Gå til innhold

Hvorfor er du ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det som gjorde at du ble ufør ? og hvor gammel var du ?

Jeg kan starte med meg selv. Jeg er 25 år og ble ufør som 23 åring.  Jeg har cerebral parese som jeg fikk under fødsel. Jeg har typen som gir meg lammelser i både armer og ben, men heldigvis funker armene mine ganske greit. Cpen gir meg også nedsatt syn og noen utfordringer på det kognitive.  Tidligere slitt med alvorlig depresjon og angst og tror dette er noe av grunnet til jeg ble ufør.

Anonymkode: 9c157...06f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var det som gjorde at du ble ufør ? og hvor gammel var du ?

Jeg kan starte med meg selv. Jeg er 25 år og ble ufør som 23 åring.  Jeg har cerebral parese som jeg fikk under fødsel. Jeg har typen som gir meg lammelser i både armer og ben, men heldigvis funker armene mine ganske greit. Cpen gir meg også nedsatt syn og noen utfordringer på det kognitive.  Tidligere slitt med alvorlig depresjon og angst og tror dette er noe av grunnet til jeg ble ufør.

Skulle stå i tillegg til det fysiske.

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått vgs. ?  Måtte du på arbeidsutprøving ?

Anonymkode: 165fd...742

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har varig nedsatt inntektsevne! Årsaken til det er kronisk ptsd og en sjelden nevromuskulær sykdom. Ble ufør som 31åring, fikk ung-tillegget pga den nevromuskulære sykdommen. 

Anonymkode: 10e8e...1cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har du gått vgs. ?  Måtte du på arbeidsutprøving ?

Anonymkode: 165fd...742

gått  på  vgs og arbeidsutprøving. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble ufør for 3 år siden etter at Nav holdt meg på aap i åresvis og jeg prøvde meg på utprøving i arbeidslivet, men ble bare verre av den.

Har nakke/hodeskade etter kollisjon.Nakken min er så ustabil at den kvalifiserer til avstiving, men det gjøres ikke i Norge og vil koste meg 800 000 hvis det skal gjøres i Spania eller Iran. Ikke noe å tenke på egentlig da denne avstivingen vil gi meg 10 ganger mer smerter enn hva jeg har i dag.

Tåler ikke å gi noen en klem,ha sex,ta buss,sitte i bil,snuble i en dørstok eller vibrering. Lever som en poselensfigur. I tillegg har jeg prolaps i korsrygg,slarkete leddbånd i alle ledd som gir smerter og betennelser,senebetennelse i albue/skuldre/kjeve. Er lyssky og lydsky og tåler ikke mye sanseinntrykk.

Anonymkode: 0af9c...2f3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en sammensatt greie av alvorlig somatisk sykdom, pluss personlighetsforstyrrelse, angst og depresjon. Selv om sykdommene er kroniske, er jeg mye bedre nå, etter flere år med behandling, operasjoner og medisinering. Ønsker egentlig å komme tilbake til arbeid, men ingen arbeidsgiver vil ha meg, så forventer å forbli ufør.

Anonymkode: 5ee80...e32

Skrevet

Greide ikke stå opp om morgenen så hadde enormt med fravær på de forskjellige NAV-tiltakene så fikk ung ufør i en alder av 28. da hadde jeg vært på nav siden jeg var 19. fikk ufør offisielt pga bipolar. Har nå diagnose schizoaffektiv

Lyst å få vta så jeg Kan jobbe litt!

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er syk

Anonymkode: 6682c...c20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er syk

Anonymkode: 86c80...5f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Elher Danlos , enkelte dager klarer jeg knapt å stå på føttene eller bruke hendene. Ble gradert ufør  som 46 åring og 100% da jeg var 47 fordi sykdommen ble verre. Har andre sykdommer også i tillegg.

Anonymkode: 46a65...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av selektiv mutisme. 

Fikk innvilget ung ufør da jeg var 25, etter 4 år med aap og arbeidsutprøvinger. 

Anonymkode: 3cb72...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

På grunn av selektiv mutisme. 

Fikk innvilget ung ufør da jeg var 25, etter 4 år med aap og arbeidsutprøvinger. 

Anonymkode: 3cb72...685

Eh, er det en grunn til å bli ufør? Det kan jo være du begynner å snakke igjen. Tar de bort uføretrygden da?

Anonymkode: d462c...c20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke har stabil nok restarbeidsevne til kunne å fungere i arbeidslivet

Anonymkode: adf53...f23

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Eh, er det en grunn til å bli ufør? Det kan jo være du begynner å snakke igjen. Tar de bort uføretrygden da?

Anonymkode: d462c...c20

Uføretrygd er ikke endelig, ved tilfriskning er det ingenting i veien for å begynne å jobbe igjen og ikke motta uføretrygd lengre. Ev man kan gå over til gradert uføretrygd der man har en prosentdel arbeidsinntekt og resten uførestønad. 

Anonymkode: 173f2...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ufør, men er nå på AAP for en sykdom jeg har fått forespeilet at jeg nok aldri blir helt frisk av. Om den ene diagnosen som mistenkes er riktig, så kan det nok bli redusert arbeidsevne/ufør på sikt vil jeg anta utfra det jeg forstår fra andre i lik situasjon.

Men:

Jeg har langvarig krystallsyke, samt pppd. Er sengebunden av dette med ganske uttalte symptomer.

I tillegg er det funn på tynn bendekning over balanseorganet. Noen har ingen symptomer med det, andre mye. Jeg mistenker dog det er blitt hull, på grunn av de uttalte symptomene og bekreftet funn på tynn bendekning. 

Dette har jeg på hver side av hvert øret - så begge ører har hver sin defekt. 

Krystallsyken alene har jeg fått forespeilet at i beste fall er 20-40% reduksjon av arbeidsevne på sikt om behandling fungerer. 

Om buegangsdehiscensen er et hull, så kan kirurgi forsøkes. Men man kan bli dårligere, og det er en risikabel operasjon.

Jeg må da forvente å måtte dra til USA og betale ca 500.000 kr for hele opplegget selv. Så det må jeg spare endel år til i så tilfelle. 

I Norge er kompetansen veldig begrenset, spesielt på kirurgi. Usikker på om jeg tør ta sjansen på å ta risikabel kirurgi på noen som kun har gjort 5-6 operasjoner. 

Jo, og utenom dette har jeg også hypotyreose og endometriose, men det gir meg ikke redusert arbeidsevne alene. 

Anonymkode: f0b6d...621

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi nav innvilget det. 

Anonymkode: b04eb...588

• Liker 4
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Født to månder får tillig lå i kuvøse  var heldig jeg var jente om ikke hadde jeg ligget under jorda ble sendt med kuvøse bil  over lygna da de ikke kunne ta meg i mot gjøvik. Gjorde alt jeg kunne får og slippe og bli uføre men legen tvang meg 

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgi og så sliter jeg med hodepine/migrene etter et par hjerneblødninger. Ja og så har jeg tumor i et ledd av alle ting, ikke dødelig, bare vondt til tider. Hovedsakelig hjerneblødningen som har gjort at uføretrygd ble en "mulighet" uten den så hadde jeg nok blitt gående halvveis i arbeidslivet en stund til. Har et par andre sykdommer og, bare fysiske. Og alt har kommet etter svangerskapene, autoimmune sykdommer i hytt og pine.

Satser på å få jobbet litt når barna blir større, håper det. Men har veldig variabel arbeidsevne så spørs om det blir lettere å få jobb om et par år... Vi får se.

Er i slutten av 30 årene og er et par år siden jeg fikk innvilget uføretrygd. Tok under 2 år å få det godkjent. Var allerede i jobb da jeg ble "syk" så prøvde vi å fortsette der, så prøvde jeg en annen og det funket ikke. Er helst hodepine og svimmelhet som er mitt problem og vet aldri når det kommer så da er det ikke så lett om man har en liten stilling heller for da må jeg bare kaste inn håndkleet. Så da ville de at jeg skulle søke, de mente at for min egen del så var det ikke hensiktsmessig med noe mer utprøvning, så etter litt overtalelse av NAV og lege så sa jeg ja, og det var nok det smarteste for min egen del. 

Før skittkastingen begynner så hadde jeg barn FØR jeg ble syk ikke at det skulle bety noe for jeg klarer meg fint i livet som mamma. Det er bare styret med jobb som blir for mye. De å planlegge, håpe og tenker at på mandag så må jeg klare å være i god nok form sånn at jeg klarer en vakt på 2 timer. Hjemme med barna så kan jeg styre alt i mitt eget tempo. Labbe rundt på lekeplassen eller stille opp på skolen på egne betingelser det går greit, det krever ikke like mye som en jobb. 

Anonymkode: 8f1e3...857

AnonymBruker
Skrevet

Grove overgrep i barndommen. Kroppen er helt dysfunksjonell pga muskler som står i spenn hele tiden. Terapi har ikke hjulpet mye. Så får jeg blackout når jeg kommer i situasjoner som minner om ting som skjedde. Folk som ligner på overgriperene eks. På måten de beveger seg eller har håret eller lukter.  Jeg er helt ubrukelig og skulle nok helst ikke være en belastning for samfunnet og bruke dine skattepenger. Men jeg er her er jeg.  

Anonymkode: df64a...e51

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...