Gå til innhold

Korona - Depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsmessig så er jeg sykepleier på koronapost, og har jobbet med korona siden alt startet. 

Jeg har fått diagnosen moderat depresjon og dystemi. Altså, psykologen mener jeg har vært kronisk depressiv i alle år, men at jeg har fungert. I lys av korona har jeg sett at min psykiske helse kun har unngått knekken pga ett sosialt liv og trening. Etter korona smalt ifjor begynte min psyke å gå nedover, og den fikk den største smellen nå når min by stengte i slutten av februar. Med jobb, korona overalt og absolutt ingen stimuli annet enn dataspill, lå jeg våken og tenkte på ulike måter å gå stille hen. Jeg har mistet meningen med livet, jeg føler meg som ett tomt skall. Jeg er singel, bor alene, langt unna familie jeg helst ikke ønsker å være med. Jeg har mistet motet, troa, og meningen med livet. Tyveårene mine sløses bort. Jeg går på jobb, men jeg unngår å snakke med kollegaer, jeg gjør jobben min, går hjem, spiller spill eller ser på serier. Hva slags liv er dette? 

Psykologen anbefaler antidepressiva, men jeg er livredd for å legge på meg. Jeg sliter med selvbilde, hvis det skjer så er risikoen at jeg faller enda lengre. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre, jeg vil bare føle noe annet enn tomhet og tristhet. 

Hilsen en som mener at samfunnet må åpne før det er for sent. 

Anonymkode: bab68...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes AD du ikke legger på deg av. Be om medisinsamtale med psykiater. Hvordan fungerer psykologen, føler du at du får hjelp? 

Anonymkode: 767cc...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du det blir bedring når samfunnet åpner opp igjen om et par måneder til med vaksinering? Mulig du bare skal «holde ut» litt til? 
 

Til info så gjør vi fleste det samme som deg. Jobber, ser netflix og legger oss. 

Anonymkode: 56244...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker du det blir bedring når samfunnet åpner opp igjen om et par måneder til med vaksinering? Mulig du bare skal «holde ut» litt til? 
 

Til info så gjør vi fleste det samme som deg. Jobber, ser netflix og legger oss. 

Anonymkode: 56244...1aa

Jeg ser ikke for meg at samfunnet åpner om ett par måneder. Jeg holdt ut til nyttår. Nå ser jeg ikke lengre lys i tunnelen, på godt norsk. 

Anonymkode: bab68...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det finnes AD du ikke legger på deg av. Be om medisinsamtale med psykiater. Hvordan fungerer psykologen, føler du at du får hjelp? 

Anonymkode: 767cc...0c0

Føler ingenting har hjulpet til nå. Har kun krav på 6 samtaler før jeg enten blir avsluttet eller sendt til dps. Har hatt fire, hvor han stort sett snakker om at jeg må ta selvhjelpskursa på kognitiv.no. Innemellom føler jeg han tenker at jeg ikke har noe der å gjøre, innemellom føler jeg selv at jeg bare må ta meg sammen. Samtidig har jeg gang på gang hatt breakdowns, og jeg kommer ingen vei. 

Anonymkode: bab68...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaiminator
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke for meg at samfunnet åpner om ett par måneder. Jeg holdt ut til nyttår. Nå ser jeg ikke lengre lys i tunnelen, på godt norsk. 

Anonymkode: bab68...317

Jeg har hatt det sånn selv i flere år. Klarer en taper som meg det så klarer du! 😊

Endret av Kaiminator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt ikke alle som legger på seg av antidepressiva. Det finnes typer hvor det ikke engang er en bivirkning - den typen jeg først fikk prøve ut hadde faktisk vektnedgang som et symptom! Så ville absolutt tatt imot det tilbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også god erfaring med antidepressiva. Den hjalp på depresjonen og jeg gikk faktisk ned i vekt fordi jeg endelig fikk mentalt overskudd til å lage meg skikkelig og sunn mat.

Noe annet som hjalp på depresjonen var boka "Tenk deg glad".

 

Anonymkode: 90c8c...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne flere aktiviteter i hverdagen, som gir deg mental stimuli. 

Sett opp noen mål for kommende uke, med det formål å kunne tikke av disse. Det kan være en kommode du må male. At du skal gå minst to turer i dagslys. At du skal ringe ei venninne du ikke har snakket med på en stund. At du skal vaske ned hele kjøleskapet. At du skal lese minst en artikkel om et utenomfaglig emne som interesserer deg. 

Det å gi meg selv slike oppgaver, føle mestring og at mål blir nådd, og samtidig bli tvunget til variasjon, er avgjørende for at jeg skal ha det bra når dagene er så monotone som nå. 

Anonymkode: 78bc4...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en klem, skjønner at du har det vanskelig. Det er jo sånn det er å være deprimert, man havner i en ond sirkel fordi man ikke orker å gjøre det som skal til for å snu sirkelen. 

Ikke pleier det å få «gode råd» å hjelpe heller, da føler man seg ofte bare enda mer nede. 

Likevel: fokuser på det du kan gjøre noe med. Tiltak rundt Corona får du ikke gjort noe med. Du skriver at trening og sosiale ting har holdt deg oppe. Kan du trene og være sosial på nye måter? Skjønner at manglende overskudd og depresjon gjør en tiltaksløs, men du må nesten ta tak selv på de områdene du kan gjøre noe. Hva med å bytte ut en av de passive timene med spill med en gåtur (gjerne sammen med en fast turvenn). Kan du motivere deg selv ved å lage deg et mål om antall skritt og øke det? Kanskje finnes det apper du som vil motivere, som feks Stolpejakt eller liknende. 

Jeg vet det er vanskelig, men prøv å komme deg ut av tiltaksløsheten, selv om det er en del av det å være deprimert. 

Anonymkode: 43e76...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er veldig gjenkjennelig, jobber også i helsevesenet og har i det siste strevd med å se meningen med livet, da alt handler om jobb og man ellers er mye ensom. Tenker at det er absolutt verdt et forsøk med antidepressiva mtp hvor langt nede du har vært nå. Men ad er nok ingen mirakel kur, det er viktig at du setter opp hverdagslige mål som gir deg mestring, slik situasjonen er nå kan vi ikke gjøre annet enn å finne gleden i små ting (godt måltid, vaske klær, ringe en venn, face time med god venninne, tur ute i naturen mens man hører på en motiverende podcast).  Det er heller ingen skam om du skulle trenge å gå litt lenger i terapi, kan hende du kan få god hjelp på dps!

Anonymkode: 9ab01...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Føler ingenting har hjulpet til nå. Har kun krav på 6 samtaler før jeg enten blir avsluttet eller sendt til dps. Har hatt fire, hvor han stort sett snakker om at jeg må ta selvhjelpskursa på kognitiv.no. Innemellom føler jeg han tenker at jeg ikke har noe der å gjøre, innemellom føler jeg selv at jeg bare må ta meg sammen. Samtidig har jeg gang på gang hatt breakdowns, og jeg kommer ingen vei. 

Anonymkode: bab68...317

Har du snakket med fastlegen? Jeg ville bedt om henvisning til privatpraktiserende med avtale og en henvisning til dps for medisinvurdering. 

Anonymkode: 767cc...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helsearbeider, bor alene og merker godt at det sliter på psyken at alt er stengt. I motsetning til deg blir jeg vettskremt av å se hvor dårlig intensivpasientene med corona er, hvor unge de er og ikke minst ettervirkningene de får, så jeg syns samfunnet skal holde stengt til vaksinestatusen er kommet mer opp, og dit er vi heldigvis på vei. Jeg tror samfunnet åpner mer opp innen sommeren, og teller ned til det. 

Når psykologen foreslår antidepressiva så syns jeg du skal forsøke det, det kan gi deg en mye bedre hverdag nå når du ikke har det bra. Slett ikke all antidepressiva gir vektøkning, og uansett vil jeg si det er viktigere å ha en fungerende psyke enn en lav vekt. Du trenger jo heller ikke stå på det til evig tid, men ta det en periode inntil ting normaliserer seg. Og så må du jo snakke med de du har rundt det for å få litt stimuli. Hadde ikke jeg hatt kolleger og fått lov å gå på jobb hadde jeg blitt sprø for lenge siden, snakk med kollegene din, evt få en av dem med på en tur utenom jobb. Avhengig av hvor du bor kan du jo forsøke å få noen med på middag etter jobb, eller en kaffe. 

Anonymkode: c04d3...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myndighetene skal liksom tenke på helsa til folk med alle restriksjonene, uten at de egentlig faktisk gjør det. De er kun opptatt av tall på innleggelser, ikke folks ve og vel. 

Anonymkode: 23bc7...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre også har nevnt at det ikke er all antidepressiva man legger på seg av. Det er heller ikke alle som får vektoppgang som bivirkning. Er det ikke verdt å gi det et forsøk? Hvis du begynner å legge på deg så kan du kontakte legen på nytt og be om å få forsøke noe annet?

Anonymkode: 079da...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...