Gå til innhold

Prosjektleder fra helvete


Aurora Borealis

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier sliter jeg med prosjektlederen fra helvete. 

Etter 15 år i jobben, med mange ulike personer og prosjekter, har jeg nylig støtt på en prosjektleder som har en lederstil jeg sliter veldig med. 

Han kom inn som ny prosjektleder i et prosjekt som allerede hadde vært i drift i 2 år. 

Som administrativ koordinator for (utdannings) prosjektet opplevde jeg 2 år med god dialog mellom prosjektaktørene, høy tillit blant alle involverte (inkludert studenter) og stor grad av involvering. Personlig fikk jeg mye ansvar og fikk virkelig både brukt min kompetanse og lært nye ting underveis. 

Ny prosjektleder har ingen respekt for prosjektets historikk og demokratiske kultur. Han setter oss på plass, en etter en. Jeg sitter nå og ser på at min jobb smuldrer opp fordi prosjektlederen skal kontrollere alt. Han krever å stå i kopi på alle mine e-poster jeg sender ut og svarer for meg (gjerne feil) dersom han blir satt i kopi når noen skriver til meg. Mine arbeidsoppgaver er ikke lenger mine. Prosjektleder dominerer alt og motsier mine innspill. Det ender ofte med at jeg bruker mye tid på opprydning underveis mens prosjektleder løser oppgaver på sin måte. 

Jeg søker andre jobber og er i dialog med ledelsen. Det viser seg at dette er en kjent problemstilling og at prosjektleder særlig har utfordrende adferd (sinne, kontroll, uforutsigbarhet) rettet mot kvinner. 

Før jul deltok jeg på møte med prosjektleder og ledelsen. Ingen sa noe av substans (inkludert meg selv). Nå skal vi ha et nytt møte over påske. Denne gangen ønsker jeg å gi tydelig beskjed, men på en måte som ikke slår tilbake på meg selv. 

Har aldri opplevd noe lignende i arbeidslivet og unner ingen en slik prosjektleder noen gang. 

Råd fra dere som har stått i noe lignende etc. tas imot med takk! Som sagt søker jeg meg vekk og skal på jobbintervju på samme arbeidsplass (helt annen enhet) første uka etter påske. 

Endret av Aurora Borealis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sifra, ikke spar på noe. Men vær saklig. Det hjelper sjelden å varsle, men gjør det for din egen del. Da har du fått sagt fra hvertfall.

Jeg selv valgte å slutte i en viktig jobb pga de ikke fjernet et menneske, etterpå prøvde de å få meg tilbake. Med mer lønn etc, men jeg ga ikke etter.

Man skal ikke la seg behandle dårlig.

Anonymkode: 8af09...990

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sifra, ikke spar på noe. Men vær saklig. Det hjelper sjelden å varsle, men gjør det for din egen del. Da har du fått sagt fra hvertfall.

Jeg selv valgte å slutte i en viktig jobb pga de ikke fjernet et menneske, etterpå prøvde de å få meg tilbake. Med mer lønn etc, men jeg ga ikke etter.

Man skal ikke la seg behandle dårlig.

Anonymkode: 8af09...990

Takk! Håper du opplever mestring og glede i jobben du nå har. Jeg er helt enig med deg og jeg vet at jeg fortjener mye bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede vært i kontakt med ledelsen om saken og skal til intervju? Da tror jeg du gjør lurest i å ikke "si ifra" noe mer. Ledelsen har ikke gjort noe (og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre noe, heller) og det er viktigere for deg å få en god referanse enn å blåse opp til storm på et sted du uansett ikke har tenkt å være videre. Ledelsen vet hva som er årsaken til at du søker deg bort og gjør ikke noe for å beholde deg. Jeg hadde tatt min hatt og gått i stillhet. Og aldri sett meg tilbake. 

Anonymkode: a1909...e99

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg lojaliteten på deg selv og din neste jobb. Gjør det du kan for å forberede deg på neste søknad og referanserunden 

Jeg ville sagt ifra, men ikke før noe går galt. Da kan du ta en prat med nivået over prosjektlederen og gi ditt inntrykk. Men avvent til du ser dynamikken mellom prosjektlederen og ledelsen. Har flere ganger sett udugelige folk få lignende stillinger fordi de er likt, gjort en god jobb tidligere osv. Da blir varsleren fort det negative elementet som prosjektlederen kan skylde på. 

Anonymkode: d89c3...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg varslet (tok en skikkelig oppvask) og sluttet. Fikk heldigvis en ny og bedre jobb - og gode referanser fra arbeidsplassen. Men, det er ikke å anbefale - jeg var veldig heldig. Jeg skjønner godt (!) ønske om å gi tydelig beskjed, men skal du på jobbintervju i samme bedrift - hadde jeg hold munnen lukket. Det er noe annet når du skal/ønsker deg ut.. Varsleren (uansett saklighet) er alltid den «problematiske». 

Anonymkode: 68d47...21b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du har allerede vært i kontakt med ledelsen om saken og skal til intervju? Da tror jeg du gjør lurest i å ikke "si ifra" noe mer. Ledelsen har ikke gjort noe (og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre noe, heller) og det er viktigere for deg å få en god referanse enn å blåse opp til storm på et sted du uansett ikke har tenkt å være videre. Ledelsen vet hva som er årsaken til at du søker deg bort og gjør ikke noe for å beholde deg. Jeg hadde tatt min hatt og gått i stillhet. Og aldri sett meg tilbake. 

Anonymkode: a1909...e99

Jeg håper å få muligheten til det snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Micro Management

Anonymkode: f881d...b0e

Jeg har googlet videoer om micro manager den siste tiden og jeg ser jo at jeg har å gjøre med en "Classic case", dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest bloggen til Ask a manager? Hun har mange gode forslag på hvordan ordlegge seg i møter som det du skal ha. Jeg ville sjekket der. Lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg varslet (tok en skikkelig oppvask) og sluttet. Fikk heldigvis en ny og bedre jobb - og gode referanser fra arbeidsplassen. Men, det er ikke å anbefale - jeg var veldig heldig. Jeg skjønner godt (!) ønske om å gi tydelig beskjed, men skal du på jobbintervju i samme bedrift - hadde jeg hold munnen lukket. Det er noe annet når du skal/ønsker deg ut.. Varsleren (uansett saklighet) er alltid den «problematiske». 

Anonymkode: 68d47...21b

Jeg ser poenget ditt. Var nok litt tøff i trynet da jeg skrev innlegget. Har ikke lyst til å lage noe trøbbel for meg selv. Går og håper på at prosjektleder selv skal tabbe seg ut skikkelig, helt på egen hånd, slik at han virkelig blir avslørt. Du har dessverre rett i at man fort blir stemplet dersom man er den som sier ifra. Selv om det på arbeidsplasser (inkludert min) i teorien legges opp til at ansatte skal varsle om kritikkverdige forhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reveenka skrev (2 minutter siden):

Har du lest bloggen til Ask a manager? Hun har mange gode forslag på hvordan ordlegge seg i møter som det du skal ha. Jeg ville sjekket der. Lykke til! 

Nei, det har jeg ikke. Takk for tips! Skal sjekke det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora Borealis skrev (22 timer siden):

Som tittelen sier sliter jeg med prosjektlederen fra helvete. 

Etter 15 år i jobben, med mange ulike personer og prosjekter, har jeg nylig støtt på en prosjektleder som har en lederstil jeg sliter veldig med. 

Han kom inn som ny prosjektleder i et prosjekt som allerede hadde vært i drift i 2 år. 

Som administrativ koordinator for (utdannings) prosjektet opplevde jeg 2 år med god dialog mellom prosjektaktørene, høy tillit blant alle involverte (inkludert studenter) og stor grad av involvering. Personlig fikk jeg mye ansvar og fikk virkelig både brukt min kompetanse og lært nye ting underveis. 

Ny prosjektleder har ingen respekt for prosjektets historikk og demokratiske kultur. Han setter oss på plass, en etter en. Jeg sitter nå og ser på at min jobb smuldrer opp fordi prosjektlederen skal kontrollere alt. Han krever å stå i kopi på alle mine e-poster jeg sender ut og svarer for meg (gjerne feil) dersom han blir satt i kopi når noen skriver til meg. Mine arbeidsoppgaver er ikke lenger mine. Prosjektleder dominerer alt og motsier mine innspill. Det ender ofte med at jeg bruker mye tid på opprydning underveis mens prosjektleder løser oppgaver på sin måte. 

Jeg søker andre jobber og er i dialog med ledelsen. Det viser seg at dette er en kjent problemstilling og at prosjektleder særlig har utfordrende adferd (sinne, kontroll, uforutsigbarhet) rettet mot kvinner. 

Før jul deltok jeg på møte med prosjektleder og ledelsen. Ingen sa noe av substans (inkludert meg selv). Nå skal vi ha et nytt møte over påske. Denne gangen ønsker jeg å gi tydelig beskjed, men på en måte som ikke slår tilbake på meg selv. 

Har aldri opplevd noe lignende i arbeidslivet og unner ingen en slik prosjektleder noen gang. 

Råd fra dere som har stått i noe lignende etc. tas imot med takk! Som sagt søker jeg meg vekk og skal på jobbintervju på samme arbeidsplass (helt annen enhet) første uka etter påske. 

Oh, denne var lei. 

Men ta å fullfør jobbintervjuet før du gjør noe som helst. 

Får du ikke den nye jobben, så synes jeg du skal engasjere tillitsvalgte og verneombud. Dette går faktisk utover det psykososiale arbeidsmiljøet, og på sådan måte er i strid med AML. At ledelsen vet om dette og ikke gjør noe med det alvorliggjør egentlig alt. 

Jeg vil si er at du er ikke et offer for prosjektleder med utfordrende atferd. Du er offer for ignorant og dårlig lederskap, på øverste nivå. Her gjør ikke lederne jobben sin. Helt typisk problem i norsk arbeidsliv. Ledere som er klar over problemet, men feier alt under teppet. Det er lederne som er problemet her, ikke prosjektleder. Han lever i sin egen boble fordi lederne tillater det. 

Skal du angripe problemet så må du løfte problemet opp på ledelsen. Du må ta inn HMS-lovverket og AML. Du må engasjere folk i verv som kan ivareta dette. Og du må gjøre det ut av en sak mot bedriften som helhet, altså ledelsen. Ikke prosjektleder. Du bør aller helst ikke ha noe med han å gjøre. 

Anonymkode: 5107a...bab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå grayrock, aldri avslør noe.

Anonymkode: d709f...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativer er faktisk å si opp, gå på dagpenger.

Tenk på det også.

Anonymkode: 8af09...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "administrativ koordinator" og hvordan er det forskjellig fra en prosjektleder? Kan det være at han tror en del av dine arbeidsoppgaver faktisk er sine, siden det kanskje kan virke som overlappende roller? Høres kjipt ut, dårlige prosjektledere er drepen altså. 

Anonymkode: 30f69...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor setter ledelsen inn en ny prosjektleder på dette tidspunktet? Leverer prosjektet ikke på tid/mandat/kommunikasjon? Hvis de har satt inn en som du føler at tar dine oppgaver, og snur prosjektet en retning du er uenig i, så kan det jo hende at den demokratiske tonen ikke leverte det ledelsen ønsker å oppnå med dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 16.10):

Hva er "administrativ koordinator" og hvordan er det forskjellig fra en prosjektleder? Kan det være at han tror en del av dine arbeidsoppgaver faktisk er sine, siden det kanskje kan virke som overlappende roller? Høres kjipt ut, dårlige prosjektledere er drepen altså. 

Anonymkode: 30f69...df1

Dette handler om prosjekter i Universitets- og høyskolesektoren  sektoren. Min erfaring fra tidligere prosjekter og ledere er at det er forholdsvis greit å skille mellom faglige og administrative oppgaver. Prosjektleder har et overordnet ansvar og ansvar for faglig ledelse. Det er selvfølgelig gråsoner som fordrer samarbeid. 

Min opplevelse er at prosjektleder tar kontroll over så og si alle oppgaver, noe som er urealistisk i de fleste prosjekt. Jeg har tatt dette med samhandling i teamet opp med han flere ganger. Jeg får beskjed tilbake om at HAN klarer dette selv. Dessverre viser det seg gang på gang at han ikke klarer seg selv. Dersom jeg forsøker å komme med korrigerende informasjon blir jeg møtt med motstand. Vi snakker korrigerende informasjon i form av henvisning til regelverk, god praksis etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (På 4.4.2021 den 16.15):

Men hvorfor setter ledelsen inn en ny prosjektleder på dette tidspunktet? Leverer prosjektet ikke på tid/mandat/kommunikasjon? Hvis de har satt inn en som du føler at tar dine oppgaver, og snur prosjektet en retning du er uenig i, så kan det jo hende at den demokratiske tonen ikke leverte det ledelsen ønsker å oppnå med dette prosjektet?

Rett og slett fordi tidligere prosjektleder ble forfremmet internt.

Ny prosjektleder har gitt meg forbud mot å snakke med tidligere prosjektleder. Tror ny prosjektleder ønsker å nullstille alt og at prosjektet begynner med han. Sannheten er at han "vet best" men faktisk kan minst enn så lenge. 

Det er litt som når 2-åringen vil bestemme selv og gå i kjole og spise is selv om det er ti minusgrader. Jo mer man argumenterer saklig desto mer går 2-åringen i vranglås. 

Ekstern finansieringskilde og ledelsen har bekreftet at prosjektet leverte godt de første 2 årene. Alle underveis rapporteringer til ekstern finansieringskilde er bestått og prosjektet fikk løpende gode tilbakemeldinger. Selvfølgelig var det utfordringer underveis, men disse klarte teamet å løse på en akseptabel (og som oftest mye bedre enn kun akseptabel) måte. 

I akkurat denne situasjonen mener jeg bestemt at det er det nye samarbeidsklimaet som bidrar til å lage unødige utfordringer og problemer. 

 

Endret av Aurora Borealis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du lar prosjektlederen seile sin egen sjø, og at du faktisk lar han ta en mer koordinerende rolle hvis han virkelig vil. Det er viktig at du da sier fra til de du har hatt koordinatoransvar ovenfor, at det er prosjektleder som fremover vil svare dem på henvendelsene, slik at du jobber med å dekke din egen rygg. 

Så får det heller gå galt når han gjør noe feil, men det viktige her er at du har gjort det klart at det er han som tar disse oppgavene slik at du ikke hele tiden går og rydder opp etter en som stadig vekk gjør feil. Det koker ned til at man må gjerne la leder ta over oppgaver (Det er jo faktisk en rettighet man har som leder å delegere - eller ikke delegere innenfor prosjektet) men at vedkommende da også må ta fullt ansvar for gjennomføringen. Man skal aldri rydde etter noen som ikke kan jobben sin godt nok, men heller være strategisk der man jobber for å eksponere personen som inkompetent. 

Anonymkode: 3085d...aa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...