AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Hvor gammel var kattungen deres da den fikk være ute om natten? Min er nå ute alene om dagen uten tilsyn, men med terrassedøra åpen så hun kan komme og gå som hun selv vil, noe som har gått fint så langt. Problemet er bare hun også vil ut om natten, er selv litt skeptisk til det pga alderen hennes og det at hun har ingen mulighet til å gå inn terrassedøra da, i tilfelle hun skulle bli skremt av noe, evt gå seg bort. Er det jeg som er skeptisk uten grunn, eller bør jeg fortsette å holde henne inne om natten til hun blir 1 år, i mai? Anonymkode: e4a36...7c5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Kattunger bør være inne om natten. Anonymkode: eb2c9...b51 15
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Det er om natten de blir skadet ( kattekrangel osv)og det er ennå kaldt så hold katten inne. Anonymkode: b2ab5...18a 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Ingen katter bør være ute om natten. 1.katter er ikke nattdyr. (Google) 2.farer er mye større om natten som slossing mellom katter, rovdyr(rev,ørn osv) og påkjørsel. 3.katter sover mye og det å være ute en hel natt uten å komme seg inn for å slappe av er stressende for katten da den må være på alerten hele tiden. Utekatter har generelt høyere stresshormoner enn innekatter. Katter har ikke utviklet stedssans før de er 8-12 mnd men utvikler det fortere om man er ute sammen med katten i begynnelsen og lar den bli kjent før den må være alene. Anonymkode: 11973...bae 10
Celaena Sardothien Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Chipluke er tingen. Da bestemmer katten selv og hvis du er uenig er det bare å stenge den. Ene min er ute hele natten på sommeren, men det er fordi hun selv ønsker det. De kommer og går som de selv vil, minus når vi skal til veterinæren. Da er luka stengt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 Vår er 2 år og får ikke være ute om natta. Vi roper han alltid inn rett før vi legger ossnog han kommer alltid. Det er om natta det er størst sjanse for at det skal skje noe, så vi sover bedre når vi vet han er inne og sover søtt på sofaen. Som andre sier skal ikke kattunger være ute alene uansett, vent med det til 10-12 mnd Anonymkode: dbf40...5d0 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Katten min var aldri ute på natta. Tok han alltid inn for kvelden, det er fort gjort at de ikke blir sett om de krysser en vei, og andre rovdyr kan skade katten. Kaldt er det og, store deler av året. En kattunge skal ikke være ute alene hverken på dagtid eller natterstid. Hold pus inne til pus er minst 6 måneder gammel, gjerne lengre. De utvikler ikke stedssans før de er 6-8 måneder, så det er lett for at de roter seg bort. Katter bør også holdes inne til de er kastrert eller sterilisert. En ukastrert katt har mye større sjanse for å vandre langt avgårde, enn det en kastrert har. Men du kan gjerne ha pus i bånd i hagen feks (ikke uten oppsyn), slik at pus får en rolig tilnærming til den store verdenen på utsiden. Anonymkode: 806dd...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Min yngste får ikke være ute om natta enda. Får se i løpet av sommeren. Den har akkurat begynt å gå ut. Har katteluka, den er innstilt på kun inn for tiden slik at de eldre kattene kommer seg inn igjen på natta. Anonymkode: f2d99...b9a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 Ps. Lurt å ha dokasse inne uansett om man har en utekatt. Da kan du også ha den inne om natten uten dårlig samvittighet mtp om den må tisse eller ikke og du slipper uhell. Og det er greit å ha tilfelle katten må være inne pga veterinær eller lignende, lettere når kathen er vandt med det. Chipluke er fint på dagtid. Ha et utehus for katten eller lag noe enkelt av isopor eller lignende. Katter skal ha mulighet for å varme seg om vinteren og å ha skygge for solen om sommeren. Anonymkode: 11973...bae 3
Gjest Lama_Drama Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Vår er like gammel, men den må inn på natta. Den har på en måte akseptert det. Vi ser den ikke hele dagen, men når mørket faller på kommer den inn.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Katteluke! Vår er inne stort sett hele natta helt frivillig, hun er ute en tur send om kvelden og tidlig om morgenen bare. Vi har samtidig gps på henne i tilfelle, anbefales til alle som har utekatt. Før vi fikk luke fikk hun ikke være ute om natten, hun skal alltid ha mulighet til å komme inn igjen 24/7 Anonymkode: a0b0a...c99
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 Har dere i det hele tatt lest hele innlegget? Katten er nå snart 11 mnd så er dermed gammel nok til å være ute alene, så lenge jeg er hjemme, spørsmålet var om det var trygt å slippe henne ut på natten, ikke dagen. Anonymkode: e4a36...7c5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere i det hele tatt lest hele innlegget? Katten er nå snart 11 mnd så er dermed gammel nok til å være ute alene, så lenge jeg er hjemme, spørsmålet var om det var trygt å slippe henne ut på natten, ikke dagen. Anonymkode: e4a36...7c5 Jeg syntes du har fått ganske gode og klare svar her i tråden. Nei, det er ikke trygt å slippe ut på natta, det er om natta ulykker skjer. Om du velger å gjøre det på sikt, ha katteluke og evnt gps. Anonymkode: dbf40...5d0 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere i det hele tatt lest hele innlegget? Katten er nå snart 11 mnd så er dermed gammel nok til å være ute alene, så lenge jeg er hjemme, spørsmålet var om det var trygt å slippe henne ut på natten, ikke dagen. Anonymkode: e4a36...7c5 Nå har du fått ganske mange svar om det å ha katter ute om natten da. Anonymkode: a0b0a...c99 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 Kattunger bør generelt holdes inne dag og natt frem til de er 1 år, for stedsansen deres ikke er fult utviklet enda. Er grunnen til at mange kattunger forsvinner, for de ikke finner veien hjem. Anonymkode: b2e1d...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kattunger bør generelt holdes inne dag og natt frem til de er 1 år, for stedsansen deres ikke er fult utviklet enda. Er grunnen til at mange kattunger forsvinner, for de ikke finner veien hjem. Anonymkode: b2e1d...1a2 Det er ikke sånn at stedsansen automatisk er der når de er 1 år. Det krever trening. Å ved å sakte men sikkert venne dem til å være ute jo større er sjansen for at de ikke roter seg bort. Så grunnen til at mange roter seg bort er at mange eiere ikke gidder å venne katten til å være ute, men bare slipper dem ut alene fra dag en. Anonymkode: a0b0a...c99 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke sånn at stedsansen automatisk er der når de er 1 år. Det krever trening. Å ved å sakte men sikkert venne dem til å være ute jo større er sjansen for at de ikke roter seg bort. Så grunnen til at mange roter seg bort er at mange eiere ikke gidder å venne katten til å være ute, men bare slipper dem ut alene fra dag en. Anonymkode: a0b0a...c99 Det vet jeg, men om stedsansen ikke er fult utviklet, så vil ikke kattungen klare å lage seg et kart over hva «hjem» er for noe. Ville aldri bare slupper ut en kattunge uten å ha den med i bånd først. Men hadde heller aldri sluppet katten ut og begynt med treningen før den var 1 år gammel. Anonymkode: b2e1d...1a2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vet jeg, men om stedsansen ikke er fult utviklet, så vil ikke kattungen klare å lage seg et kart over hva «hjem» er for noe. Ville aldri bare slupper ut en kattunge uten å ha den med i bånd først. Men hadde heller aldri sluppet katten ut og begynt med treningen før den var 1 år gammel. Anonymkode: b2e1d...1a2 Trening kan man helt fint starte med i bånd lenge før de er 1 år. Anonymkode: a0b0a...c99
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har dere i det hele tatt lest hele innlegget? Katten er nå snart 11 mnd så er dermed gammel nok til å være ute alene, så lenge jeg er hjemme, spørsmålet var om det var trygt å slippe henne ut på natten, ikke dagen. Anonymkode: e4a36...7c5 Katter har ikke ferdig utviklet stedsans før de er ett år. Så nei katten er IKKE gammel nok til å være ute. Og de skal selvsagt kastreres og chippes før de går ut alene. Men om du er sløv på dette ikke start med å la den være ute på natta i alle fall.... Anonymkode: 380f8...126
Minya Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 Jeg lar ikke mine voksne katter gå ut om natta engang jeg. 😛 Vi har tre for øyeblikket, en som nettopp rundet åtte år, og to som snart runder to år. Alle tre kan finne på å mjaue på utgangsdøra når vi går til sengs, men de blir som regel med inn i senga i stedet, eller får streng beskjed om å innfinne seg med at nå er det natta. Litt av grunnen er at det er grevling og gaupe i området, som vi vet at begge deler har tatt katt. Grevlingen tok en katt mens eieren stod i stuevinduet og så på og det er bare 100 meter i luftlinje ned til det huset... Mesteparten av grunnen er at huskatter ikke er nattdyr og de trives faktisk best med å kunne legge seg ned og slappe av inne, i stedet for å stresse rundt ute om natta. Jeg ville anbefalt å vente til pus har passert året, i tillegg til å ha en måte pus kan komme inn igjen på, enten katteluke eller et åpent vindu. Du har allerede startet stedsanstreningen siden du lar pus komme og gå ved å ha verandadøren åpen, så stedsansen blir godt trent, bare husk at selv om de gjerne synes det er spennende å gå ut når det er mørkt, så betyr ikke det at de vet hva som er best for seg selv, litt som små barn. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå