Brunhilde Skrevet 28. august 2005 #1 Skrevet 28. august 2005 I dag tidlig, sånn mellom kl. 11 og kl. 12 var jeg ute og gikk tur med hunden. Jeg beveget meg ned i et område der det bor en del eldre mennesker. Mennesker som er sånn fra 70 år og oppover. Hver gang jeg gikk forbi i et nytt kjøkkenvindu kjente jeg det. Duften av søndagsmiddag. Duften av kjøttkaker, svinestek, kanskje oksestek eller koteletter, og, fremfor alt, duften av nybrunet mel til brun saus. Jeg kunne se for meg de litt gamle komfyrene og konen i huset med forkle og grått hår med permanentkrøller som stod og rørte i panna mens hun passet på kålen som skulle bli til kålstuing eller ertene. Potetene stod sikkert ferdigskrelte, bare til å sette over. Jeg så for meg at bordet var dekket og at det var saft, ikke vann, i muggen. Tyttebærsyltetøy og syltet gresskar i krystallskåler og salt og pepper, så klart. Middag kl. 13.00 - det er jo søndag og sviskegrøt med fløtemelk til dessert. Eller rødgrøt, kanskje semulepudding eller rips med vaniljesaus. Hva skjedde egentlig med søndagsmiddagen? Den min mor, som er godt over 70 år nå, lagde da jeg var liten? Den vi gikk og snuste til og gledet oss til, den med dessert? Er det noen her som holder den tradisjonen i hevd eller er det mer lettvint å hente noe på nærmeste "take-away"? Jeg merket at de duftene som strømmet mot meg da jeg gikk tur fikk meg til å savne søndagsmiddagen da jeg var barn.
Rosenrød Skrevet 28. august 2005 #2 Skrevet 28. august 2005 Jeg skal hjem og spise søndagsmiddag med dessert hos mor og far i dag, så den lever ennå!
Gjest 1111 Skrevet 28. august 2005 #3 Skrevet 28. august 2005 Det hender at jeg savner søndagsmiddag av og til, men det er noe jeg heldigvis får hver sommer når jeg drar oppover til min bestemor. Hun lager søndagsmiddager hver søndag, gjerne steik, poteter og brunsaus, med kompott eller gele til dessert. Det er noe spesielt med de søndagsmiddagene. Jeg tror aldri jeg kommer til å gjøre det samme når jeg flytter ut og skal starte min egen familie, fordi jeg ikke er oppvokst slik (bortsett fra hos bestemor hver/annenhver sommer), og har nok ikke ønske om å sette av så mye tid av en søndag til å lage middag. Blir bare enda mer koselig å besøke bestemor.
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2005 #4 Skrevet 28. august 2005 Lager ofte søndagsmiddag selv, men skjønner hva du mener med at den er sjelden blant den yngre garde. Tror det har noe med om man er glad i å lage mat og nyte god mat å gjøre. Mange av mine venner har hverken tid eller tålmodighet til matlaging, men selv elsker jeg å lage mat og spesielt slik mat som tar laaang tid. Søndager er for meg en ypperlig dag for slike middager nettopp fordi jeg har tid til å lage alt fra bunnen av. Idag skal jeg lage lammesteik, gleder meg:) Kanskje jeg skal få sambo til å lage semulepudding med mandler til dessert, det er skikkelig godt med bær til!
Arkana Skrevet 28. august 2005 #5 Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg lager maten selv alle dagene, men på søndagene prøver jeg å lage mat som tar litt ekstra tid, mat som jeg ikke har tid til eller orker å lage på hverdagene. Trenger ikke være typisk søndagsstek o.l., men vi har aldri fisk på søndager i allefall. Fisk er godt, men ikke "kosemat" for meg i allefall. Dessert har vi når det passer oss, tirsdag som søndag. Endret 28. august 2005 av Arkana
Soul Skrevet 28. august 2005 #6 Skrevet 28. august 2005 Jeg har ikke vokst opp med søndagsmiddag, så det er ikke noe jeg savner eller har innført hos oss. Er mer vant til å ha noe ekstra godt på lørdag. På jobben har de alltid søndagsmiddag, så tradisjonen lever vel fortsatt hos en del antar jeg?
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #7 Skrevet 28. august 2005 Jeg syns det er hygglig å lage søndagsmiddag for familie og venner, og liker å holde fast ved den tradisjonen. Dessert eller kake er selvsagt også et must
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2005 #8 Skrevet 28. august 2005 Vi lager ofte søndagsmiddag vi, sånn god gammeldags mange-timer-i-ovnen mat. Men det betinger at vi er hjemme den søndagen og ikke har noen spesielle planer. Da blir det gjerne kake etterpå eller dessert. Men er vi på hytten f.eks, så er søndag en dag for lettvinte middager. Og hvis vi tar en tur på fjellet hele familien, så blir gjerne søndagsmiddagen noe enkelt noe, som er kjapt å lage når vi kommer hjem. Hvis vi ikke har med stormkjøkken og lager noe mat ute da. Så tradisjonell søndagsmiddag, det har vi mest av om vinteren. Og for oss, som er i jobb og har barn og aktiviteter om hverdagene, så er f.eks salt lapskaus eller kjøttkaker med kålstuing søndagsmiddag. Rett og slett fordi det tar sånn tid å lage. Før, med mor som var hjemmeværende, var slik mat hverdagsmat og den litt flottere maten som f.eks stek, var forbehold søndagene. Men en ting som helt klart skiller oss fra endel av de eldre i vår familie i hvertfall, er tidspunktet å spise på. Vi spiser aldri middag så tidlig som klokken ett, den blir som oftest rundt fire før vi spiser. Når alt kommer til alt så er jeg ikke sikker på at alt var så mye bedre før, men det var annerledes før.
Malama Skrevet 28. august 2005 #9 Skrevet 28. august 2005 Søndagsmiddagen eksisterer den. Mamma lager alltis søndagsmiddag av dn sorten du snakker om, steik, koteletter, saus og poteter, tyttebærsyltetøy etc. Men ikke dessert da, ikke på søndager sånn bestandig, men noen ganger. Mest i ferier og høytider. Jeg lager også søndagsmiddag, men litt annerledes søndagsmiddag. Min søndagsmiddag serveres ikke klokka ett, den skal serveres nå om en halvtime faktsik i dag. (jeg har jo ikke mer enn spist frokost enda klokka ett på en søndag...) Noen ganger lager jeg steik, men ikke så ofte. Like gjerne kan jeg lage potetball, som egentlig ikke er søndagsmiddag sånn jeg er vokst opp, det var hverdagsmat, men det tar jo fort et par timer å lage det (ja, jeg lager det helt fra bunnen av) og derved blir det søndagsmat for oss, siden vi begge jobber, og ikke orker å vente så lenge på middagen etter jobb. Og siden vi begge synes det er kjempegost, og noe vi ikke har ofte, ja så er det søndagsmiddag for oss. Jeg kan fint servere kjøttkaker også, med tyttebærsyltetøy (dog, kjøpt... eller om det er hjemmelaga så har jeg fått det) eller som i dag, pastasalat med kylling, som ikke egentlig er utpreget søndagsmiddag, men som for MEG er søndagsmiddag, fordi det er noe jeg bare lager til søndagen stort sett. Men, søndagn er kke "kosemat", det har vi t par andre dage til. Vi spiser taco på fredagskvelden og pizza på lørdagskvelden, det er kosemat. Søndagsmiddagen skal for meg være noe litt mer sånn "dekke bordet pent, tenne lys og bruk penbestikket" Hjemme hos min mor er nok søndagn stort sett ensbetydende med poteter og saus i alle fall. Men siden hun er hjemme hele dagn kan hun også lage middag som tar tid de andre dagne også. Siden jeg kommer utsultet hjem fra jobb i sekstida på en gjennomsnittelig ukedag, så er kjapp middag mer i min retning derfor blir et ofte litt halvfabrikata disse dagene. Så for meg er søndagsmiddagen rett og slett mat jeg har laget fra grunnen av, og brukt tid på, i forhold til karbonader/frityrfisk/pølser fra fryseren, eller en kjapp kjøttsaus med pasta, som er mer hverdagskost.
Gjest piaf Skrevet 28. august 2005 #10 Skrevet 28. august 2005 Jeg er vokst opp med søndagsmiddag, og foreldrene mine lager enda de gamle klassikerne, men ikke hver uke som før. Selv har jeg også en bevissthet om at søndagsmiddagen skal være annerledes og gjerne mer forseggjort enn ellers i uka, men i likhet med Malama lager mannen min og jeg våre egne "tradisjoner" og varianter av det vi synes kan passe som søndagsmiddag. Det har blitt et slags system etterhvert , faktisk også for lørdagene (dvs. å ha det vi betrakter som en typisk "lørdagsmiddag" på søndag blir helt feil ). Søndagsmiddagene våre kan være tradisjonelle, som feks frikassé (den ultimate søndagsmiddagen i mitt barndomshjem), fårikål eller stek. Eller det kan være gryter med lam som tar like lang tid å lage, men som er litt mer moderne, feks fra andre lands kjøkken (marokkansk, italiensk...), eller noen stykker stekt kalvefilet istedet for en hel stek med brun saus. Det jeg nok anser for å være "vår" søndagsmiddag par excellence er kylling som vi bener ut og marinerer mens vi koker kraft på skroget - det gir ihvertfall meg en sterk følelse av søndagsmiddag pga duftene fra kraftgryten, skummingen og tiden det tar å koke (skyldes antakeligvis alle frikassémiddagene hjemme gjennom årenes løp... ). Grønn salat eller andre grønnsaker til og gjerne hjemmelaget potemos med pastinakk og sellerirot eller urter og soltørkede tomater. Og rødvin om vi har. Så dekker vi pent til to på bordet i spisestua og koser oss med maten. Men det skjer ikke kl 13.00, heller mellom 19.00 og 20.00 . Etterpå blir det kanskje en digéstif, og noen ganger litt kake eller en liten dessert hvis vi har laget noe. I skrivende stund skal jeg imidlertid snart sette igang med å lage søndagsmiddag der det vil inngå både saus og tyttebær (som jeg skal røre selv)! *blir ropt på og må løpe*
liv Skrevet 28. august 2005 #11 Skrevet 28. august 2005 Det blir ofte søndagsmiddag hos oss og, men ikke så tidlig som ett.. Kanskje mer i 5-6 tiden..
Pasha Skrevet 28. august 2005 #12 Skrevet 28. august 2005 problemet med søndagsmiddagen er kl.slettet. kl 1300 har jeg gjerne så vidt spist froskost jeg da,,,
monja Skrevet 28. august 2005 #13 Skrevet 28. august 2005 Jeg er ikke så flink på dette med søndagsmiddag, men jeg har vokst opp med det ja. Alltid med dessert til den. Gjerne steik, kjøttkaker eller lignende. Selv om jeg ikke er så flink nå skal jeg bli flinkere etterhvert som sønnen vår blir eldre. Han skal definitivt få vokse opp med tradisjon på søndag han og.
Tusenfryd Skrevet 28. august 2005 #14 Skrevet 28. august 2005 Har vokst opp med søndagsmiddag, Gjerne kjøttkaker eller stek og tyttebærsyltetøy og alltid dessert. Vi har det for sjelden, men jeg forsøker å få til dessert i hvert fall. Og middagen nytes etter en tur i skogen - sommer som vinter. Det gjorde vi i dag og da smaker det så veldig mye bedre. Det er ikke så mye maten, som det at man sitter rundt et bord og har god tid. Til vanlig sitter vi altfor ofte foran tv-en... dessverre.
Rosenrød Skrevet 28. august 2005 #15 Skrevet 28. august 2005 Det ble søndagsmiddag med helstekt indrefilet av svin, poteter, saus, tyttebær og grønnsaker hos foreldrene mine i dag. (Spiser ofte der på søndager, nettopp pga middagen. Men vi spiser også sent, i fem-sekstiden. Gleder meg til høstens middager med frikasse, fårikål, sprengt oksebryst osv. Slurp!
Gjest Melk Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 (endret) Søndgsmiddag med dessert spiser vi stadig hos våre foreldre. Selv har vi også "ekstra fin mat" på søndager, men ikke dessert. Likgner imiedlertid ofte på lørdagsmaten. når vi får barn, kommer fortsatt søndagsmiddag med dessert til å stå på menyen. Det er ihvertfall planen. Men jeg gidder ikke begynne kl 11 og droppe sosialt liv på dagtid. PS I dag var middagen: Helgrillet indrefilet med urter, hasselbackpoteter, soppstuing, salat og bringebær med is til dessert. NAM! Endret 28. august 2005 av Melk
Blueberry Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg spiser middag på søndager... Men vi har søndagsmiddag mellom kl 3 og kl 6, for vi har vel som oftest frokost i tolv-ett tiden. Har vokst opp med søndagsmiddag, men mamma sin variant av søndagsmiddag, ikke bestemødrene mine sin variant. Har min egen variant nå. Jeg pleier å lage det mannen min vil helst ha, og han har favoritter som ofte består i pasta. Noen ganger lager jeg det jeg vil ha, bare fordi jeg føler at jeg MÅ ha poteter før jeg blir gal... Søndagsmiddagen jeg lager er likevel aldri spesielt dyr, biff har vi aldri her i huset. Noen ganger hender det at vi dropper middagen, eller vi er invitert bort på middag. Men vi har venner som tar søndagsmiddagen på Pizzabakeren eller Burger King. Så det varierer nok litt... Endret 28. august 2005 av iselin22
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 Jeg ble sulten av hovedinnlegget ihvertfall! Søndagsmiddag har aldri vært vanlig hos mamma og pappa, men tror mormor var aktiv på det området. Her i huset har lørdager alltid vært dagen for god mat, men vi spiser sent, gjerne i åtte-ni-tiden En gammel venninne av meg spiser søndagsmiddag hos mormoren sin hver uke, det er krise dersom noen i familien har andre avtaler den dagen, slikt skal helst ikke forekomme
Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2005 #19 Skrevet 29. august 2005 Har ikke vokst opp med klassisk søndagsmiddag, men vi har det allikevel hos oss. Ikke hver søndag, men vi har gjerne steik e.l., goood saus og poteter - kokte eller ovnspoteter. Grønnsaker hører til. Seksåringen min storkoser seg når hun får steik - jeg har fremdeles litt trøbbel med å tygge rent kjøtt...
Gjest Porselen Skrevet 30. august 2005 #20 Skrevet 30. august 2005 Jeg har søndagsmiddag, da går det i steik eller andre retter som jeg bruker tid på. Ungene synes det er stas når det er søndag, og forventer nesten den samme maten hver søndag. Da jeg bodde hjemme hadde vi søndagsmiddag, ikke ofte vi hadde inviterte gjester men for bare oss familien. Det er godt å ha en dag jeg kan bruke litt tid på matlagingen. Jeg står for helgemiddagene og mannen i huset står for hverdagsmiddagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå