Gå til innhold

Leie leilighet med dårlig standard

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et år siden, flyttet jeg og barnet mitt inn i en større leilighet. Jeg skal ikke påstå at jeg falt så veldig for selve leiligheten, men mer for ekstra plass, ekstra soverom og stor hage. Jeg har aldri klart å trives her, fordi det er så mye som må gjøres. Huset er sikkert bygd på 60-tallet, og lite er gjort siden da, annet enn fint bad og at alle vegger er malt i nøytrale farger.

Utleier bor i samme hus, og har vært ganske samarbeidsvillig på noen ting. Han har latt meg male alle innv. dører og legge klikk-parkett over 80-talls gulvbelegg som ser helt jævlig ut..

Badet ble pusset opp for et par år siden, men det er likevel mugg i dusjen, som er umulig å få vekk og det lukter. Det kan lukte dritt fra rørene/sluk også, selv om jeg har renset alle sluk.

Alle vinduer i huset er gamle og burde nok vært byttet ut (dobbelt-vinduer). Det legger seg fukt i mellom, så jeg må tørke vinduene konstant hele dagen🙄 I tillegg masse mugg. Utleier har sagt at "vi" skal fikse vinduene til våren, ved å skrape de ned, fjerne mugg og male over. Er det min jobb?? Det var her før jeg kom. Tørke klær inne er heller ikke særlig lurt, pga. fukt. Men de kan heller ikke tørkes ute, pga pollen og veistøv. Aldri bodd i en leilighet hvor jeg ikke kan tørke klær.. Så nå har jeg måtte kjøpe tørketrommel.

Internett er også inkl. i leien, men faller ofte ut. Veldig upraktisk, med hjemmeskole og hjemmekontor, men ingenting blir gjort. Jeg kan leve med at jeg må hjelpe til med snømåking/gressklipping, men føler at det er så mye mer! Nå ser jeg etter ny leilighet, men vanskelig å finne noe i min prisklasse og kjipt å evt. måtte flytte igjen. Man får gjerne ikke noe høy standard til min pris. 

Men ift. alle vinduene som stadig trenger vedlikehold, hva hadde dere tenkt?? Min mor mener han burde byttet ut alle vinduene, men han virker som en gjerrig type, og hans leilighet er i mye dårligere stand enn min. Han har til og med sagt at han helst dusjer i kjelleren, for å "spare" sitt eget bad for slitasje🤦‍♀️

Anonymkode: 06d14...ce3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må flytte.

Mugg er skadelig over tid og du velger i det. Akkurat nå ødelleger du helsa til hele familien. 

Denne huseieren kommer ikke til å fikse det. Det du har er å ta ansvar for å beskytte barnet ditt og flytte! Uansvarlig å bo sånn som du bor nå. Ingen unnskyldning finnes for dette. 

Anonymkode: d0232...13d

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For et år siden, flyttet jeg og barnet mitt inn i en større leilighet. Jeg skal ikke påstå at jeg falt så veldig for selve leiligheten, men mer for ekstra plass, ekstra soverom og stor hage. Jeg har aldri klart å trives her, fordi det er så mye som må gjøres. Huset er sikkert bygd på 60-tallet, og lite er gjort siden da, annet enn fint bad og at alle vegger er malt i nøytrale farger.

Utleier bor i samme hus, og har vært ganske samarbeidsvillig på noen ting. Han har latt meg male alle innv. dører og legge klikk-parkett over 80-talls gulvbelegg som ser helt jævlig ut..

Badet ble pusset opp for et par år siden, men det er likevel mugg i dusjen, som er umulig å få vekk og det lukter. Det kan lukte dritt fra rørene/sluk også, selv om jeg har renset alle sluk.

Alle vinduer i huset er gamle og burde nok vært byttet ut (dobbelt-vinduer). Det legger seg fukt i mellom, så jeg må tørke vinduene konstant hele dagen🙄 I tillegg masse mugg. Utleier har sagt at "vi" skal fikse vinduene til våren, ved å skrape de ned, fjerne mugg og male over. Er det min jobb?? Det var her før jeg kom. Tørke klær inne er heller ikke særlig lurt, pga. fukt. Men de kan heller ikke tørkes ute, pga pollen og veistøv. Aldri bodd i en leilighet hvor jeg ikke kan tørke klær.. Så nå har jeg måtte kjøpe tørketrommel.

Internett er også inkl. i leien, men faller ofte ut. Veldig upraktisk, med hjemmeskole og hjemmekontor, men ingenting blir gjort. Jeg kan leve med at jeg må hjelpe til med snømåking/gressklipping, men føler at det er så mye mer! Nå ser jeg etter ny leilighet, men vanskelig å finne noe i min prisklasse og kjipt å evt. måtte flytte igjen. Man får gjerne ikke noe høy standard til min pris. 

Men ift. alle vinduene som stadig trenger vedlikehold, hva hadde dere tenkt?? Min mor mener han burde byttet ut alle vinduene, men han virker som en gjerrig type, og hans leilighet er i mye dårligere stand enn min. Han har til og med sagt at han helst dusjer i kjelleren, for å "spare" sitt eget bad for slitasje🤦‍♀️

Du får flytte.

Du så jo tilstanden på leiligheten da du flyttet inn.  Da tenker jeg han ikke kommer til å gjøre noe når ikke det har skjedd noe tidligere. Tilstand på leiligheten gjenspeiles i det du betaler pr mnd,du sier det er rimelig leie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må flytte.

Mugg er skadelig over tid og du velger i det. Akkurat nå ødelleger du helsa til hele familien. 

Denne huseieren kommer ikke til å fikse det. Det du har er å ta ansvar for å beskytte barnet ditt og flytte! Uansvarlig å bo sånn som du bor nå. Ingen unnskyldning finnes for dette. 

Anonymkode: d0232...13d

Joda, er på utkikk. Men det koster å flytte også. Så skulle gjerne funnet en løsning og visst mine rettigheter ift. hvem som skal fikse denne muggen. Jeg har aldri slitt med dette der jeg har bodd før. Jeg synes det er tiltak å tørke vinduer hver dag, og bare tanken på at jeg skal hjelpe til å skrape og male alle vinduene "til våren", gjør meg sliten. Fordi jeg har ikke forårsaket det. Jeg har sikkert bidratt til å forverre det, men det var allerede der da jeg kom..

AnonymBruker
Skrevet

Mugg må du flytte fra altså, det kan skade helsa di kraftig over tid.

Ja, det koster å flytte, men hvor mye vil du si helsa di er verd da?

Anonymkode: 6468d...506

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som skal fikse muggen. Om man tørker klær inne så må man lufte ut, men om det ikke er noe som hjelper på dette så er det ikke du som har noe ansvar der. Jeg fikk også litt mugg i kollektivet mitt, hadde mye inneplanter og tørket også klær på rommet mitt. Var vanskelig å få luftet godt ut. Endte opp med å kjøpe meg en luftavfukter som jeg nå setter på hver gang jeg tørker klær, og prøver å være flinkere med å lufte. 

Om du vet at det er fuktig og at det ikke handler om manglende lufting, så ville jeg foreslått for utleier at han kjøper en slik luftavfukter. Det er utleier som er ansvarlig for dette, så det er egentlig ikke du som skal kjøpe deg en selv. Og så ville jeg selvsagt begynt å se meg om etter et nytt sted å bo.

Anonymkode: 9c167...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...