Gå til innhold

Tips til utstyr barnehage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig at ting forsvinner i barnehagen? Hatt et barn k barnehage tidligere, og opplevde ikke at utstyr ble borte.. 

Anonymkode: c845a...567

Jeg har mistet et par sokker, en vott og en joggebukse. Fire barn i mange forskjellige barnehager. Så jeg vil ikke si det er så vanlig. 

Anonymkode: 3e622...8ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utstyr:

Matbokser - trenger ikke være så veldig fancy, men gjerne litt god plass da det ofte både skal brødskiver og yoghurter og grønnsaker og diverse oppi

Flaske - de fleste har sånn camelbackflaske. Merke er vel egentlig uten betydning, så lenge at barnet selv kan åpne flaska slik at de voksne ikke trenger å drive å "ta" på tuten, det er ikke så veldig bra med tanke på bakterier. Også bør det være ei flaske som fint kan rengjøres, mange av disse flaskene er skikkelig bakterieoppsamlere

Klær:

Regntøy - viktig regntøy er nøkkelen til et lykkelig barn. Så høy regnsøyle som mulig, barna elsker å leke i vanndammer. Både todelt regntøy og regndress er innafor. Fordelen med todelt, er at da kan regnbuksa brukes i kombinasjon med en annen jakke dersom været er litt sånn av-og-på.

Cherrox - usikker på om det skrives sånn, men etter min erfaring er sherrox langt bedre enn støvler på små barn. Støvler bruker å være trange, krever at man har gode lester eller ullsokker i, da de er kalde. Cherrox er fóret med ullfór, og veldig anvendelige. Også vanntette.

Ull - så mye ull som mulig. Barna bruker ekstremt mye ull i alle former, tynnere ull for den varmere årstiden og tjukkere ull for vinterstid. Både strømpebukser i ull, ulldress til å ha inni yttertøyet, ullundertøy osv. Her går det an å kjøpe litt forskjellige merker, jeg tror jeg hadde satsa på merker på tilbud. Ulltøy, særlig innerste lag, slites fort i barnehagen uansett merke, så tror nok ikke jeg hadde kjøpt utelukkende Devold liksom.

Balaklava - De beste luene til barna, fordi de har hals. Og de sitter godt på! De luene med snøring er veldig lite anvendelig. Så jeg hadde kjøpt to stk. balaklava, én tynn til vår og sommer og en tjukkere til vinter. De er dyre, men tro meg, det er verdt det.

God utedress - en anvendelig utedress, Reima, Helly Hansen, - det er mange merker. Disse er dyre, men kan holde ganske lenge og muligens arves til neste barn, så jeg hadde brukt litt penger her. Her hadde jeg valgt anvendelighet, hvor vanntett og vindtett dressen er, samt hvor godt stoff den har, over utseende. Barna bryr seg veldig lite om mønster og farger, men de blir fort ukomfortable i dresser som enten er for tynne slik at de fryser eller for tjukke slik at de får nedsatt bevegelighet.

Sekk - ikke Fjällräven. Og jeg sier dette fordi den er en ekstrem populær barnehagesekk, men er veldig lite anvendelig. Den er fin ja, men glidelåsen er skjør, sekken mini er for liten og den er ikke vanntett i det hele tatt. Den rommer såvidt en matboks, og stroppene er ikke gode over barneskuldre. Da hadde jeg heller kjøpt en annen type sekk av et annet merke, har ingen spesifikke forslag, men det fins jo tusenvis av forskjellige andre merker som er bedre og billigere.

Fleece - gjerne bukse og genser, eller heldress. Bra for de varmere dagene, der ull blir for varmt.

Votter - votter er alltid vanskelig, fordi de passer egentlig aldri "godt nok" til at de sitter godt på. Så når det gjelder votter så hadde jeg prioritert å se litt an hva som passer på barnet, og kjøpt etter tilbud osv. Det eneste som er viktig er at barna har votter som er vanntette, enten både regnvotter og et annet tjukkere par, eller litt mer all around votter som tåler litt. Sånne fine hjemmestrikka votter med mariusmønster er bare å glemme, det hjelper hverken på sommer eller vinter, de da blir skitne og våte og kalde 5 min inn i utetida.

Det er det jeg kommer på nå sånn i farta.

- Hilsen barnehagelærer

Anonymkode: 3f973...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...