AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Jeg har gått på seroquel i 3 år. Hele tiden har jeg måttet øke dosen for å få effekt. Jeg tar det på kvelden pga hodekjør, typisk mellom kl 18 og 20. Jeg merker nå at jeg burde øke dose igjen, men har valgt å ikke gjøre det. Det har jeg bestemt meg for 😊 Men i de siste mnd har jeg opplevd noe legen min kaller for psykiske plager. Vi har ikke funnet noe fysisk årsak, så da er det mest sannsynlig psykisk, siden jeg sliter en del psykisk fra før av. Det jeg opplever er at rundt kl 18-21 er at jeg blir drit kvalm. Ikke spy kvalm, men jeg merker jeg føler jeg må sitte stille, å stå å gjøre ting blir jeg helt svimmel. Jeg blir rett og slett helt ubrukelig på kvelden. Overveldende kvalm og noen ganger må jeg bare gå å legge meg. Blir så kvalm at jeg blir helt svimmel, som gjør meg enda mer kvalm Så har jeg tenkt litt... kan det være abstinenser fra seroquelen? Siden jeg har valgt å ikke øke dosen, og kroppen har på en måte blitt litt immun og det er det jeg reagerer på? Og er det ikke mistenksomt at jeg får disse kvalme og svimmel anfallene på samme tid jeg pleier å ta medisinen? Er det noen her som har sluttet på seroquel og vet hvilke abstinenser man kan få? Eller noen som har erfaring med å bli immun eller ikke lenger respondere på medisinen? Jeg kommer heller ikke til å øke dosen, for å sjekke om det er abstinenser 🙄 For da blir jeg jo bare enda mer avhengig av mer 😜 så å øke dosen er uaktuelt... Anonymkode: f78a0...523 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Også håper jeg ikke tråden blir stengt fordi jeg burde få svar av helse personell, jeg spør bare om erfaringer fra de som har trappet ned på seroquel 😜 Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 Jeg har ikke opplevd lignende abstineneser på quetiapine, men det er jo veldig forskjellig fra person til person. Det jeg har merket mest til er en merkelig sensasjon i hodet, ikke "støt" som jeg kan oppleve med antidepressiva av SSRI-typen, men noe annerledes. En stemning, en tomhet, noe litt rart. Men ikke noe så fysisk konkret som kvalme. Man blir avhengig av slike stoffer, om du blir mer avhengig av at du øker dosen er jeg ikke sikker på, men det burde du ta med lege/psykiater. Anonymkode: 230c1...70f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke opplevd lignende abstineneser på quetiapine, men det er jo veldig forskjellig fra person til person. Det jeg har merket mest til er en merkelig sensasjon i hodet, ikke "støt" som jeg kan oppleve med antidepressiva av SSRI-typen, men noe annerledes. En stemning, en tomhet, noe litt rart. Men ikke noe så fysisk konkret som kvalme. Man blir avhengig av slike stoffer, om du blir mer avhengig av at du øker dosen er jeg ikke sikker på, men det burde du ta med lege/psykiater. Anonymkode: 230c1...70f legen, psykologen og jeg har holdt på leeeenge med å finne noen medisiner som funker på meg, og vi har endelig funnet kombinasjonen 🙈 Så er veldig dumt å bytte eller ta meg av de også 😕 Legen vil vente å se om det går over, men det har nå vært sånn i et halvt år.... Men jeg følger selvfølgelig bare råd jeg får av helsepersonell 😊 Var bare nysgjerrig på om noen andre hadde opplevd det samme 🙈 Jeg får ikke noe støt eller sensasjon i hjernen, jeg merker bare at jeg ikke har hodeskjør på kvelden 😅 Men blitt litt vanskeligere å sovne i det siste, og før har det hjulpet å øke dosen 😕 ts Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tålte ikke at dosen ble satt opp, så måtte seponere. Men fikk da i 2-3 dager knapt sove tross aktiv medisinering på sykehuset for å få meg til å sove, noe jeg også opplevde tidligere ved glemt dose. Jeg er en av de som fikk dette primært for søvn. Så i liten dose, og tålte da ikke dosen når den ble satt opp fra 50 til 100, det medførte ekstremt lavt blodtrykk med medfølgende sympt. Anonymkode: 4b6d1...2c0 Jeg bruker den også for å sove, og i starten tok jeg veldig små doser. Nå tar jeg 8 ganger mer enn det jeg gjorde da jeg begynte. 😅 sakte men sikkert oppover, noen få gram om gangen... hva betyr det å seponere? 😳 Jeg kan være våken i flere døgn om jeg ikke tar medisiner 🙈 ts Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg bruker den også for å sove, og i starten tok jeg veldig små doser. Nå tar jeg 8 ganger mer enn det jeg gjorde da jeg begynte. 😅 sakte men sikkert oppover, noen få gram om gangen... hva betyr det å seponere? 😳 Jeg kan være våken i flere døgn om jeg ikke tar medisiner 🙈 ts Anonymkode: f78a0...523 Seponere betyr at man avslutter bruken av medisinen. De hadde ikke så mye valg da hjertet reagerte såpass på den. Det at man ikke kan bli avhengig av Quetiapin er bare tull i mine øyne, søvnen er aldri så ille som når en dose har vært glemt, eller som når den ble seponert. Fikk en god cocktail av div andre legemidler i et forsøk på å få meg til å sove i litt mer enn 1,5 time i strekk når den ble seponert. Anonymkode: 4b6d1...2c0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Hadde det sånn. Gikk ikke over før jet sluttet med medisinen helt. Anonymkode: 29ac2...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seponere betyr at man avslutter bruken av medisinen. De hadde ikke så mye valg da hjertet reagerte såpass på den. Det at man ikke kan bli avhengig av Quetiapin er bare tull i mine øyne, søvnen er aldri så ille som når en dose har vært glemt, eller som når den ble seponert. Fikk en god cocktail av div andre legemidler i et forsøk på å få meg til å sove i litt mer enn 1,5 time i strekk når den ble seponert. Anonymkode: 4b6d1...2c0 Jeg her ikke ts, men en annen som bruker og holder på å seponere nå. Fikk du trøbbel med hjertet? Jeg kutter ned fordi hjertet løper løpsk av de medisinene. Uregelmessig og takykardi.. Anonymkode: d08aa...70a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Seroquel har veldig kort halveringstid, kan være "abstinenser" du kjenner, dvs at virkningen går ut før du tar ny dose. Anonymkode: 42d21...a03 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Er det disse dere bruker for å få sove?? https://www.felleskatalogen.no/medisin/seroquel-astrazeneca-563858 Anonymkode: d97f8...4ae
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det disse dere bruker for å få sove?? https://www.felleskatalogen.no/medisin/seroquel-astrazeneca-563858 Anonymkode: d97f8...4ae Astrazeneca🤭😂 Anonymkode: d08aa...70a 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Har trappet opp og ned mellom store doser. Aldri opplevd det du beskriver. (bipolar ja) Eneste er problem med søvn ved nedtrapping om den er rask og stor Anonymkode: bf9de...44d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg her ikke ts, men en annen som bruker og holder på å seponere nå. Fikk du trøbbel med hjertet? Jeg kutter ned fordi hjertet løper løpsk av de medisinene. Uregelmessig og takykardi.. Anonymkode: d08aa...70a Ja, merket det allerede når jeg startet opp, ved at jeg fikk takykardi (godt over 100 i hvilepuls). Dette roet seg riktignok, så legene lot meg fortsette. Men når de doblet dosen så fulgte de med, og da ble det oppdaget farlig lavt blodtrykk samtidig som hvilepulsen var høy... da var det ikke er spørsmål engang om at den måtte seponeres. Heldigvis var jeg innlagt når dosen ble endret, så de fikk fulgt med på en annen måte. Anonymkode: 4b6d1...2c0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det disse dere bruker for å få sove?? https://www.felleskatalogen.no/medisin/seroquel-astrazeneca-563858 Anonymkode: d97f8...4ae Jeg bruker «quetapine Teva» ts Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 Vil virkelig ikke anbefale å kutte ut eller halvere dosen på kort tid. Les mitt tidligere innlegg i tråden. Anonymkode: 8dffe...820 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vil virkelig ikke anbefale å kutte ut eller halvere dosen på kort tid. Les mitt tidligere innlegg i tråden. Anonymkode: 8dffe...820 Ja leste det, hørtes fælt ut 😩 Om jeg skulle prøve trappe ned, så skulle jeg gjort det veldig sakte. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle klart å trappe ned uansett, det jeg driver med nå er egentlig litt damage control - å bare ikke bli avhengig av større doser 🙈 og det holder for meg nå.. ts Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): legen, psykologen og jeg har holdt på leeeenge med å finne noen medisiner som funker på meg, og vi har endelig funnet kombinasjonen 🙈 Så er veldig dumt å bytte eller ta meg av de også 😕 Legen vil vente å se om det går over, men det har nå vært sånn i et halvt år.... Men jeg følger selvfølgelig bare råd jeg får av helsepersonell 😊 Var bare nysgjerrig på om noen andre hadde opplevd det samme 🙈 Jeg får ikke noe støt eller sensasjon i hjernen, jeg merker bare at jeg ikke har hodeskjør på kvelden 😅 Men blitt litt vanskeligere å sovne i det siste, og før har det hjulpet å øke dosen 😕 ts Anonymkode: f78a0...523 Brukte lav dose i mange år. Da jeg sluttet trappet jeg ned over lengre tid. Da jeg var nesten helt ferdig med nedtrapping kunne jeg bli kvalm og det kjentes ut som jeg kunne velte (ikke falle) når som helst. Samt at jeg fikk en ekkel følelse i hodet og følte meg svak og stiv i hele kroppen. Som oftest hendte dette under frokost. Mange år senere sliter jeg fremdeles med dette, men nå varierer det hvilket måltid. Det skjer ikke ukentlig en gang, men det skjer. Hadde aldri opplevd dette før jeg trappet ned. Anonymkode: a870a...64b 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): En kusine skulle seponere på egenhånd, en gangske lav dose så vidt jeg vet. Brukte lang tid på det, men i følge hun selv har hun ikke klart å kutte de siste 25mg pga en kraftig angst og søvnmangel etter 2-3 dager uten. Som andre nevner her så er det skummelt at de skriver ut dette slike typer medisiner som gir folk hangover og kronisk vatt i hodet. Virkningen disse medisinene har på hjernen over lang tid kan umulig være bra. Anonymkode: 7dea5...1ff Jeg føler meg veldig heldig som ikke går hangover 🙈 Men når jeg våkner er jeg bare lykkelig av å ha sovet i det hele tatt 😂 Alternativet mitt er å ligge våken hele natten å ha hodeskjør og være helt utslitt på morningen Anonymkode: f78a0...523
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Har brukt disse for søvn i 3 år. Sliter med innsovning. Nå har jeg sluttet fordi jeg prøver å bli gravid og fikk beskjed av legen om å trappe ned. Gikk på 50mg. Trappet ned til 25mg i 2 uker så kutta jeg helt. Merket ingenting bortsett fra mangel på søvn de første 2-3 døgnene. Måtte bare lide meg gjennom det🙈 sliter fortsatt med å sovne altså, men det er bedre enn det var de første døgnene etter slutt Anonymkode: 4c3ab...3ad
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Seoquel 25-50 mg blir ofte brukt i psykiatrien for tankekjør i forbindelse med innsovning. En høyere forskrevet dose er forbundet med andre psykiske problemer. Anonymkode: 8cc4b...d58
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå