Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg skal til Brno (Tjekkia) på konferanse på tirsdag, og reiser via Wien. Har tid til å se meg om i Wien men vet ikke hva som er spennende å se der. Har sikkert 5-6 timer til rådighet. Når jeg skal hjem igjen så har jeg vel 3-4 timer jeg kan bruke i byen.

Så, hva kan jeg se i Wien? Gikk innom biblioteket i dag, men reisebøkene om Wien var utlånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva slags interesser du har, da men.... Hvis du er historie/museumsinteressert, så er det jo mye å se i Wien.

Besøkte selv Stephansdomen, som ligger omtrent midt i sentrum i gågata. Er du sprek, går du alle trappene opp i tårnet... ;) Det er et fantastisk bygg.

Ellers fikk jeg med meg Hofburg og Den spanske rideskole. Et kafè besøk er jo også et "must". Så tok jeg banen litt utenfor byen til slottet Schlossbrunn - der er det også kjempefint. Hadde bare 5-6 timer til rådighet så det ble litt hektisk. Det er ei stund sida også, så jeg husker ikke alle detaljer... :sjenert: Men jeg likte byen! Litt monumental er den jo! :)

Skrevet

Jeg hadde en kveld i Wien. Kjøpte Lonely Planet (om Østerrike), og den hadde ulike forslag til detaljerte gåturer rundt i byen (ulikt antall timer). Jeg gikk turen som skulle ta 3 timer eller noe sånt, var en fin ting å gjøre på egenhånd.

Skrevet

Wien har en ganske liten gammel bykjerne som på en måte er omkranset av div gamle flotte bygg (bl.a museer og kirker). Siden du ikke har så mange timer til rådighet ville jeg bare gått rundt og sett meg om (kjøp et turistkart), kanskje tatt en tur i kirken som en av de andre nevnte over her (den ligger veldig sentralt).

Skrevet

He he jeg var også på konferanse i Brno for ikke så lenge siden!

Tok en dag i Wien på fram- og tilbaketuren. Hadde ingen spesielle planer, det var nok å bare gå og gå, det er flotte bygninger OVERALT hvor man enn snudde og vendte seg!! Hvis du tar toget til Brno går det sikkert fra "østeuropa-stasjonen" og i det området er det noen gamle russiske monumenter, og den flotte Belvedere-bygningen, og det er en flott spasertur på ca 20 min fra togstasjonen til Stephansdomen midt i sentrum. Museumsplassen er flott, Mariahilfenstrasse som er en super handlegate har interessante sidegater i fleng.

Kryss fingrene for at været blir bra, og gå rundt og se på byen og du finner mer enn nok å se.

Brno, derimot, ... (Neida, fin by det også ;) )

Skrevet

Finn ut hvilken trikk (husker desverre ikke nummer, tror det er 1 eller 2) som går rundt bykjernen.Bare å kjøpe billett og kjøre hele runda. Her ser du veldig masse av bygninger; Rådhuset, Statsoperaen, hofburg...og masse annet jeg ikke husker navnene på! Anbefales, siden du har så liten tid.

Ellers så er sommerpalasset til keiseren fint; Schloss Schönbrunn. Det går bane dit.Er en flott dyrehage der og. U banen der er forresten veldig enkel og oversiktlig.

Hundertwasserhaus!!! Utrolig kult! http://www.kunsthauswien.com/english/hundertwasser.htm

Du kan ta banen litt utenfor byen til "øya" som ligger i Donau. Koselig park og spasertur. Ser byen på begge sider, selv om du befinner deg i en koselig park :)

Bare å sende en PM om du lurer på noe. :)

Ha en fin tur!!

:klem:

• 2 uker senere...
Skrevet

Det ble ikke så mye titting egentlig. Vi gikk innom den stephan kirken da, og forbi rideskolen, men de hadde ikke forestilling/trening den dagen vi var der. Men fikk spist ordentlig wiener-snitzel og sacher tarte (?) på det hotellet den opprinnelig er fra. Fikk tatt masse flotte bilder da :) Takk for svar alle sammen. Wien er en by jeg vil tilbake til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...