Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #21 Skrevet 28. august 2005 Sixx: jeg ba jo om meningene til andre, og fikk det, så takk for det. Men jeg må si jeg oppfatter svaret ditt som litt hardt. Liksom enten-eller og ikke noe in between.
Malama Skrevet 28. august 2005 #22 Skrevet 28. august 2005 Jeg har i mitt hjem aldri opplevd uanmeldt besøk, jeg har alltid fått minst en liten halvtimes varsel (vi kjenner ikke egentlig noen som finne på å "stikke innom" her de flest kommer milevis fra, og har derfor sagt fra og planlagt dette i en uke eller en måned ) Men, hjemmefra er jeg vant med uanmeldte besøk, og hadde vi bodd i min hjemby, så hadde vi også fått det. Man trenger ikke ha det STRIGLET, men selvsagt ville jeg liktå ha det lanfgt ryddigere enn jeg har det her dersom det kom besøk (nettopp fordi jeg vet vi aldri får besøk flyter det itt ut her. Jeg hadde egentlig LIKT om vi levde med "trusslen" om uventet besøk jeg, da hadde vi hatt det ryddigere. Så er det jo bare å kle på seg anstendige klær og pusse tenner når man står opp, det er jo ganske vanlig å gjøre da, og vips, så kan du slappe helt av i eget hjem, men likvel kunne ta mot besøk. Du var ikke veldig uhøfflig, det er lov til å si at det ikke passer, m det ikke passer. Men, det var jo i utgangspuntket vennlig av henne å komme på besøk da. I ditt tilfelle ville jeg nok beklaget rotet, bært bort dyna og skiftet klær mens kaffen putra, lukket døra til kjøkkenet (jeg antar det er der oppvaksken befant seg, ellers bært den inn dit før jeg lukket døra) og sagt t når man kommer uten å ha git beskjed får man ta det som det er, men at det selvsagt var koselig at hun kom.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #23 Skrevet 28. august 2005 Dette må være et tulleinnlegg. ← Kan ikke folk på forumet slutte med det der!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #24 Skrevet 28. august 2005 Sixx, du ser det ut fra gjestens side: at gjestene kommer for å snakke med personen ikke sminken og hjemmet.. Men er det ikke viktig at vertinnen også føler seg ok? Hva med henne?
sixx Skrevet 28. august 2005 #25 Skrevet 28. august 2005 Men jeg må si jeg oppfatter svaret ditt som litt hardt. Liksom enten-eller og ikke noe in between. ← Fordi jeg skrev at jeg alltid inviterer folk inn? Du er da i din fulle rett til å gjøre akkurat som du vil....skulle da bare mangle.
sixx Skrevet 28. august 2005 #26 Skrevet 28. august 2005 Men er det ikke viktig at vertinnen også føler seg ok? Hva med henne? ← Ja, hva med henne? Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #27 Skrevet 28. august 2005 Jeg er enig at det var kjempehyggelig av henne å komme. Neste gang jeg ser henne, vil jeg minne henne om at hun er velkommen en hvilken som helst snnen søndag eller annen f\dag (så får jeg ha det litt mer ryddig genrelt)
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #28 Skrevet 28. august 2005 Ja, hva med henne? Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. ← Som jeg skrev: du ser dette ut fra gjestens ståsted - så spør jeg deg tilbake: tenk om vertinnen ikke har pusset tennene, ser ikke ut, har nettopp stått opp, føler seg ikke vel til å snakke med noen - ikke opplagt: er ikke det et hensyn å ta også, i "skal - skal ikke"- slippe inn gjesten?
sixx Skrevet 28. august 2005 #29 Skrevet 28. august 2005 Som jeg skrev: du ser dette ut fra gjestens ståsted - så spør jeg deg tilbake: tenk om vertinnen ikke har pusset tennene, ser ikke ut, har nettopp stått opp, føler seg ikke vel til å snakke med noen - ikke opplagt: er ikke det et hensyn å ta også, i "skal - skal ikke"- slippe inn gjesten? ← 1) Du aner ikke hvilket ståsted jeg ser dette fra. 2)Jeg har svart hva jeg ville gjort i samme situasjon + at jeg har svart at hun selvfølgelig er fri til å gjøre akkurat hva hun vil.
Irka Skrevet 28. august 2005 #30 Skrevet 28. august 2005 Om man bestemmer seg for å oppsøke en person som ikke en venn eller slektning uanmeldt, så må man være forberedt på at det ikke passer så godt for vedkommende nettopp av slike grunner som nevnt her. Det er tross alt enklere i de fleste tilfeller å ta i mot uventet besøk slekt og venner i et hus som ikke er tipp topp ryddet enn perifere arbeidskolegaer. Ærlig talt så synes jeg det var ganske frekkt av denne damen å bare dukke på døren din sånn helt uten videre. Hun har i allefall ingen grunn til å være fornærmet.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #31 Skrevet 28. august 2005 Ærlig talt så synes jeg det var ganske frekkt av denne damen å bare dukke på døren din sånn helt uten videre. Hun har i allefall ingen grunn til å være fornærmet. ← Frekt? Jeg syns da at det heller var hygglig, jeg da
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #32 Skrevet 28. august 2005 Om man bestemmer seg for å oppsøke en person som ikke en venn eller slektning uanmeldt, så må man være forberedt på at det ikke passer så godt for vedkommende nettopp av slike grunner som nevnt her. Det er tross alt enklere i de fleste tilfeller å ta i mot uventet besøk slekt og venner i et hus som ikke er tipp topp ryddet enn perifere arbeidskolegaer. Ærlig talt så synes jeg det var ganske frekkt av denne damen å bare dukke på døren din sånn helt uten videre. Hun har i allefall ingen grunn til å være fornærmet. ← Er ganske så enig med deg.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 28. august 2005 #33 Skrevet 28. august 2005 Jeg liker heller ikke overraskende besøk, men hadde nok sluppet de inn. Men men har da full rett til å si nei i sitt eget hjem!
Gjest malaja Skrevet 29. august 2005 #34 Skrevet 29. august 2005 Jeg personlig synes det er pussig at noen virkelig kan avvise besøkende på døra som er der fordi de har lyst til å treffe DEG! Så utrolig hyggelig da, at folk liker deg og ønsker å komme i bedre kontakt med deg! Synes det er blitt altfor formelt hos mange i dette landet, litt impusive og hyggelige besøk og påfunn er da bare flott! På den annen side skjønner jeg selvfølgelig at du helst skulle ha vist frem hjemmet ditt og deg selv fra sin bedre side, men det synes jeg man heller får skyve tilside når noen gjerne vil avlegge deg et besøk. De som kommer vet jo selvfølgelig også at de kommer uanmeldt, og dermed ikke kan forvente at huset er pyntet for dem og kakene står klare på bordet!
Gjest gjest1 Skrevet 29. august 2005 #35 Skrevet 29. august 2005 Hvis jeg hadde ligget på sofa'n og dasset i kosebuksa mi og spist pottis, hadde ikke jeg blitt så glad for besøk heller. Det er da vel ikke så vanskelig å spørre om det passer eller i det minste si ifra litt på forhånd skulle man tro. Men jeg hadde sluppet inn gjesten antakeligvis, kommer litt an på hvem.
aline Skrevet 29. august 2005 #36 Skrevet 29. august 2005 jeg er nok litt som trådstarter, har jeg planlagt en helgedag hvor jeg faktisk i utgangspunktet vet at jeg skal være alene, ikke skal noe og ikke har noe must til å se bra ut, så elsker jeg å nyte dem. det vil si at jeg kan godt stå rett opp, daffe rundt i en utslitt kosebukse uten å ha dusjet, pusset tenner, gredd håret eller annet. Leiligheten kan se mindre presentabel ut en jeg liker når jeg venter besøk og oppvasken kan stå selv om det kanskje ikke er veldig presentabelt. og på tross av at ikke uventede besøkende kommer for å se meg nysminket eller huset nyvasket, så er det så absolutt ikke sikkert jeg synes det er komfertabelt å motta uventet besøk når jeg er i en slik situasjon. for min del smser eller ringer heldigvis personer i forkant, om ikke mer en en halvtime før de kommer, så holder jo det til å kaste på seg noe mer presentabelt, rydde vekk så det blir mer presentabelt og pusse tenna. det trenger på langt nær være prikkfritt her, men jeg krever mer av meg selv og hjemmet mitt om det skal komme besøk en om det bare skal være meg der. synes ikke det er uhøflig å si nei dersom gjester kommer uanmeldt, rett og slett fordi en uanmeldt gjest er nødt til å forvente at det ikke passer. det kunne jo like godt hende du ikke var hjemme, eller at du var på vei ut eller at du sov eller hadde besøk fra før. men hvis det er ett menneske du kunne tenke deg på besøk, så ville jeg bare pratet med henne om det, at du beklager sist, forklar at du ikke følte at det var komfertabelt å ha besøk slik du og huset så ut. og at hun ikke forventer noe er så, men smil og si at du likevel foretrekker at det ser nogenlunde ut ihvertfall. si ifra at du synes det var kjempekoselig at hun kom og at du mer en gjerne vil ta en kaffekopp med henne, så kan dere jo avtale litt mer. dersom man skal MÅTTE ta imot gjester til enhver tid, uten tanke på hva som faktisk passer for en selv, så er det noen av oss som synes det blir slitsomt å aldri kunne slappe av og bare sløve i vårt eget hjem på fridager engang. og jeg innrømmer gjerne at jeg er sær jeg, om det er det man er om man ikke til enhver tid ønsker folk rundt seg.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #37 Skrevet 29. august 2005 Jeg fikk dårlig samvittighet etterpå og følte meg ganske så uhøflig...er nysgjerrig på hva nettlesere på dette forumet mener om det.. Jeg er "ny"tilflyttet til en bygd, og har bodd her i nesten 2 år nå. Jeg snakker vel med mange og kjenner en del folk, men jeg inviterer sjelden hjem folk. Det er fordi jeg har en jobb som medfører en del reising og mye møter, så når jeg kommer hjem sent eller det er helg, liker jeg å slappe av hjemme alene. En søndag ringte det på døren og en bekjent kvinnelig perifer kollega sto klar for et lite kaffe-besøk. Men jeg lå på spfaen og så film, samtidig som det ikke så ut i leiligheten.. Hun var oppyntet og jeg iført joggebukse og ullsokker, hadde ikke pusset tennene en gang. Jeg sa bare at det ikke passet med besøk nå, "kan vi ta det en annen gang". Hvor uhøflig var jeg? Burde hun ha fått kommet inn? Jeg har snakket med henne i ettertid, og hun sa at det ikke behøver være ryddig for en kaffe kopp. Jeg er ikke vant med at folk bare "kommer innom", jeg liker å få beskjed først. Hva synes dere andre (voksne) folk? ← Du er ikke vant til det, skriver du,men ofte er det annerledes på bygden. Skal man være pyntet,ryddet før man kan ta en kaffekopp? nei, mener jeg. Du var ikke uhøflig,men kansje tenke at det er annerledes her enn hva du er vant til.
Gypsy Skrevet 30. august 2005 #38 Skrevet 30. august 2005 Jeg syns ikke det var frekt å si at det ikke passet. Når folk plutselig dukker opp på døra di, må man ha lov til å si at det ikke passer. Det kunne aldri falt meg inn å komme på uanmeldt besøk til noen, og jeg ville heller ikke satt pris på at noen bare stod på trappa mi å forventet at jeg hadde lyst på besøk akkurat da.
Gjest Spacegirl Skrevet 30. august 2005 #39 Skrevet 30. august 2005 Jeg er også nyinnflyttet til en bygd, og opplever ofte at folk kommer på døra uanmeldt. Synes dette kan virke som et bygdefenomen, for da jeg bodde i by eller større tettsteder opplevde jeg aldri dette. Da var besøk noe som man planla, man tok iallefall en telefon først, mens her stikker folk innom når det passer dem. Til å begynne med ble jeg tatt litt på senga, leiligheten var rotete og jeg hadde kanskje ikke kommet meg i dusjen enda engang. Så da hendte det at jeg avviste folk i døra. Men nå har jeg på en måte vendt meg til det. Har begynt å gå på besøk uanmeldt selv, og ser at folk kan ha det rotete. Jeg blir kanskje møtt av et morra-tryne, men det er tydelig at jeg er velkommen. At de har det rotete sjenerer dem ikke, synes i det hele tatt at besøk blir tatt mye mindre høytidelig enn jeg er vant til fra større steder/byer. Og det er jo koselig det, men jeg passer på å alltid ha det sånn noenlunde ryddig i tilfelle besøk. Er jo fint å få besøk, men vil ikke invitere dem inn i et katastrofeområde av en leilighet heller.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2005 #40 Skrevet 30. august 2005 Jeg hater når sånn skjer.. Når jeg er totalt uforberedt for besøk. Men jeg inviterer folk inn og unskylder rotet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå