carinaholly Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Ja, syns dere ikke? Det er ikke millioner mennesker som ligger på sykehuset av korona? Hvorfor skriver de at helsevesenet knekker snart. Kjenner mange som jobber på Ahus og riks, og de kan heller ikke si at de har så mange korona pasienter som media og regjeringen sier. Jeg syns alt som skjer nå, er så tvilsomt og rart! Flere og flere strengere tiltaker, mer og mer arbeidsledige, økonomien går nedover. Alt annet enn korona innenfor helse er nedprioritert, nå er det KORONA, punktum. Tannlegetimer utsettes Legetimer utsettes Alt innenfor det sosiale er stengt Mange deprimerte, isolerte mennesker Ute ser det helt dødt ut. Slitne mennesker, som har masse spørsmål. Altså, når tar dette slutt? Jeg har så mange spørsmål. Jeg syns alle andre rundt meg stoler blindt på alt media sier, mens JEG er alene. 20
ErGlad Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Jeg synes ikke det. Jeg er glad over at vi har regjering som bryr seg om de mest sårbare menneskene vi har, fremfor penger og egosentriske holdninger. 25
Hannah80 Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Hva er det som er tvilsomt og rart, mener du? 12
Majer Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Hadde vi hatt flere intensivplasser og latt være å åpne grensene kunne vi levd mye friere, men det valgte ikke regjeringen å gjøre. Se forskjellen på New Zealand og Sverige 13
- Brian Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 (endret) 56 minutter siden, Visum said: Jeg synes ikke det. Jeg er glad over at vi har regjering som bryr seg om de mest sårbare menneskene vi har, fremfor penger og egosentriske holdninger. Hvis regjeringen faktisk hadde brydd seg om menneskenes helse i stedet for å slikke skotuppene til en finanselite som hyler om hvor viktig det er med åpne grenser og fri innvandring, hadde vi ikke vært i dagens situasjon som et resultat av importsmitte. Og det er ingenting som tilsier at dette kommer til å være over med det første; med åpne grenser kommer ny importsmitte og nye mutasjoner motstandsdyktige mot dagens vaksiner, og det første man kommer til å hyle om så snart situasjonen blir mer normal, er om hvor livsviktig det er for norsk næringsliv med arbeidsinnvandring. Problemet med korona er at man kommer ingen vei ved å undervurdere viruset og satse på å leve "som normalt" - slik blant annet Brasil og Sverige har gjort - uten å satse på å utrydde dette helt; ja, New Zealand er en øy, slik flere har påpekt i diskusjoner om dette, men hadde New Zealand hadde vært styrt av en Bolsonaro, hatt en Tegnell som bablet om flokkimmunitet, eller bygd opp grensekontrollen sin basert på tillit og anbefalinger, hadde det garantert gått til helvete også der. I stedet har man en politisk ledelse som satser på å stoppe viruset ved grensen, og der man ikke bare kan stikke av fra karantenehotellet, noe man gang på gang gjør i Norge, og resultatet er et tilnærmet normalt liv: Så nei, å si at Norge overdriver korona, er det stikk motsatte av sannheten - for hadde man ifjor, på et tidspunkt da man hadde kontroll på smitten, beholdt denne kontrollen uten å senke skuldrene og latt folk og fe krysse grensene, hadde situasjonen i Norge vært helt annen idag. Men med den geniale av og på-strategien der tiltak avløses av lettelser, før man må stramme inn igjen, gang på gang, og folk som oppfører seg som bortskjemte drittunger og synes at karantenehotell etter en ferietur er sååååååå fælt og grusomt og krenker menneskerettighetene, et næringsliv som hyler om åpne grenser og en politisk ledelse som logrer for NHO, kan vi fortsette å kose oss med korona i mange, mange år til. Endret 1. april 2021 av - Brian 28
Baardball Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 10 minutter siden, - Brian said: Hvis regjeringen faktisk hadde brydd seg om menneskenes helse i stedet for å slikke skotuppene til en finanselite som hyler om hvor viktig det er med åpne grenser og fri innvandring, hadde vi ikke vært i dagens situasjon som et resultat av importsmitte. Og det er ingenting som tilsier at dette kommer til å være over med det første; med åpne grenser kommer ny importsmitte og nye mutasjoner motstandsdyktige mot dagens vaksiner, og det første man kommer til å hyle om så snart situasjonen blir mer normal, er om hvor livsviktig det er for norsk næringsliv med arbeidsinnvandring. Problemet med korona er at man kommer ingen vei ved å undervurdere viruset og satse på å leve "som normalt" - slik blant annet Brasil og Sverige har gjort - uten å satse på å utryddet dette helt; ja, New Zealand er en øy, slik flere har påpekt i diskusjoner om dette, men hadde New Zealand hadde vært styrt av en Bolsonaro, hatt en Tegnell som bablet om flokkimmunitet, eller bygd opp grensekontrollen sin basert på tillit og anbefalinger, hadde det garantert gått til helvete også der. I stedet har man en politisk ledelse som satser på å stoppe viruset ved grensen, og der man ikke bare kan stikke av fra karantenehotellet, noe man gang på gang gjør i Norge, og resultatet er et tilnærmet normalt liv: Så nei, å si at Norge overdriver korona, er det stikk motsatte av sannheten - for hadde man ifjor, på et tidspunkt da man hadde kontroll på smitten, beholdt denne kontrollen uten å senke skuldrene og latt folk og fe krysse grensene, hadde situasjonen i Norge vært helt annen idag. Men med den geniale av og på-strategien der tiltak avløses av lettelser, før man må stramme inn igjen, gang på gang, og folk som oppfører seg som bortskjemte drittunger og synes at karantenehotell etter en ferietur er sååååååå fælt og grusomt og krenker menneskerettighetene, et næringsliv som hyler om åpne grenser og en politisk ledelse som logrer for NHO, kan vi fortsette å kose oss med korona i mange, mange år til. Virker som det er kun den vanlige menigmann som må bøte med tiltak. Regjeringen hadde tilnærmet åpne grenser i 1 år, vel vitende om hvor mye smitte som kom inn i landet + muterte covid virus. Man begynner naturligvis å sette spørsmålstegn om regjeringen faktisk bare driver tull med folket. Tror regjeringen virkelig på at korona er alvorlig, virker ikke sånn. Da hadde de hermetisk stengt grensene for alle utenom de aller viktigste som da måtte testes grundig på grensen og i karantene. Men 2+2 forstår jo ikke den gjengse nordmann. De ser ikke hvordan regjeringen holder på. At ting ikke henger sammen. Måten opplysninger om hvorfor de setter igang tiltak blir tilbakeholdt. Statistikker ikke begrunnet. Skremmende mange nordmenn bare sluker alt som autoriteter sier. 10
Gjest Made4u Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 At korona-situasjonen belaster helsevesenet burde ikke være vanskelig å forstå, at du ikke ser hvordan det gjør det får stå for din egen uvitenhet. Hva gjelder hvordan Norge har håndtert situasjonen, så ønsker noen et samfunn med sterkere restriksjoner mens andre vil ha færre restriksjoner, begge deler har sin pris i form av økonomisk eller menneskelig tap. Det kan argumenteres for det ene og for det andre, personlig synes jeg Norge taper for mye økonomisk og sosialt nå og at vi burde lette litt på restriksjoner selv om det ville resultert i at flere døde (det er uansett høy snittalder på de som dør og det er de svakeste). De økonomiske og sosiale konsekvensene er alt for sterke nå, jeg er ikke overbevist om at det er verdt å satse så mye for at relativt få mennesker (om man ser det i helhet) skal få noen få år mer å leve.
Gjest LadyTrouble Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Du burde kanskje prøve LESE AVISER du og? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/03/25/faerre-intensivplasser-pa-norske-sykehus-etter-ett-ar-med-pandemi/
Ukjent. Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 Føler det akkurat som deg hi. Det er for mye som ikke henger på greip. Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at de som styrer er så inkompetente som de fremstår. Når media hyler om fulle sykehus når det er 10 innlagte på intensiven på Ahus, da blir det for overdrevent og for dumt. Jeg kjenner sykepleiere som fikk kriseopplæring i mars ifjor, de har fortsatt med dette gjennom hele året, men det har aldri vært bruk for dem. Dette i et området der media blinker og skriver om hvilke enorm krise det er. Så stor krise at alt skal stenges og folk miste jobben sin. 14
Chiubi Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 I løpet av en normal influensasesong dør ca 1000- 1400 mennesker. Tenk om vi skulle stengt ned verden hver gang det utbrøt influensa? Tross alt dør det flere av influensa enn det har gjort så langt av Corona i Norge. 9
zemer Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 Chiubi skrev (13 minutter siden): I løpet av en normal influensasesong dør ca 1000- 1400 mennesker. Tenk om vi skulle stengt ned verden hver gang det utbrøt influensa? Tross alt dør det flere av influensa enn det har gjort så langt av Corona i Norge. Skal en sammenligne så måtte vi ikke hatt tiltak. 13
Gjest Smeltemann Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 carinaholly skrev (6 timer siden): Ja, syns dere ikke? Det er ikke millioner mennesker som ligger på sykehuset av korona? Hvorfor skriver de at helsevesenet knekker snart. Kjenner mange som jobber på Ahus og riks, og de kan heller ikke si at de har så mange korona pasienter som media og regjeringen sier. Jeg syns alt som skjer nå, er så tvilsomt og rart! Flere og flere strengere tiltaker, mer og mer arbeidsledige, økonomien går nedover. Alt annet enn korona innenfor helse er nedprioritert, nå er det KORONA, punktum. Tannlegetimer utsettes Legetimer utsettes Alt innenfor det sosiale er stengt Mange deprimerte, isolerte mennesker Ute ser det helt dødt ut. Slitne mennesker, som har masse spørsmål. Altså, når tar dette slutt? Jeg har så mange spørsmål. Jeg syns alle andre rundt meg stoler blindt på alt media sier, mens JEG er alene. Det er ikke alle som er syke som ligger på sykehuset. Å nettopp tiltakene er for å begrense videre smitte. Det kan bli fatale konsekvenser om det slippes for fort.
Gjest Sprettballen Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 (endret) carinaholly skrev (6 timer siden): Ja, syns dere ikke? Det er ikke millioner mennesker som ligger på sykehuset av korona? Hvorfor skriver de at helsevesenet knekker snart. Kjenner mange som jobber på Ahus og riks, og de kan heller ikke si at de har så mange korona pasienter som media og regjeringen sier. Jeg syns alt som skjer nå, er så tvilsomt og rart! Flere og flere strengere tiltaker, mer og mer arbeidsledige, økonomien går nedover. Alt annet enn korona innenfor helse er nedprioritert, nå er det KORONA, punktum. Tannlegetimer utsettes Legetimer utsettes Alt innenfor det sosiale er stengt Mange deprimerte, isolerte mennesker Ute ser det helt dødt ut. Slitne mennesker, som har masse spørsmål. Altså, når tar dette slutt? Jeg har så mange spørsmål. Jeg syns alle andre rundt meg stoler blindt på alt media sier, mens JEG er alene. Nei, jeg synes ikke at Norge overdriver med koronatiltak. Jeg er ikke enig i alt regjeringen gjør, jeg personlig ville valgt en annen taktikk, men samtidig er jeg glad at jeg ikke er den som sitter med beslutningen. Men uansett hvor uenig jeg er rundt detaljene forholder jeg meg lojalt til tiltakene og anbefalingene, fordi jeg er enig i det store bildet - at (strenge) tiltak er nødvendige for å holde de helsemessige og økonomiske skadevirkningene av en hurtig og stor smitteøkning under kontroll. Personlig tror jeg at mye av motstanden mot tiltakene skyldes uforutsigbarhet, ikke at de er så strenge i seg selv. Jeg tror at hvis vi hadde hatt noen faste forskriftsfestede strenge nasjonale tiltak fra starten av (etter at kontroll ble gjenopprettet i april/mai 2020), med beskjed om at disse tiltakene var gjeldende frem til 60 % av befolkningen var vaksinerte, og så supplert med regionale midlertidige tiltak ved lokal smitteøkning, ville det vært et bedre valg. Min erfaring er at folk takler det meste bare de vet hva de har å forholde seg til, og jeg tror folk flest ville vært mer lojale til tiltakene dersom de slapp å håndtere uforutsigbarheten, og kunne legge planer for hva som skulle skje videre frem i tid. For eksempel har jeg i lang tid hatt tanker om en dagstur til en annen region om en måneds tid. Alle smittevernsreglene ville blitt fulgt til punkt og prikke, men jeg ville eventuelt bryte anbefalingen om unødvendige fritidsreiser innenlands. Dette er en reise som er viktig for meg og flere andre, og jeg synes det er vanskelig å ta beslutningen om reise/ikke reise ut i fra dagens situasjon, siden jeg ikke vet hvordan reglene og anbefalingene vil være på det tidspunktet. I over et år har jeg levd etter prinsippet "nødvendighetens lov". "Er det nødvendig at jeg ...? " Hvis ja gjør jeg det, hvis nei lar jeg være. Men i akkurat denne situasjonen føler jeg at jeg befinner meg i en lojalitetskonflikt- lojalitet og omsorg for en person som betyr mye for meg, og lojaliteten til samfunnet. Jeg føler at dette er en nødvendig reise, men det er en subjektiv følelse, ikke en objektiv vurdering. Hadde jeg visst allerede nå at en slik tur var utelukket, at jeg ikke hadde et valg, hadde en slik reise ikke engang blitt vurdert! Men usikkerheten gjør meg mer troende til å beslutte å ta den turen, og eventuelt bryte anbefalinger om ikke å reise utenfor regionen, og å unngå unødvendige fritidsreiser, uansett hva som skjer de neste ukene! I akkurat dette tilfellet tror jeg lojaliteten overfor en person som betyr ekstremt mye for meg vil trumfe lojaliteten overfor samfunnet - fordi jeg har et valg, og fordi uforutsigbarheten gjør det vanskelig å planlegge noe som for min del må planlegges i god tid før avreise. Endret 1. april 2021 av Sprettballen
Tunique Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 carinaholly skrev (6 timer siden): Ja, syns dere ikke? Det er ikke millioner mennesker som ligger på sykehuset av korona? Hvorfor skriver de at helsevesenet knekker snart. Kjenner mange som jobber på Ahus og riks, og de kan heller ikke si at de har så mange korona pasienter som media og regjeringen sier. Jeg syns alt som skjer nå, er så tvilsomt og rart! Flere og flere strengere tiltaker, mer og mer arbeidsledige, økonomien går nedover. Alt annet enn korona innenfor helse er nedprioritert, nå er det KORONA, punktum. Tannlegetimer utsettes Legetimer utsettes Alt innenfor det sosiale er stengt Mange deprimerte, isolerte mennesker Ute ser det helt dødt ut. Slitne mennesker, som har masse spørsmål. Altså, når tar dette slutt? Jeg har så mange spørsmål. Jeg syns alle andre rundt meg stoler blindt på alt media sier, mens JEG er alene. Som far til 2 barn så synes jeg hele dette eksperiment er overdrevent. Jeg synes synd på alle unge, og tiden de blir frarøvet. 10
Banænie Skrevet 1. april 2021 #16 Skrevet 1. april 2021 Vi har hatt korona og tiltak i over ett år som har kostet samfunnet dyrt. Hvorfor har det ikke blitt brukt penger på å ruste opp sykehusene? De kunne brukt nedstigningen ifjor til å få mer penger til sykehus. Ruste opp.intensiv avdelingene. Fler ansatte. Satt ned kravene på sykepleierstudie etc... men neida.... 11
GrønnNellik68 Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Banænie skrev (2 minutter siden): Vi har hatt korona og tiltak i over ett år som har kostet samfunnet dyrt. Hvorfor har det ikke blitt brukt penger på å ruste opp sykehusene? De kunne brukt nedstigningen ifjor til å få mer penger til sykehus. Ruste opp.intensiv avdelingene. Fler ansatte. Satt ned kravene på sykepleierstudie etc... men neida.... Det er akkurat her problemet ligger... det er ingen politisk vilje. Det er billigere å stenge folk inne så lenge de er lydige, men en vakker dag tror jeg at det ikke blir så enkelt lengre. 9
Fredelig Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 Synes ikke det er for strengt. Og det er vanvittig at det tillates reiser til utlandet. 8
Gjest Margo Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 - Brian skrev (5 timer siden): Hvis regjeringen faktisk hadde brydd seg om menneskenes helse i stedet for å slikke skotuppene til en finanselite som hyler om hvor viktig det er med åpne grenser og fri innvandring, hadde vi ikke vært i dagens situasjon som et resultat av importsmitte. Og det er ingenting som tilsier at dette kommer til å være over med det første; med åpne grenser kommer ny importsmitte og nye mutasjoner motstandsdyktige mot dagens vaksiner, og det første man kommer til å hyle om så snart situasjonen blir mer normal, er om hvor livsviktig det er for norsk næringsliv med arbeidsinnvandring. Problemet med korona er at man kommer ingen vei ved å undervurdere viruset og satse på å leve "som normalt" - slik blant annet Brasil og Sverige har gjort - uten å satse på å utrydde dette helt; ja, New Zealand er en øy, slik flere har påpekt i diskusjoner om dette, men hadde New Zealand hadde vært styrt av en Bolsonaro, hatt en Tegnell som bablet om flokkimmunitet, eller bygd opp grensekontrollen sin basert på tillit og anbefalinger, hadde det garantert gått til helvete også der. I stedet har man en politisk ledelse som satser på å stoppe viruset ved grensen, og der man ikke bare kan stikke av fra karantenehotellet, noe man gang på gang gjør i Norge, og resultatet er et tilnærmet normalt liv: Så nei, å si at Norge overdriver korona, er det stikk motsatte av sannheten - for hadde man ifjor, på et tidspunkt da man hadde kontroll på smitten, beholdt denne kontrollen uten å senke skuldrene og latt folk og fe krysse grensene, hadde situasjonen i Norge vært helt annen idag. Men med den geniale av og på-strategien der tiltak avløses av lettelser, før man må stramme inn igjen, gang på gang, og folk som oppfører seg som bortskjemte drittunger og synes at karantenehotell etter en ferietur er sååååååå fælt og grusomt og krenker menneskerettighetene, et næringsliv som hyler om åpne grenser og en politisk ledelse som logrer for NHO, kan vi fortsette å kose oss med korona i mange, mange år til. Dette!!
Lønnesirup01 Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 Ja, det synes jeg. Og jeg synes det er rart at det ikke snakkes mer om kjernen av problemet, at vi har altfor få plasser på intensiven, og at ikke alle som ligger der trenger å være der. 6
Fremhevede innlegg