AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Elsker gressløk og hamstrer alltid når nærbutikken selger den fersk. Men hallo, innså i dag at - kan jeg ikke bare dyrke det og alltid ha det tilgjengelig? Jeg kjøpte meg en bunt i dag. Kan jeg bare vanne den jevnlig, så vil det fortsette å komme? Eller må jeg starte på nytt med frø og det hele? Kan ingenting om planter. Har ikke hage. Anonymkode: 92151...491 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Det er verdens enkleste plante. Skulle den dø for deg så så ny fra frø. Sett på balkongen i en krukke jord og vann den av og til Anonymkode: 65323...4d2 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er verdens enkleste plante. Skulle den dø for deg så så ny fra frø. Sett på balkongen i en krukke jord og vann den av og til Anonymkode: 65323...4d2 kan jeg bruke den jeg har kjøpt på butikken bare? Anonymkode: 92151...491
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): kan jeg bruke den jeg har kjøpt på butikken bare? Anonymkode: 92151...491 Plant den om i en større plastpotte, og gi den næring jevnlig Anonymkode: 4bbb8...ce5 6
catman Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Ja, klart du kan bruke den. Jeg har gressløk i en svær betongkrukke i hagen og den kommer på ny hvert år. Endeløst med gressløk. Det beste er at smaken forringes ikke av at planten nå er 10? 12? år gammel. Bare husk å klippe vekk blomstene. Som med alle andre planter blir smaken verre når den begynner å blomstre, fordi planten da konsentrerer seg om blomstringen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 23.39): Plant den om i en større plastpotte, og gi den næring jevnlig Anonymkode: 4bbb8...ce5 Hvilken næring? Bare vann? Hvor ofte? Anonymkode: 92151...491 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Vann ved behov, ja. Og næring i form av gjødsel. Gressløk i potte kan få blomstergjødsel eller organisk gjødsel nå og da. De har endel forskjellig å velge mellom på markedet, både for spiselige planter og andre. Anonymkode: 85c81...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Jeg bare setter en hel løk i jord, en som hae begynt å spire grønt på toppen, det er den beste gressløken synes jeg. Anonymkode: b7ebe...61f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Som dette. http://regiodom.pl/portal/sites/regiodom/files/imagecache/600x360/images/regiodompl/46/cebula.jpg?poi6td Husk at ikke hele løken må dekkes med jord, bare halve ca. Anonymkode: b7ebe...61f
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Nå må jeg klippe gressløken. Sådde denne i fjor. Jeg pleier å kutte den opp og fryse i en tom isboks. Så er det bare å ta ut og bruke etterhvert. Den vokser ut igjen etter at jeg klipper den. Jeg har alltid noen bøtter med diverse urter på terrassen. De krever lite og gir mye.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Gammel tråd, men prøver: Har kjøpt en sånn liten bunt med gressløk fra butikken og har latt den stå på kjøkkenbenken i en skål. Vanner den litt hver dag. Det tok ikke lang tid før den begynte å se vissen ut... Hvorfor? Det samme skjedde i fjor da jeg oppbevarte den på balkongen. Anonymkode: 92151...491
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gammel tråd, men prøver: Har kjøpt en sånn liten bunt med gressløk fra butikken og har latt den stå på kjøkkenbenken i en skål. Vanner den litt hver dag. Det tok ikke lang tid før den begynte å se vissen ut... Hvorfor? Det samme skjedde i fjor da jeg oppbevarte den på balkongen. Anonymkode: 92151...491 Du har ikke en balkong du kan sette den på? Jeg hadde glemt en sånn lite potte med gressløk på balkongen over vinteren. Den begynte å spire og gro da våren kom. Hadde ikke gjort en dritt med den. Anonymkode: f626c...97d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke en balkong du kan sette den på? Jeg hadde glemt en sånn lite potte med gressløk på balkongen over vinteren. Den begynte å spire og gro da våren kom. Hadde ikke gjort en dritt med den. Anonymkode: f626c...97d Vannet du den ikke en gang? Anonymkode: 92151...491
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vannet du den ikke en gang? Anonymkode: 92151...491 Nei, men den sto jo ute i sol og regn. Vet ikke om den hadde holdt seg på kjøkkenbenken. Jeg opplever at andre urter som dør på kjøkkenbenken klarer seg gjennom hele sommeren på verandaen. Men da sørger jeg for å vanne de. Spesielt vanskelig er det å holde koriander i live på kjøkkenbenken, men den holder seg frodig og fin i ukesvis ute. Anonymkode: f626c...97d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men den sto jo ute i sol og regn. Vet ikke om den hadde holdt seg på kjøkkenbenken. Jeg opplever at andre urter som dør på kjøkkenbenken klarer seg gjennom hele sommeren på verandaen. Men da sørger jeg for å vanne de. Spesielt vanskelig er det å holde koriander i live på kjøkkenbenken, men den holder seg frodig og fin i ukesvis ute. Anonymkode: f626c...97d Skjønner liksom ikke hva jeg gjør galt. Tok bare noen dager før flere av gressløkstråene var gule. Vanner ved å helle litt vann i selve skåla krukka står i, så den får vann fra undersiden. Anonymkode: 92151...491
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 Jeg har rett og slett plantet ut to sånne små potter som på bildene over her. Har hage med plantekasse, men går like fint i ei potte! Den er veldig voksevillig, så jeg klipper den ned innimellom. Da klipper jeg den opp i småbiter og fryser i lynlåspose. Fyller på samme posen neste gang jeg klipper. Da har jeg gressløk hele året😀 Anonymkode: cfedb...59d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner liksom ikke hva jeg gjør galt. Tok bare noen dager før flere av gressløkstråene var gule. Vanner ved å helle litt vann i selve skåla krukka står i, så den får vann fra undersiden. Anonymkode: 92151...491 Så rart. Jeg ville droppa å ha inne og prøve å ha ute på balkongen. Plant den ut i en potte med jord. Jeg har en liten gressløk som jeg kjøpte på butikken og planta kjapt i en krukke på balkongen for 6 år siden. Den spirer hvert år selv om den bare står ute hele året uten at jeg gjør noe med den, til og med overlevd flytting. Anonymkode: 92284...31e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gammel tråd, men prøver: Har kjøpt en sånn liten bunt med gressløk fra butikken og har latt den stå på kjøkkenbenken i en skål. Vanner den litt hver dag. Det tok ikke lang tid før den begynte å se vissen ut... Hvorfor? Det samme skjedde i fjor da jeg oppbevarte den på balkongen. Anonymkode: 92151...491 Om det er sånn gressløk du finner blant de ferske urtene i butikken, så er ikke de dyrket fram for å vare. En kan være heldig med de, men det kan gå helt feil også, som du har merket. Kjøp heller gressløk der de selger planter, da får du gressløk som ikke visner. Anonymkode: 6ad9b...6ae 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gammel tråd, men prøver: Har kjøpt en sånn liten bunt med gressløk fra butikken og har latt den stå på kjøkkenbenken i en skål. Vanner den litt hver dag. Det tok ikke lang tid før den begynte å se vissen ut... Hvorfor? Det samme skjedde i fjor da jeg oppbevarte den på balkongen. Anonymkode: 92151...491 Som ab 6ae over skriver de du kjøper i matbutikken er dyrket under spesielle forhold for kjapp vekst, men de holder ikke noe særlig lenge. Du kan få de til å overleve, men da trenger de mer jord og lys, så du må potte den om til en større potte og sette den ut eller i et vindu. Anonymkode: 57d78...d69
Maskinfører Skrevet 30. juli 2022 #20 Skrevet 30. juli 2022 Lag en blomsterkasse ? får kjøpt karmer på biltema ser jeg dyrker gressløk selv men har blomsterbed intet er som eggerøre med gressløk hjemmelaget potetmos med gressløk også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå