Gå til innhold

Hva synes dere om ny navne-trend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

«Et raskt søk i diverse forum på internett fører oss inn i en jungel av hittil ukjente navn (de havner i hvert fall i kategorien «Færre enn fire personer eller ingen som heter» hos SSB). Her er noen eksempler fra februar og mars i år:

Susander, Levander, Olivian, Valeah, Mathelian, Leodor, Savander, Mint, Nelian, Temotheo, Melias, Avannah, Loette, Aranja, Leodora, Amaryllis»

https://www.nrk.no/trondelag/foreldre-gir-barna-sine-oppdiktede-navn---navneforsker-mener-de-har-sett-for-mye-game-of-thrones-1.15427987

Jeg likte flere av de navnene. Synes det er fint med nye varianter. Og ja, jeg er GOT fan også. Men tror ikke det har betydning for meg. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er GOT-fan og spyr av det der 🙈👵🏻

Anonymkode: 7e7ea...039

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt forferdelig. Pretensiøst, tenker alltid "hva er det de foreldrene skal kompensere for" når jeg hører slike navn. Når det er sagt ville jeg aldri ha sagt det til foreldrene eller barnet, og selvfølgelig ikke ha gjort narr av dem direkte, men flire litt i lag med gode venner?- absolutt

Anonymkode: 9564c...826

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

En tredjedel høres ut som svenske etternavn, en tredjedel som p-pillemerker og den siste tredjedelen som trauste potteplanter av den typen bestemor har stående på forgylte små blomsterbord med glassplate. Men hver sin smak... 

Anonymkode: daa56...7ae

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

"Olivian Susander". Høres ut som en skikkelig barsking. 

Anonymkode: 20f90...1b8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Zenhouse skrev (13 minutter siden):

Loette

Haha Så flaut, tenk å være et uplanlagt barn og være oppkalt etter den P-pillen mor glemte å ta....

Anonymkode: 63ddc...564

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Haha Så flaut, tenk å være et uplanlagt barn og være oppkalt etter den P-pillen mor glemte å ta....

Ha ha er Loette et P-pille merke?? 
Forresten når jeg tenker meg om, så brukte jeg vel Trionetta en gang i «forrige århundre».  Bare sånn hvis noen blir inspirert nå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet en periode på legevakt da Lord of the Rings og Harry Potter kom på kino, og det var ikke måte på hvor mange som fikk navn som fra filmene, ofte sammen med trauste norske navn i kategorien Hansen, Nilsen, Haug og Berg. Stakkars barn. Det morsomme var at neste gang de kom på legevakten (unger er jo gjerne innom litt i barndommen) så var det ofte en beskjemmet forelder som kunne fortelle at nei Aragon var blitt til Markus eller Arwen til Amalie. Fornuftige foreldre som tok til vett og endret navn før ungene ble store. Det er ikke pent med sånne finne på navn, det er sykt harry og skriker unge mødre. 

Og Loette er et p-pille merke ja, litt som de som kaller ungen for Tia som betyr lite hjerneslag ("dryppe") eller Melena som betyr blodig avføring. Lovely. 

Anonymkode: 3d5ec...e6b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Helt krise. 

Men disse navnetrådene på kg må da være mange trolletråder. Noen som har det gøy her. 

Anonymkode: 637d6...b3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Zenhouse skrev (26 minutter siden):

Ha ha er Loette et P-pille merke?? 
Forresten når jeg tenker meg om, så brukte jeg vel Trionetta en gang i «forrige århundre».  Bare sånn hvis noen blir inspirert nå. 

Hehe Ja😂 Eller hva med Almina, Conludag, Cerazette, Yana, Desirette, Vinelle, Melleva, Mirabella, Marvelon, Marcelon, Yasminelle, Qlaira, Zoely? Eller hva med å kalle opp etter en angrepille: Levonor, Norlevo, EllaOne, Femke, Norfri. Alle disse kunne funket sammen med de TS lister opp, for det må jo være dobbeltnavn.🤣 Tror favoritten min er Qlaira, uttales Klara (men egentlig burde det kanskje vært en stum h inni der?).

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt patetisk, jeg gremmer meg. Jeg vet en del av trådene her er bare tull, men samtidig er jeg rimelig sikker på at en del av dem ikke er det også. Behovet for at barnet skal være "spesiell" har nådd nye høyder, og begynner med å gi det et navn ingen andre har.

Sukk.

Anonymkode: 94d24...c91

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig dårlig research 😂😂😂 Journalisten har tydeligvis ikke skjønt at de som poster de ville navna på kg bare fleiper.

Anonymkode: 4d062...9c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er tragisk og krampeaktig.

Akkurat som man prøver dyrke frem en generasjon: "MITT BARN er helt spesielt!". Akkurat det syns alle foreldre, men dette blir å ta ting pinlig bokstavlig. Og det er synd. Vi har mange fine norske navn. Hvorfor ikke ta vare på dem med å bruke dem i stedet for å dra navn som minner mest om alvorlig dysleksi ut av løse lufta..

Anonymkode: b3aa0...137

• Liker 3
Skrevet

Mange av dem høres jo ut som hjemmelagde kompromiss - mor vil ha Mathias, far vil ha Julian - da blir det Mathelian... Jeg jobber i skole og har sett et utvalg av sånne navn, så de finnes ikke bare i trolletråder på KG. 

Susander høres jo ut som en parbenevnelse a la Brangelina  - Susan møtte Alexander og de smeltet sammen til en person (og alle vennene deres himlet med øynene og ga dem et fellesnavn...).

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke GoT som er problemet, det er ønsket om å skille seg mest mulig ut. At barnet skal bli spesielt fordi foreldrene gir de et sært navn som ingen andre har.

Anonymkode: f63d1...167

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke GoT som er problemet, det er ønsket om å skille seg mest mulig ut. At barnet skal bli spesielt fordi foreldrene gir de et sært navn som ingen andre har.

Anonymkode: f63d1...167

Så det er nordmenns svar på Shaniqua, Dashelle, Alexsandria, og så videre?

Anonymkode: a346f...4ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Unike små «blomster» må jo ha unike navn... :fnise: 

Anonymkode: b116a...62e

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...