Gå til innhold

Hoven pote uten smerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kvinneguiden!

da katten min kom hjem i dag etter å ha hvert ute, var foten hans blitt hoven. Han viser ingen tegn til smerte selv når jeg klemmer litt på poten. Han løper, leker og oppfører seg som vanelig. Han slikker litt og nupper litt på poten men ikke noe annet enn dette. Han har ingen synlige skader. Har noen opplevd noe lignende? Og skal jeg bare la han holde på som normalt?

mvh stresset kattemamma

Anonymkode: 94ddb...af6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei kvinneguiden!

da katten min kom hjem i dag etter å ha hvert ute, var foten hans blitt hoven. Han viser ingen tegn til smerte selv når jeg klemmer litt på poten. Han løper, leker og oppfører seg som vanelig. Han slikker litt og nupper litt på poten men ikke noe annet enn dette. Han har ingen synlige skader. Har noen opplevd noe lignende? Og skal jeg bare la han holde på som normalt?

mvh stresset kattemamma

Katter er ekstremt flinke på å skjule smerte! Få haste time og sjekk hos dyrlegen imorgen. Du vil ikke at hevelsen blir verre så må du betale rød dag tillegg. Det er dyrt 

Anonymkode: 0c585...35e

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei kvinneguiden!

mvh stresset kattemamma

Er poten nesten dobbelt så stor som vanlig? Må du klemme ganske hardt på poten for å få en reaksjon ut av ham?
I så tilfelle tipper jeg at pus har lært at stripete, flygende insekter ikke er så jævla lurt å leke med.

Vepsestikk og humlestikk er veldig vanlig akkurat nå og pus har garantert glemt at det er dumt å leke med dem til neste gang. Så lenge det kun er poten, og hevelsen går ned til i morgen, ville jeg ikke tatt det så tungt. Alle våre tre har gjort det en gang hver, og alle tre har hatt en boksehanskepote i omtrent tolv timer. Det hadde vært mye verre hvis han hadde blitt stukket i ansiktet.

Hvis poten fortsatt er hoven i morgen, ring veterinæren eller veterinærvakta hvis veterinæren er stengt. Hvis poten ikke lenger er hoven, var det garantert et stripete insekt-stikk.

Følg likevel med på poten i løpet av kvelden, hvis hevelsen har økt, poten er veldig varm og han piper til hvis du prøver å klemme litt på poten, kan det være hoggorm og da er det viktig at du får hastetime så tidlig som mulig i morgen.

• Liker 2
Skrevet

Hei! Takk! Det stemmer godt med det du sier og jeg håper det er tilfellet😣 jeg hadde videokonsultasjon med firstvet og de mener at han skal kuttes i foten? Jeg kan ikke helt forstå dette?

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hva dette er. Har ikke latt men hunden min hadde en hoven pote engang, da hadde han tråkket på glasskår 😕 Kan kanskje være allergi også men sikkert usannsynlig. Kan også ha vært slåsskamp kanskje? Klemt poten i en dør eller noe annet ute? Eller vepse stikk som noen sier, men trodde ikke det var veps eller humler nå. 

Anonymkode: e71f2...313

Skrevet
7 minutter siden, Marts20 said:

Hei! Takk! Det stemmer godt med det du sier og jeg håper det er tilfellet😣 jeg hadde videokonsultasjon med firstvet og de mener at han skal kuttes i foten? Jeg kan ikke helt forstå dette?

Hvis de mener at han har en verkebyll, kan det stemme at de foreslår det. Det kan også hende at du misforstod og at de sa at han kan ha fått et kutt i foten, som har ført til en infeksjon og dermed hevelse. Hadde det for øvrig vært tilfellet, ville pus garantert ha gitt fra seg en pip av misnøye, eller til og med frest til deg når du klemmer på poten hans. Men hvis du kan klemme ganske hardt på poten hans (typ mye hardere enn du vanligvis klemmer for å kose på dem) uten at han viser noe annet enn litt irritasjon over at du holder fast poten, så tipper jeg at det er et stripeinsekt som har skylda, og poten vil sannsynligvis være tilbake til normalen i morgen.
At han vasker og nipper litt i poten er nok mer fordi det klør ganske heftig enn at det gjør vondt. Går han normalt også ville jeg ikke bekymret meg. Et kutt, en torn eller en hevelse pga infeksjon vil gjøre at de prøver å ikke gå på den poten, mens et stikk i min erfaring ikke har ført til at noen av våre katter har unngått å trå på poten. Det ser helt dust ut naturlig nok, med en pote på størrelse gaupe, til en huskatt på fire kilo. Det var hysterisk festelig da minstesnuppa her gjorde det i fjor. Hun ser ut som en 2-kilos katt, men har ganske store og brede klatrepoter, så da hun plutselig hadde én pote som var dobbelt så stor, holdt vi på å dævve.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å si hva dette er. Har ikke latt men hunden min hadde en hoven pote engang, da hadde han tråkket på glasskår 😕 Kan kanskje være allergi også men sikkert usannsynlig. Kan også ha vært slåsskamp kanskje? Klemt poten i en dør eller noe annet ute? Eller vepse stikk som noen sier, men trodde ikke det var veps eller humler nå. 

Jeg har sett flere humler allerede her i området (sør for Oslo) og det er ganske vanlig at veps, humler og bier kommer ut av bakke og bol på denne tiden.
Alle våre tre har "kranglet" med tidlige humledronninger såvidt utpå vårparten, det var derfor jeg trakk den slutningen først.

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (19 minutter siden):

Hvis de mener at han har en verkebyll, kan det stemme at de foreslår det. Det kan også hende at du misforstod og at de sa at han kan ha fått et kutt i foten, som har ført til en infeksjon og dermed hevelse. Hadde det for øvrig vært tilfellet, ville pus garantert ha gitt fra seg en pip av misnøye, eller til og med frest til deg når du klemmer på poten hans. Men hvis du kan klemme ganske hardt på poten hans (typ mye hardere enn du vanligvis klemmer for å kose på dem) uten at han viser noe annet enn litt irritasjon over at du holder fast poten, så tipper jeg at det er et stripeinsekt som har skylda, og poten vil sannsynligvis være tilbake til normalen i morgen.
At han vasker og nipper litt i poten er nok mer fordi det klør ganske heftig enn at det gjør vondt. Går han normalt også ville jeg ikke bekymret meg. Et kutt, en torn eller en hevelse pga infeksjon vil gjøre at de prøver å ikke gå på den poten, mens et stikk i min erfaring ikke har ført til at noen av våre katter har unngått å trå på poten. Det ser helt dust ut naturlig nok, med en pote på størrelse gaupe, til en huskatt på fire kilo. Det var hysterisk festelig da minstesnuppa her gjorde det i fjor. Hun ser ut som en 2-kilos katt, men har ganske store og brede klatrepoter, så da hun plutselig hadde én pote som var dobbelt så stor, holdt vi på å dævve.

Jeg har sett flere humler allerede her i området (sør for Oslo) og det er ganske vanlig at veps, humler og bier kommer ut av bakke og bol på denne tiden.
Alle våre tre har "kranglet" med tidlige humledronninger såvidt utpå vårparten, det var derfor jeg trakk den slutningen først.

Aha ja da kan jo dette være en mulighet 🙂 Har ikke sett noe veps eller humler her jeg bor enn så lenge så var bare derfor. Men det kan jo nesten høres ut som det er det da 😮 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha ja da kan jo dette være en mulighet 🙂 Har ikke sett noe veps eller humler her jeg bor enn så lenge så var bare derfor. Men det kan jo nesten høres ut som det er det da 😮 

De kan krype såvidt ut av jorda og befinne seg på steder pus har vært og snust mye tidligere enn du ser dem surre rundt hushjørnene :)

Jeg husker jeg var bra stressa første gangen jeg så det skjedde, siden poten til Storepus ble så himla stor, men i det tilfellet hadde humledronninga surret seg inn i gangen vår (åpen dør), så jeg stod og så på at det skjedde. Humledronning - 1, Storepus - 0.
Jeg ble bekymret for at han var allergisk da jeg så hvor fort poten blåste seg opp, så jeg ringte veterinærvakta, det skjedde selvfølgelig en søndag formiddag.. Veterinærvakta sa at det sjeldent var noe problem, selv for katter som var allergiske mot stikk, så lenge det var poten og ikke hodet pus var stukket i, så jeg skulle se det an til dagen etter. Hvorpå poten til pus plutselig var normal størrelse igjen.
Derfor har jeg ikke vært like stressa når de to yngste har kommet inn med hver sin boksehanske, siden jeg vet hvor lang tidsperiode hevelsen er garantert å gå ned på. +/- 12 timer for at hevelsen skal gå merkbart ned, +/-24 timer for at hevelsen er 100% borte.

Skrevet

Hvordan er det med pus i dag, TS?

Skrevet

Nå kom vi hjem fra dyrlegen, han har nok blitt bitt av en annen katt. Så nå fikk han betennelsesdempende medisiner❤️ Godt man har forsikring hehe😂

Skrevet

Dakar pusen! Men da ordner det seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...