Gå til innhold

Nymfomani/hyperseksualitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt personlig spørsmål:

Jeg ble i 17-18 årsalderen diagnostisert, eller legen min sa vel mer at jeg led av nymfomani, eller hyperseksuelle tendenser. Jeg hadde mye sex fra jeg var 16 og oppover til jeg ble i et fast forhold, noe som dempet hele greia faktisk, og det var på en måte godt og få landet. 
For en stund siden ble det slutt med typen, og jeg føler jeg er skikkelig på tur til å skli ut igjen.
Jeg elsker sex ganske mye mer enn snittet vil jeg tro, og det tar så mye tid av dagen min å tenke på det. Ja, jeg skjønner dette høres utrolig ut, men jeg tror dette kan sammenlignes med en form for narkomani. 
spørsmålet er om det er noen som sliter med det samme? Som har et forslag til hva som eventuelt kan hjelpe? 

ja, jeg går til behandling, men føler ikke det hjelper så mye. Legen var det ikke noe vits i å snakke med, der var det intet nytt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit trøkk i innboksen din eller?

Anonymkode: 1050d...5a7

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

😂😂😂

Skrevet
Cleo88 skrev (20 minutter siden):

Hvor i løypa er det hyperseksualiteten blir til et problem? Oppriktig spurt. 

Tjah, godt spørsmål. 
Det er ikke et problem 24/7, men noen dager er det slitsomt å tenke på sex hele tida :) jeg kan ha sex, være fornøyd en time også må jeg ha mer, og sånn kan enkelte dager gå. Da begynner det å ta tid som jeg skulle brukt på andre ting. Det blir jo en dyp avhengighet..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Haha ;) nei faktisk ingenting. Jeg er fornøyd med det jeg kan skaffe meg selv så det er heller ingen vits ;) 

Skrevet
Cleo88 skrev (27 minutter siden):

Hvor i løypa er det hyperseksualiteten blir til et problem? Oppriktig spurt. 

Kan bli slitsomt det for en partner, att ha sex heele tia er ikke så veldig artig faktiskt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Archer skrev (1 minutt siden):

Kan bli slitsomt det for en partner, att ha sex heele tia er ikke så veldig artig faktiskt.

Jepp. Det kan bli i overkant, selv for en partner som har over gjennomsnittet høy sexlyst.

Men så lenge man ikke tråkker over andres grenser eller begår overgrep er det som regel mest plagsomt for en selv. 

Kjenner en person med samme «diagnose», og h*n har plager som er utrolig utmattende å leve med. Synes egentlig at TS beskriver det fint i innlegget sitt. 

Har du forsøkt psykolog, TS? Det er visst mulig å behandle dette, og det kan hende at det gir deg en bedre hverdag.

Anonymkode: cdaf5...b8b

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, HannaLena said:

Tjah, godt spørsmål. 
Det er ikke et problem 24/7, men noen dager er det slitsomt å tenke på sex hele tida :) jeg kan ha sex, være fornøyd en time også må jeg ha mer, og sånn kan enkelte dager gå. Da begynner det å ta tid som jeg skulle brukt på andre ting. Det blir jo en dyp avhengighet..

Dette er vel ikke så uvanlig for nyforelska par da. Men forskjellen er vel at nyforelska ikke ser andre ting å bruke tiden på...

De bryr seg vel heller ikke om at de går rundt og er sår... :lur:

Jeg har vel ikke vært borti det annet enn i starten av forhold, og har ikke sett på det som noe problem som har trengt å løses.

Har allikevel ingen problemer med å se at det kan være det. Uten å gå hormonelt til verks, er det vel mind control som gjelder for alle typer problematisk adferd, som en avhengighet ofte blir definert som. At du faktisk har mulighet til å ignorere kroppen når det ikke passer. Mange gjør jo dette i perioder, enten bevisst eller ubevistt.

Å da ha sex er jo ikke det lureste siden, sex får deg til å tenke på sex lenge etterpå... Tingen er jo å fokusere på noe annet. Desto mer lystbetont det andre er, desto lettere vil det jo selvfølgelig være.

Jeg vet ikke hva du har prøvd, og hvor stort problemet egentlig er.

Endret av Uredd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er renspekket bullshit. Nymfomani har ikke vært en diagnose siden på tidlig 1900-tallet. 

Anonymkode: a9347...151

AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (9 minutter siden):

Dette er vel ikke så uvanlig for nyforelska par da. Men forskjellen er vel at nyforelska ikke ser andre ting å bruke tiden på...

Jeg har vel ikke vært borti det annet enn i starten av forhold, og har ikke sett på det som noe problem som har trengt å løses.

Har allikevel ingen problemer med å se at det kan være det. Uten å gå hormonelt til verks, er det vel mind control som gjelder for alle typer problematisk adferd, som en avhengighet ofte blir definert som. At du faktisk har mulighet til å ignorere kroppen når det ikke passer. Mange gjør jo dette i perioder, enten bevisst eller ubevistt.

Å da ha sex er jo ikke det lureste siden, sex får deg til å tenke på sex lenge etterpå... Tingen er jo å fokusere på noe annet. Desto mer lystbetont det andre er, desto lettere vil det jo selvfølgelig være.

Eneste denne dama ønsker er oppmerksomhet og meldinger i innboksen. Hyperseksualitet/nymfomani er ingen diagnose. Et kjapt googlesøk vil vise deg det. 

AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (5 minutter siden):

Det er nok litt mer komplisert enn hva du antyder her.

Dersom legen ymtet frempå med en slik diagnose, er det noe helt annet enn å ha vanlig høy sexlyst.

Dette er noe som plager TS i hverdagen, og hun fortjener profesjonell hjelp dersom hun ønsker det. Det er ikke nødvendigvis bare å «fokusere på noe annet». De som virkelig er plaget med dette, har ofte veldig lav livskvalitet.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Eneste denne dama ønsker er oppmerksomhet og meldinger i innboksen. Hyperseksualitet/nymfomani er ingen diagnose. Et kjapt googlesøk vil vise deg det. 

Jeg er fullt klar over at dette ikke er en dignose på noe.

Mener du derfor at ingen kan synes at de har en upraktisk høy sexlyst? Eller lav?

At rådtittellen for eksempel kunne vært: "Sexlyst til besvær" eller lignede kan jeg være med med på. Men har allikevel ingen problemer med å se at dette kan være et reelt problem.

Nå tviler jeg på at motivasjonen til @HannaLena er å fylle innboksen. Skulle det allikevel skje har jeg full tiltro til at hun greier å håndtere det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (1 minutt siden):

Jeg er fullt klar over at dette ikke er en dignose på noe.

Mener du derfor at ingen kan synes at de har en upraktisk høy sexlyst? Eller lav?

At rådtittellen for eksempel kunne vært: "Sexlyst til besvær" eller lignede kan jeg være med med på. Men har allikevel ingen problemer med å se at dette kan være et reelt problem.

Nå tviler jeg på at motivasjonen til @HannaLena er å fylle innboksen. Skulle det allikevel skje har jeg full tiltro til at hun greier å håndtere det.

Dette er jo uproblematisk med mindre man går så langt at man voldtar andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei mr. Lege 👍🏻 Jeg skriver jo i hovedinnlegget at han sa mer at jeg led av det, og grunnen til det var at jeg ikke hadde flere underbyggende sykdommer som ga et grunnlag for at jeg fikk tilbud om å få behandling.

men fint at du kjenner meg og vet hva jeg er ute etter 🤷🏼‍♀️

Trodde kanskje noen hadde lignende erfaringer her, men man blir jo bare dømt med en gang.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, diagnosen hyperseksualitet / nymfomani benyttes ikke lenger i den norske psykiatrien.

Men andre vestlige land har tilsvarende diagnoser. Slik plager kan også plasseres inn i det norske diagnosesystemet, men vil gjerne kategoriseres under en annen «merkelapp» enn hyperseksualitet / nymfomani. Men problemet oppleves like reellt for den det gjelder, uansett hva man kaller det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om! For meg er det problematisk når hverdagen blir hemmet av det..

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh. Vet du noe om avhengighet i det hele tatt?

Kjennetegnet er nettopp det at man gjør noe selv om man vet at det går ut over andre ting man også ønsker å bruke tid eller kroppen sin på.

Hvilket er akkurat hva TS sier at er tilfellet for henne.

• Liker 2
Skrevet
Uredd skrev (6 minutter siden):

Eh. Vet du noe om avhengighet i det hele tatt?

Kjennetegnet er nettopp det at man gjør noe selv om man vet at det går ut over andre ting man også ønsker å bruke tid eller kroppen sin på.

Hvilket er akkurat hva TS sier at er tilfellet for henne.

Takk  for at du forstår :) 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, HannaLena said:

Takk  for at du forstår :) 

Bare hyggelig.

Dette forumet er fullt av folk som mener veldig mye, om hvordan andre har det, burde hatt det, eller hvorfor det er deres feil at det ikke er sånn og sånn... :krangle:

Heller enn å svare på det som er spørsmålet i HI, eller la være hvis de ikke vet, så velger de å kverulere i stedet.

Ignorèr trollene, og ta med deg det som er nyttig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...