt som uanmeldt besøk som ikke passer, selv om man bare ser en film.Det er enkelt og greit slik at det ikke passer bestandig, og det må folk bare respektere og ikke bli sure over - og de som sier nei, har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet ;)

Skrevet
Takk for innspillene alle sammen.

Jeg har forklart henne i ettertid at hun er velkommen når som helst av den andre dagene eller en annen søndag. Og jeg har sagt fra om hvordan jeg tenkte..

Hun sa at hun ville prøve igjen.

Får håpe jeg klarer å holde det nogenlunde greit her da..

Tror at jeg ikke har gått på besøk til deg igjen uten innvitasjon. Jeg har blitt paff om det var jeg som ringte på...

Gjest porselen
Skrevet

Jeg har også bodd på bygda og vet at slikt blir det prat av. Og det hadde det blitt om hun hadde kommet inn og fått sett hvor rotete det var også, "tenk det så ut som et grisehus". Jeg husker at i hjembygden min ble det pratet om en dame som vasket huset sitt helt feil i forhold til de andre, huset hennes var like rent men hun gjorde det annerledes. Det er et ganske stort press å bo på bygda, de fleste innfødte er vant til det og tenker ikke over det. Men huset skal være rent, og du må alltid ha noe til kaffen i huset, helst hjemmebakt.

Bygda er grei nok den for den som trives med det, jeg var innflytter og langt opp i tenårene og klarte aldri å komme ordentlig inn der med alle de uskrevne reglene jeg plumpet midt oppi hele tiden.

Men alle må få lov til å ha sine dårlige dager, du har pratet med damen og forklart situasjonen og er hun en fornuftig person så kommer hun på besøk igjen.

Skrevet
Men huset skal være rent, og du må alltid ha noe til kaffen i huset, helst hjemmebakt.

Hæ, seriøst? Fader, så slitsomt.... Er det om å gjøre å være frøken perfekt, liksom?

Jeg ordner opp i huset hver fredag, og kommer det noen på en torsdag, så får de ta det som det er.

Skrevet
Litt enig med Stine.

Avhengig av hvor i landet du befinner  deg, så er det ofte slik. Nordpå og i bygdene stikker folk gjerne innom deg, uanmeldt. Når som helst. Og det synes jeg er trivelig, et bevis på at de liker MEG, og tar meg som jeg er.

Er du innflytter kommer du til å bruke veeeeeldig lang tid på å få virkelige venner og bli akseptert om du er så stiv hele tida.

Og jeg hadde nok ikke kommet igjen uten offisiell invitasjon etter noe slikt.  :sjenert:

Det er vel ingenting som tyder på at trådstarter er "så stiv hele tida"? Dette var jo snakke om en enkeltsituasjon. Hun kan f.eks. være fleksibel i jobb og i mange andre situasjoner, men et menneske har singe begrensinger og det må være lov å ha dager som er "bare dine" og ingen andres, der en kan få lov til å være utilgjengelig og ufleksibel.

Jeg har liten tro på at folk i små bygder er mer dumme enn andre folk. Selv om de er mer "stikk bare innom når du vil", så betyr ikke det at de stiller seg uforstående til folk som har en "dårlig" dag.

Det blir for dumt å spre rykter om at "hun ville ikke ta meg i mot" :roll: Da kan jo de som hører ryktet si "ja, men hadde du varslet på forhånd da"? Nei...

Folk kan faktisk tenke selv. Hvis hun ble fornærmet, ja vel, da er ikke hun mye fleksibel.

Kanskje hun ikke tør å komme på besøk igjen? Men synes ikke at man skal få dårlig samvittighet bare fordi det ikke passet med et uanmeldt besøk! Det er lov å være bare for seg selv - og det er feil å tro at alle har det samme behovet for mennesklig kontakt.

Respect yourself.

Skrevet

Jeg tør ikke å åpne døra når det ringer på jeg da. :(

Også tør jeg heller ikke ta telefonen:(

Hilsen pingla.. :sjenert:

Skrevet

Det kjem jo an på kor godt ein kjenner personen. Men eg likar svært dårlig uanmeldt besøk, må jo få rydda og fiksa litt først :)

• 4 uker senere...
Gjest Kålungen
Skrevet

Jeg liker best å få geie på det på forhånd hvis noen skal komme på besøk.

Litt hverdagsrot og støv her og der plager meg ikke.

Men hvis det skulle stå noen på døra og huset flyter av rot, oppvask på stuebordet og det ser rett og slett ekkelt ut, da hadde ikke jeg tatt imot besøk heller.

Det er forskjell på rot og rot syns jeg!

Skrevet

Spørs om hun føler seg så velkommen hos deg nå, å tør å prøve igjen. Er det ikke koselig at venner/kollegaer kommer innom en tur da? Hvertfall så lenge du er hjemme. Man skal kunne være litt laidback og slækk i stilen sammen med venner.

Dersom du hadde vært på vei ut i et ærend og noe du måtte rekke, hadde det stilt seg annerledes.

Men du lå jo bare å så film, hun kunne vel se den sammen med deg da om hun hadde lyst.

Kommer man uten å ha sagt i fra før så forlanger man ingen oppvartning. Men en liten kaffe kopp har man jo alltids.

Skrevet

jeg for min del, hadde sagt at det ikke passet, rett og slett fordi det passet jo egentlig ikke...du nslappet av, og hadde ikke lyst til å fremstå som en "gris" heller , bare fordi det var rotete akkurat den dagen. ingen grunn til dårlig samvittighet, mener nå jeg. det går jo an å ringe, evt sende en sms i disse dager. -og ikke bare troppe opp og tro at det passer. det kan være mange grunner til at det ikke passer :velkommen:

Skrevet

Jeg hadde antagelig gjort det samme som deg, trådstarter... Jeg også fikk lære på den harde måten. Jeg fikk besøk tidlig en morgen. Huset så bomba ut og jeg hadde bare slengt på meg joggedress og håret sto rett til værs. :overrasket: Jeg sa at hun bare fikk komme inn og unnskylde rotet mens jeg skyndte meg på badet og slang på meg klær sminke og fikk kamma håret. Jeg kokte kaffe og fant en kakebit i fryseren og syns vi hadde det riktig så trivelig... Et par uker etterpå fikk jeg høre at det gikk rykter om mitt uryddige hus og at jeg var så ustelt og at jeg knapt hadde kaffemat til besøket mitt!!!! Etter det er det så og si aldri rotete hos meg.(ikke mer enn at besøket tåler det ihvertfall) Jeg får alltid hjertebank hvis jeg får uanmeldt besøk. Syns at folk godt kan gi beskjed før de kommer. Det gjør alltid jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...