Fakse Skrevet 30. august 2005 #21 Skrevet 30. august 2005 Jeg er ikke glad i tradisjonell søndagsmiddag, liker hverken brun saus, koteletter eller kålstuing. Dessert har vi aldri bortsett fra når vi har gjester, og middag klokka ett forekommer ikke hos oss. Men det betyr ikke at vi ikke gjør noe spesielt ut av middagen på søndagen. Når vi har vært på fest dagen før eller er opptatt hele dagen kan det vel hende at det frister mest å bestille pizza eller lage noe enkelt, men om vi er hjemme og har god tid liker vi å lage noe som krever litt ekstra. Gjerne en oppskrift vi ikke har prøvd før, eller noe som skal koke/trekke/steke på lav varme i mange timer. Lager som regel middag fra bunnen av til daglig, men er kanskje enda mer nøye på det i helgene (også lørdager, men da har vi som regel flere ting på tapeten). Forresten drikker vi ikke rød saft men derimot rød vin til søndagsmiddag om vi ikke må kjøre noe sted på kvelden. Og vi dekker gjerne med det pene serviset og levende lys. Ekstra kos er viktig synes jeg, men ikke nødvendigvis på tradisjonell måte.
philippa starck Skrevet 30. august 2005 #22 Skrevet 30. august 2005 Jeg har faktisk spurt meg selv om det samme... Jeg har ennå en stek jeg kjøpte inn for et år siden i den gode tro at jeg skulle begynne med den gode tradisjonen med søndagsmiddag. Vi har søndagen som restaurantdag, vi! Synes det er så deilig å komme til duk og dekket bord for en gangs skyld, så vi gleder oss til familiemiddag ute.
ringblomst Skrevet 3. september 2005 #23 Skrevet 3. september 2005 Er ikke vokst opp med søndagsmiddag selv, men det har mannen min. Så i hvert fall en gang i måneden er vi hos svigers og spiser søndagsmiddag. Og middagen begynner gjerne kl 15. På sommeren har det derimot blitt mer grillmat enn stek og koteletter. Min svigerfamilie er en skikkelig pudding-glad familie - så det blir mye av spesielt mandelkjernepudding og mørk sjokoladepudding.
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2005 #24 Skrevet 4. september 2005 Mamma lager søndagsmiddag fortsatt - hvis noen av barna kommer til middag. Men hun lager det ikke bare til hun selv og pappa. Hos oss var det søndagsmiddag kl 16, ikke kl 13. Dessert var et lite must. Men en søndagsmiddag trengte ikke å være tradisjonell med koteletter og poteter, men en middag som tok tid å lage, som feks. potetball eller brennsnut. Dette fordi mamma alltid har jobbet fullt og der ikke har vært tid til å lage middager som tok tid i hverdagen. Hos svigermor og svigerfar er det middag kl 13 på søndag, da er det alltid stek eller koteletter. Aldri en middag uten poteter på søndag... Helgene var alltid noe ekstra i mat veien hjemme hos oss. Sen middag på fredag og tidelig grøt middag på lørdag, der vi også hadde en varm kose-rett på kvelden. Sånn bortsett fra grøten lørdag, er dette noe jeg prøver å innføre her hos oss også. Det blir aldri tid i hverdagen!
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2005 #25 Skrevet 5. september 2005 Åjada, søndagsmiddagen lever fortsatt den. Jeg skal nok ikke skryte på meg at jeg har laget spesielt mange, men hvis ikke det er noe veldig spesielt så er vi alltid på middag hos mine foreldre eller hos svigers om søndagene. Da er det stort sett en form for stek, grønnsaker, poteter (om det så er kokte, bakte eller gratinerte) og saus som står på menyen. Det er ikke alltid vi har dessert, men har stort sett kaffe med is eller kake til litt senere på kvelden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå