AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Hei. jeg Har flere i familien som har fått seg hund. Da renrasede tisper. De ønsker å få valper, men er det sånn at man bare kan få valper på renrasede hunder? jeg spør kanskje dumt. Men jeg eier renrasede katter og de har vi kontrakt på at ikke skal avles på videre. I og med jeg kjøpte katten for kos og jeg er ikke en oppdretter. Pris og kontrakt blir helt forskjellig hvis jeg skal drive oppdrett/få kattunger. hvordan fungerer dette med hund? Jeg spør fordi jeg er jo redd f.eks mammaen min skal gå på en smell med oppdretteren pga dette. Anonymkode: 9e9f3...86e
Tabris Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Det første man bør gjøre er å sjekke hva som er avlskriteriene for den rasen. Det finner man på raseklubbens hjemmeside. Hvilke sykdommer som skal sjekkes for, evt mentaltester osv. Deretter ville jeg tatt kontakt med oppdretter som kanskje har et større nettverk i miljøet og dermed også mer kjennskap til linjer for rasen. Hvis tispa er fysisk frisk og sjekket for evt arvelige sykdommer i rasen og mentalt stabil (trygg på folk, tryygg på hunder, trygg i miljø) så kan man høre med oppdretter og evt andre i rasemijløet om hvilke linjer som kan passe å parre tispa med som kan gi gode valper. Eier bør spørre seg: 1. Hva kan min hund bidra med som kan gjøre rasen bedre? 2. Hvilke kvaliteter bør hannhunden ha, som kan være med og gjøre rasen bedre?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 Om det ikke står i kontrakten at tispa ikke skal avles på videre, så er det bare å sette i gang. Men! En seriøs oppdretter vil nok ikke like at valpene de har solgt blir avlet på videre uten tanke på gemytt, helse osv. Vil hun at valpene skal registreres i NKK? I så fall må hun ta de nødvendige helsesjekkene (og få helseattest) som NKK sine nettsider sier den rasen bør sjekkes for. Hannhunden må også ha gjennomgått disse helsesjekkene. Så skal parringen, og avkom, godkjennes (som de ikke vil bli om helseattestene ikke er i orden). Man bør også tenke på gemytt og generell helse. Hva ønsker hun ut av blandingen mellom akkurat den tispa og den hannhunden? Hva er fokuset hennes når hun avler videre? Og svaret "fordi tispa er så søt og snill" er ikke nok. Det er mye å sette seg inn i om man vil avle etisk. Om oppdretteren liker at moren din avler videre eller ikke, er umulig å si. Anonymkode: 3a910...a58
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå