AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Jeg har i mange år slitt med gjentagende angst og depresjoner (kompleks PTSD blant annet) og har i mange år gått til behandling for dette. Behandlingen ble avsluttet pga korona og det har egentlig gått ganske fint. De siste ukene har jeg gått gjennom en personlig krise og merker nå at alt kommer tilbake med full styrke. Jeg spiser ikke, jeg sover ikke og jeg går rundt med en ekstrem klump i magen hele tiden. Føler jeg hele tiden kjemper en kamp om å jage vekk panikkanfall. Nå er jeg så ekstremt sliten og jeg trenger noen gode tips til å få litt fred fra angsten. Jeg går på jobb (jobber 50%), men er neppe en god arbeidstaker for øyeblikket. Skal på jobb nå om noen timer og aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom arbeidsdagen. Å ringe inn syk er ikke et alternativ, både fordi det da blir krise for jobb og fordi det er enda verre å sitte alene hjemme enn å jobbe. Damned if i do - damned if i don't 😢 Jeg er livredd for å havne der jeg var for noen år siden - da forlot jeg knapt huset på et år. Er det noen snille sjeler her som har noen gode angstmestringstips å dele? Anonymkode: b78a9...2c2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Jeg ser det er noen timer siden du skrev dette, så du er vel på jobb nå. Håper det går greit på jobb! Når du avsluttet behandlingen, snakket dere kanskje noe om hva du kunne gjøre hvis du skulle bli dårligere igjen? Har du en mappe eller notater fra behandlingen du kan ta frem? Det er innafor å ta kontakt med fastlegen hvis du føler at du blir verre, men akkurat nå er det jo påske. Du er kanskje ikke helt der at du vil ringe legevakten? Tips jeg har hatt nytte av er: Kutte all alkohol og koffein. Drikker mest vann og kamomillete (ikke særlig glad i smaken, men hva gjør man ikke for å føle seg litt bedre). Passe på å få i meg bittelitt mat flere (mange) ganger om dagen, om det så bare er et halvt glass melk, en gulrot, noen nøtter eller druer. Kjøper inn noe enkel ferdig-middagsmat som ikke behøver mer enn å varmes. Så spiser jeg middag tidlig på ettermiddagen, for da har jeg ofte en time eller to hvor angsten ikke er like sterk. Når angsten skikkelig drar seg til puster jeg "firkant" eller "slalom". Jeg kan også legge meg nedpå litt og høre på guidet meditasjon. Rusle en liten tur hver dag for å "gå av meg" litt adrenalin og få noen minutter med sollys. Bruke oransje briller om kvelden før leggetid og ingen skjermtid før jeg skal sove. Slå av noen lamper, kanskje tenne et stearinlys og gjøre noe hyggelig og "kjedelig" i halvmørket som ikke girer meg opp. For eksempel brette sammen klær, strikke litt, høre podcast, lese en bok, tegne litt. Stå opp og legge meg til faste tider, uansett. Lettere sagt enn gjort... Vise meg selv tålmodighet og barmhjertighet i tankene, heller enn å være streng. Det er ikke det samme som selvmedlidenhet. Men at man viser seg selv den samme forståelsen og vennligheten som man ville gitt en venn i samme situasjon. Trøste seg selv, ikke kjefte. Utfordre tankene. I ditt tilfelle, som et eksempel bare, kanskje det går an å tenke at det er naturlig og forventet at vi har gode og dårlige perioder? Og at en dårlig periode ikke betyr at du kommer til å havne der du var for noen år siden. Anonymkode: e3a1a...cfd 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg ser det er noen timer siden du skrev dette, så du er vel på jobb nå. Håper det går greit på jobb! Når du avsluttet behandlingen, snakket dere kanskje noe om hva du kunne gjøre hvis du skulle bli dårligere igjen? Har du en mappe eller notater fra behandlingen du kan ta frem? Det er innafor å ta kontakt med fastlegen hvis du føler at du blir verre, men akkurat nå er det jo påske. Du er kanskje ikke helt der at du vil ringe legevakten? Tips jeg har hatt nytte av er: Kutte all alkohol og koffein. Drikker mest vann og kamomillete (ikke særlig glad i smaken, men hva gjør man ikke for å føle seg litt bedre). Passe på å få i meg bittelitt mat flere (mange) ganger om dagen, om det så bare er et halvt glass melk, en gulrot, noen nøtter eller druer. Kjøper inn noe enkel ferdig-middagsmat som ikke behøver mer enn å varmes. Så spiser jeg middag tidlig på ettermiddagen, for da har jeg ofte en time eller to hvor angsten ikke er like sterk. Når angsten skikkelig drar seg til puster jeg "firkant" eller "slalom". Jeg kan også legge meg nedpå litt og høre på guidet meditasjon. Rusle en liten tur hver dag for å "gå av meg" litt adrenalin og få noen minutter med sollys. Bruke oransje briller om kvelden før leggetid og ingen skjermtid før jeg skal sove. Slå av noen lamper, kanskje tenne et stearinlys og gjøre noe hyggelig og "kjedelig" i halvmørket som ikke girer meg opp. For eksempel brette sammen klær, strikke litt, høre podcast, lese en bok, tegne litt. Stå opp og legge meg til faste tider, uansett. Lettere sagt enn gjort... Vise meg selv tålmodighet og barmhjertighet i tankene, heller enn å være streng. Det er ikke det samme som selvmedlidenhet. Men at man viser seg selv den samme forståelsen og vennligheten som man ville gitt en venn i samme situasjon. Trøste seg selv, ikke kjefte. Utfordre tankene. I ditt tilfelle, som et eksempel bare, kanskje det går an å tenke at det er naturlig og forventet at vi har gode og dårlige perioder? Og at en dårlig periode ikke betyr at du kommer til å havne der du var for noen år siden. Anonymkode: e3a1a...cfd Fantastisk kommentar! Jeg ble faktisk roligere av å lese den. Takk ❤️ Hvordan går det på jobb, ts? Anonymkode: d10d6...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Tusen takk for gode tips AB, dette skal jeg lagre og bruke ❤️ Det gikk egentlig veldig fint på jobb. Det var en god dag i dag hvor jeg fikk tankene over på noe annet Nå skal jeg bruke tipsene over og satse på at jeg kanskje kan få sove litt godt i natt ❤️ Anonymkode: b78a9...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Skriv ned problemene dine, og hak av hva du kan gjøre noe med, og Finn løsninger. Gå etter de løsningene. Stol på dine egne vurderinger. Angst er skremmende og utmattende, men ikke farlig, angst går alltid over igjen, selv om det ikke føles slik når det står på. sov og spis regelmessig selv om du ikke orker mat, spis litt. møt venner, tren litt eller gå turer og hold deg i gang. sett av 30 min av dagen til grubling, og resten av dagen fokuser på her og nå. Anonymkode: 3c8c6...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 Hos meg hjelper å bade i havet, året rundt. Det tar vekk fokus fra all smerte og angst. Det er mindfulness på det beste. Jeg blir fullt fokusert på vannet, flyten, meg og stillheten. Jeg sier ikke at det funker for alle og heller ikke nødvendigvis på akutt angst/angstanfall, men på den gnagende rastløse, vonde angsten som knyter seg i hele kroppen, er bading i havet ren terapi, synes jeg. Særlig isbading fordi kulden frigjør endorfiner Anonymkode: d39d4...7da 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Jeg begynte å meditere. Så ble jeg veldig interessert i læren om buddhisme. Der lærte jeg at depresjon handler om ting som skjedde før og angst hangler mye om tanker om hva som skal skjer i fremtiden. Meditasjon handler om å være i nuet. Det er veldig kort fortalt nå, men kanskje det hjelper deg❤️ Anonymkode: bed45...086
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 12.51): Er det noen snille sjeler her som har noen gode angstmestringstips å dele? Anonymkode: b78a9...2c2 Små skritt. Veldig små skritt. Ta selv små skritt som noe positivt, noe du fortjener en klapp på skulderen for. Utfordre deg selv til minst en menneskelig kontakt, hver dag. Som er nok med at du sier "takk" til den som sitter i kassen på butikken. Det er en menneskelig kontakt. Gå tur i turområde og si hei til noen du går forbi. Før personen har sagt det til deg. Slik at du er den som må ta kontakt. Det er et lite skritt, men en slik utfordring hver dag er positivt. Det er ikke turen som er viktig, men det at du tar den sosiale biten med å ta sosial kontakt. Slike små skritt gjør at du etter hvert får bedre selvtillit når det gjelder å mestre det å prate med folk. Utfordre deg selv med minst en slik sosial kontakt hver dag. Det hjelper faktisk. Anonymkode: eae32...eab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå