Gå til innhold

Sur lukt av klær etter vask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klærne mine lukter av og til sur melk etter vask. 
jeg vasker alt på 60 grader. 
håndklær og sengetøy går på 90 grader. 

Vasker tom maskin med eddik i 1 gang i uken på 90 grader. 

Bruker blenda såpe og tøymykner. 

vaskemaskinen er ca et år gammel. Det meste går i tørketrommel, men noe henger jeg opp, lukter likt. 
Tar alt tøy ut rett etter maskinen er ferdig. 

hva kan problemet være? Begynte slik siste 4-6 månedene. Skikkelig plagsomt! 

Anonymkode: 018d3...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har også vasket «såpebeholder», gummilistene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja, jeg har googlet meg grønn. Gjort alt Google sier man skal gjøre. Det hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask godt på innsiden av gummien, kjør en tom maskin med eddik i og kutt ut tøymykner når du vasker klær 

Anonymkode: e1bca...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du sjekket filtrene? 

Anonymkode: 5af46...b63

Ja, har tømt og vasket filtrene og alt annet dere nevner, men takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut klærne rett etter at vaskemaskinen er ferdig. Det blir dårlig lukt av klær når de blir liggende i vaskemaskinen for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Ta ut klærne rett etter at vaskemaskinen er ferdig. Det blir dårlig lukt av klær når de blir liggende i vaskemaskinen for lenge. 

Har du lest innlegget mitt? Tar ut alle klær i det maskinen piper og er ferdig. De ligger der i verste fall i tre minutter. 

Døren står fullt åpen når maskinen ikke er i bruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Klærne mine lukter av og til sur melk etter vask. 
jeg vasker alt på 60 grader. 
håndklær og sengetøy går på 90 grader. 

Vasker tom maskin med eddik i 1 gang i uken på 90 grader. 

Bruker blenda såpe og tøymykner. 

vaskemaskinen er ca et år gammel. Det meste går i tørketrommel, men noe henger jeg opp, lukter likt. 
Tar alt tøy ut rett etter maskinen er ferdig. 

hva kan problemet være? Begynte slik siste 4-6 månedene. Skikkelig plagsomt! 

Kun «av og til»? Eller alltid?

Og er det noe tøy som alltid lukter surt mens andre klær/tekstiler aldri lukter surt?

Dersom et plagg får mugg i seg er det lite du kan gjøre for å bli kvitt det. Typisk er sånne plagg polyesterblandinger (trenings- eller turtøy er klassikere på «surlukt») med innslag av bomull, lin eller ull. Det som skjer er trolig at de blir fuktige, får ligge fuktige over litt tid og så mugner. Normal bomull går det som oftest bra med om du slenger det litt fuktig i skittentøyet, men polyester mugner og må være helt 100% tørt før det legges i en haug, i en sekk eller i skittentøyet. 

Så du må gjøre dette:

1. tørke alt tøy helt før det havner i skittentøyet.

2. Identifisere plaggene som faktisk har mugnet og kaste dem i søpla før muggen smitter over på alle plagg du eier. Hovudmostenkte bør være plagg som kan ha blitt fuktige over noe tid i skitten form. Turtøy, treningstøy, gymtøy, håndduker (om du eller noen i husholdet ikke henger dem til tørk rett etter bruk) og sengetøy (lufter man ikke sengetøy kan det mugne).

Anonymkode: e1248...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kun «av og til»? Eller alltid?

Og er det noe tøy som alltid lukter surt mens andre klær/tekstiler aldri lukter surt?

Dersom et plagg får mugg i seg er det lite du kan gjøre for å bli kvitt det. Typisk er sånne plagg polyesterblandinger (trenings- eller turtøy er klassikere på «surlukt») med innslag av bomull, lin eller ull. Det som skjer er trolig at de blir fuktige, får ligge fuktige over litt tid og så mugner. Normal bomull går det som oftest bra med om du slenger det litt fuktig i skittentøyet, men polyester mugner og må være helt 100% tørt før det legges i en haug, i en sekk eller i skittentøyet. 

Så du må gjøre dette:

1. tørke alt tøy helt før det havner i skittentøyet.

2. Identifisere plaggene som faktisk har mugnet og kaste dem i søpla før muggen smitter over på alle plagg du eier. Hovudmostenkte bør være plagg som kan ha blitt fuktige over noe tid i skitten form. Turtøy, treningstøy, gymtøy, håndduker (om du eller noen i husholdet ikke henger dem til tørk rett etter bruk) og sengetøy (lufter man ikke sengetøy kan det mugne).

Anonymkode: e1248...fbb

Faktisk kun av og til. 
Den samme bommulskjolen kan én vask lukte helt normalt, mens i neste vask lukter den surt. Det er ingenting som blir fuktig. Ingen klær/håndkler e.l. Blir lagt i kurven før det er helt tørt. 
Ingen i huset bruker syntetiske klær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid lufte maskinen etter vask (min står med åpen dør i et døgn)

Husk å kjøre rens på maskinen, de fleste nyere har eget program for dette. Det gjør vi minst en gang i mnd hvis ikke vi har vasket noe på 90 nylig.

Ellers, kutt ut tøymykner som lukter og gå for Neutral el lignende. 

Når du sier ingenting er syntetisk, ikke noen få prosent engang? Jeg er selv veldig for kun naturlige materialer, men noen klær har noen få prosent syntetisk i seg, og de får seg iblant en vask på Mix-program (mix av bomull og syntetisk).

Anonymkode: 2c347...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask et håndkle 'dynket' i eddik på 90 grader. Vask og tørk alle gummilister og div godt. Også kjør en tom vask til, 90 grader, med eddik i kammeret. Luft godt. 

Ellers tenker jeg, om du ikke gjør noe forskjell fra vask til vask, bruker samme tøymykner, samme klær, samme program, samme vaskepulver og tørkemetode... kan det være noe i vannet der dere bor? 

Anonymkode: f4b4d...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid lufte maskinen etter vask (min står med åpen dør i et døgn)

Husk å kjøre rens på maskinen, de fleste nyere har eget program for dette. Det gjør vi minst en gang i mnd hvis ikke vi har vasket noe på 90 nylig.

Ellers, kutt ut tøymykner som lukter og gå for Neutral el lignende. 

Når du sier ingenting er syntetisk, ikke noen få prosent engang? Jeg er selv veldig for kun naturlige materialer, men noen klær har noen få prosent syntetisk i seg, og de får seg iblant en vask på Mix-program (mix av bomull og syntetisk).

Anonymkode: 2c347...58b

Joda, det er nok noen prosenter syntetisk i noen av klærne, Jeg mente mer at ingen bruker syntetisk i formen treningstøy syntetisk her. 

Gjør ellers alt annet du sier, bruker kun blenda parfymeri, da det bor en med atopisk eksem her. 

kutter jeg helt ut tøymykner føler jeg at klærne blir elektriske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vask et håndkle 'dynket' i eddik på 90 grader. Vask og tørk alle gummilister og div godt. Også kjør en tom vask til, 90 grader, med eddik i kammeret. Luft godt. 

Ellers tenker jeg, om du ikke gjør noe forskjell fra vask til vask, bruker samme tøymykner, samme klær, samme program, samme vaskepulver og tørkemetode... kan det være noe i vannet der dere bor? 

Anonymkode: f4b4d...095

Takk for tips! 
Det kan selvsagt være noe med vannet, men det smaker og ser helt normalt ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at det skyldes bakterier, fra håndklær eller kjøkkenkluter. Om de har hatt litt bakterievekst i seg før jeg vasker dem (uansett om de har tørker før vask), blir det ikke rent på 60 grader. 60 graders programmer i dag har ofte bare 40 grader, men varer så lenge at det «tilsvarer» 60 grader. Det kan non stemme for flekker, men hjelper ikke på bakterier. Det løses greit ved å vaske på 70 grader, for da er vannet faktisk 70grader varmt (akkurat som 90 faktisk vasker på 90). 

Anonymkode: 918c3...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt inntrykk er at det skyldes bakterier, fra håndklær eller kjøkkenkluter. Om de har hatt litt bakterievekst i seg før jeg vasker dem (uansett om de har tørker før vask), blir det ikke rent på 60 grader. 60 graders programmer i dag har ofte bare 40 grader, men varer så lenge at det «tilsvarer» 60 grader. Det kan non stemme for flekker, men hjelper ikke på bakterier. Det løses greit ved å vaske på 70 grader, for da er vannet faktisk 70grader varmt (akkurat som 90 faktisk vasker på 90). 

Anonymkode: 918c3...fed

Ok, men jeg tør ikke å vaske klærne mine på mer enn 60 grader. Står fra før 30-40 grader på de, men jeg har allikevel vasket på 60. Når jeg kjenner på glasset i vaskemaskinen mens den vasker, er det glovarmt i glasset. Langt over 40 grader altså. 

håndkler, sengetøy, kluter etc går alt på 90 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...