Gå til innhold

Fæle navn på barn


Gjest byråkrati

Anbefalte innlegg

Gjest byråkrati

https://www.nrk.no/trondelag/foreldre-gir-barna-sine-oppdiktede-navn---navneforsker-mener-de-har-sett-for-mye-game-of-thrones-1.15427987

Ja, det er kanskje rart, men er det egentlig gode grunner for at vi burde bry oss? Handler ikke vår irritasjon om helt irrasjonelle greier som at vi syntes det er teit å bruke navn fra tv serier eller at vi misliker folk som vi mener prøver være spesielle? Eller at vi syntes navnene høres dumme ut? Hva så om en i klassen heter Amarell og en annen Markuninus, er det noe vi burde investere mye energi i å bry oss om? Jeg syntes mange "normale" navner stygge, men jeg har da ikke tenkt legge meg opp i folks valg alikevel, så lenge barnet deres ikke heter penis eller feitleif. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er støtende navn, eller navn som likner på støtende ord, så ser jeg virkelig ikke noe problem.

Hva kan være problemet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart noe dustete over å kalle ungen for snåle navn. Og det har det vært lenge, men kanskje det først er nå folk begynner å innse det.

Folk skal være så unike og viktige for tiden at de egentlig er kliss like hverandre hele gjengen. Er vel en slags narsissisme som har vært rådende en stund nå, som bare har blitt verre etter smarttelefonenes inntog. Minner meg om det bildet av køen med hundrevis av klatrere mot toppen av Mount Everest.

Mens jeg er i gang med å rante kan jeg like gjerne komme med noen navneforslag som det sikkert er færre enn 3 som heter:

Harknold Svartsenburger, Poliglotti, Jostein Bever, Megler Smekk, Erkegjedde von Suppesnerk, Frans Kjetting Selfangstnisse, Superlangbein og Klara Klukk.

Endret av hlidskjalf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken. Heldigvis er det flere navn å velge mellom slik at vi ikke heter det samme. Det ville vært verre hvis alle fu møter og kjenner het Kari....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er navn som Slimål, Vortefot, Kvisetryne, osv.skulle jeg ikke lee på øyelokket engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Tough cookie said:

Oktander 

Dette navnet fikk jeg faktisk sansen for nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisocialclub skrev (På 4.4.2021 den 0.27):

Susander........ 

Ja, jeg husker tråden 😂

Ellers fra artikkelen - Anelia og Mir er ekte navn som finnes i andre land, men er uvanlige i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

byråkrati skrev (På 3.4.2021 den 17.44):

https://www.nrk.no/trondelag/foreldre-gir-barna-sine-oppdiktede-navn---navneforsker-mener-de-har-sett-for-mye-game-of-thrones-1.15427987

Ja, det er kanskje rart, men er det egentlig gode grunner for at vi burde bry oss? Handler ikke vår irritasjon om helt irrasjonelle greier som at vi syntes det er teit å bruke navn fra tv serier eller at vi misliker folk som vi mener prøver være spesielle? Eller at vi syntes navnene høres dumme ut? Hva så om en i klassen heter Amarell og en annen Markuninus, er det noe vi burde investere mye energi i å bry oss om? Jeg syntes mange "normale" navner stygge, men jeg har da ikke tenkt legge meg opp i folks valg alikevel, så lenge barnet deres ikke heter penis eller feitleif. 

Ser ikke at navn fra GoT er noe verre enn navn fra isfolket, det var jo veldig populært i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2021 at 1:11 AM, minienthe said:

Loette ????

 

Håper da inderlig ikke at noen har kalt opp barnet sitt etter et p-pillemerke...

 

 

Kanskje pillen feilet 😅

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sånn typisk motstand mot endring greie eigentlig. Vist man ikkje vil bruka kari, ola og per er man liksom eit snowflake. Folk som forskar på namn er som regel ekstremt tradisjonelle, ingen forskning er heilt nøytral. Fleste i kretsen min får ikkje barn, men om dei gjorde det hadde det definitivt blitt noko annleis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn som man assosierer med fæle historiske folk syns jeg er fæle på barn... slike som Adolf, Vidkun, Saddam, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo til syvende og sist barnet selv som skal introdusere seg til andre med disse navnene. På skolen, i fritiden, i jobbsammenheng etc. Derfor synes jeg man skal gjøre dem en tjeneste i livet, enn å la foreldrenes fikse påfunn ramme dem.

Ser det liksom for meg:

"Hei, jeg heter Sauron Paradis Hotell Sobril Pettersen, og jeg ringer fra norsk gallupp..."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...