Gå til innhold

Angående bunad


Eivissa

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at hvis man har bunad i et bryllup så skal man skifte etter middagen til et annet antrekk.

Er dette vanlig? Hva sier skikk og bruk om det?

Noen som vet?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting man skal, men noen velger å skifte fordi det ofte blir varmt med bunad i sommerbryllup og om det er dans.

Jeg har selv gjort begge deler i bryllup: både hatt bunad hele bryllupet i et tilfelle og skiftet etter middagen i et annet. Da er det høytidelige over, og jeg syns jo at bunad er et høytidelig plagg og ville bære den i kirka og under middagen. Men du MÅ ikke skifte.

Tror ikke skikk og bruk sier så mye om dette. Gjør som du selv vil! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer det samme, har brukt bunad under hele bryllupet, men oxo byttet. Det mest vanlige tror jeg er å bytte... men det er spørs hva slags bryllup det er. Skal det være dans synes jeg det er tungt å ha på bunad (og det blir varmt). Så lenge det ikke skal være folkedans da! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi giftet oss i bunad, og på innbydelsen stod det bare det "vi gifter oss i bunad". Det ble da sånn at veldig mange kom i bunad, og mange, men ikke alle, skiftet etter middag. Det gjorde vi som brudepar også, vi tok da på oss hvit kjole og smoking, og det var kveldens overraskelse!

På Østlandet er det i hvert fall helt vanlig å skifte etter middag hvis man bruker bunad. Det bestemmer du helt selv, og etter hvilken temperatur det er, hvor mye du skal danse osv.

Vi giftet oss på høsten, så varmen var ikke noe problem.

Klem fra Siri icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss i bunad,og vi skal IKKE skifte.Men så skal vi også ha et ganske enkelt bryllup uten dans og greier,så vi tror det skal gå veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...