Gå til innhold

Treningsapparat til sykelig overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er veldig overvektig, har gått ned 15 kg så langt, men har fortsatt 60kg igjen. Jeg prøver å ut og gå, men kjenner det er belastende og samtidig frister det ikke alltid like mye. Selv om den største jobben er sitter i hodet og går på kostholdsvaner skulle jeg gjerne hatt et alternativ inne. Tredemølle og  ergometersykkel er ikke aktuelt. Finnes det noe annet?

Hva er lite belastende for rygg og særlig ben/ankler/føtter? Men som samtidig gjerne både trener kondisjon og litt styrke? Hvordan er feks romaskin?

Anonymkode: 81bbb...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkel er veldig bra, men om det ikke er et alternativ så er også roing lurt. Du må bare passe på å holde strak rygg og få riktig teknikk.

Romaskin er like bra som sykkel, men det krever mye mer av overkroppen. Du får nok noe styrke på veien ja, men hvis målet nå er vektnedgang er det best å fokusere mest på kondisjon i starten til du har mistet litt så du kan starte med litt mer styrke :) du kan jo gjøre noen få knebøy uten vekt og litt slike øvelser ved siden av?

Anonymkode: 5c1a3...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei! 

Jeg er veldig overvektig, har gått ned 15 kg så langt, men har fortsatt 60kg igjen. Jeg prøver å ut og gå, men kjenner det er belastende og samtidig frister det ikke alltid like mye. Selv om den største jobben er sitter i hodet og går på kostholdsvaner skulle jeg gjerne hatt et alternativ inne. Tredemølle og  ergometersykkel er ikke aktuelt. Finnes det noe annet?

Hva er lite belastende for rygg og særlig ben/ankler/føtter? Men som samtidig gjerne både trener kondisjon og litt styrke? Hvordan er feks romaskin?

Anonymkode: 81bbb...23f

Romaskin er langt mer jobb enn gåmaskin. Ville gått for eclipsemaskin og satt den forran tvn. Da går tiden fort. 

Anonymkode: 06747...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Romaskin er langt mer jobb enn gåmaskin. Ville gått for eclipsemaskin og satt den forran tvn. Da går tiden fort. 

Anonymkode: 06747...f61

Ellipsemaskin kan være veldig hardt for knærne og hoftene, anbefaler heller romaskin. Men det viktigste er hva du liker selv. 

Anonymkode: e9e79...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at ellipsemaskin kanskje er best. :) 

Hva er det som gjør at tredemølle utgår? Får du belastningsskader av å gå? Hvis ikke ville jeg absolutt revurdert det. Jeg kjøpte mølle for å fjerne dørstokkmila som hindret meg i å gå ut. Går jeg først ut, "må" jeg gå langt og lenge, ellers er det bortkastet å ta på joggeskoene. I tillegg kommer regn. Og vind. Og kulde. Og at andre mennesker skulle se meg. (I know, meningsløs tanke men jeg hadde den)
Avtalte med meg selv at det ikke skulle være noen krav om bruk av møllen. Noen dager gikk jeg i 5 min. Andre dager gikk jeg lenger, og/eller hadde oppoverbakke. I starten gikk jeg sakte, og har økt på litt etterhvert. Har en serie på Netflix som jeg bare ser der, som er spennende og motiverer meg til å gå. 

Anonymkode: ce729...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykkel er veldig bra, men om det ikke er et alternativ så er også roing lurt. Du må bare passe på å holde strak rygg og få riktig teknikk.

Romaskin er like bra som sykkel, men det krever mye mer av overkroppen. Du får nok noe styrke på veien ja, men hvis målet nå er vektnedgang er det best å fokusere mest på kondisjon i starten til du har mistet litt så du kan starte med litt mer styrke :) du kan jo gjøre noen få knebøy uten vekt og litt slike øvelser ved siden av?

Anonymkode: 5c1a3...be1

Takk! Ærlig talt har jeg ingen mål. Det er hodet og vanene som skal fikse vekta (jeg kan ikke belage meg på at trening er det som gjør at vekten går ned), men tenker trening som bonus/bedre helse - i gode perioder kjenner jeg på mye motivasjon til å være fysisk aktiv, så jeg vil bare ha noe jeg kan gjøre som jeg trives med og som ikke gjør vondt i kroppsdeler som allerede er kranglete. Ryggen min har alltid vært kranglete etter en skade i ung alder, så sykkel der man sitter bøyd fremover er dessverre drepent. Takk for tips! 

3 minutter siden, MarianneE said:

Heia deg! :hoppe:

Takk! 💪

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Romaskin er langt mer jobb enn gåmaskin. Ville gått for eclipsemaskin og satt den forran tvn. Da går tiden fort. 

Anonymkode: 06747...f61

Hva legger du i mer jobb? Jeg kan godt bli sliten og svett, jeg er mest opptatt av hva som belaster. Uansett hva det blir må det kunne stå foran TVen 😛

Just now, AnonymBruker said:

Ellipsemaskin kan være veldig hardt for knærne og hoftene, anbefaler heller romaskin. Men det viktigste er hva du liker selv. 

Anonymkode: e9e79...6a9

Takk for tips :)  Jeg vet ikke hva jeg liker og jeg har ikke bein nok i nesa til å gå på et treningssenter og prøve det, så jeg må bare lese meg opp og finne noe som kan funke for meg. Elipsemaskin har jeg ikke hørt om før en gang, men den så gjerne tyngre ut for knærne (jeg sliter ikke med de, men det er klart, vekten sliter jo på knærne uansett).

Anonymkode: 81bbb...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ta en prøvetime på et treningssenter og prøve forskjellige maskiner. Ta med noen du kjenner hvis det er skummelt. Hvis du har problemer med rygg hadde jeg vært litt forsiktig med romaskin. Kan du spørre lege/fysio hva som kan passe for deg? Jeg har 50kg for mye men går på treningssenteret. Romaskinen er min favoritt. Får fort vondt i bein og føtter av å gå på tredemølla. Men går jo også 15 dit og hjem så blir for mye gåing. Løping blir først når jeg har gått ned 20kg. Trener styrke på maskiner. Ellipsemaskinen har jeg aldri likt. 

Anonymkode: c0db4...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mitt tips er å ta en prøvetime på et treningssenter og prøve forskjellige maskiner. Ta med noen du kjenner hvis det er skummelt. Hvis du har problemer med rygg hadde jeg vært litt forsiktig med romaskin. Kan du spørre lege/fysio hva som kan passe for deg? Jeg har 50kg for mye men går på treningssenteret. Romaskinen er min favoritt. Får fort vondt i bein og føtter av å gå på tredemølla. Men går jo også 15 dit og hjem så blir for mye gåing. Løping blir først når jeg har gått ned 20kg. Trener styrke på maskiner. Ellipsemaskinen har jeg aldri likt. 

Anonymkode: c0db4...853

Takk for tips :)  Det er ikke aktuelt for meg med noe treningssenter, av mange grunner - den enkleste og korteste forklaringen er at jeg jobber dagtid og har barn jeg må være hos ettermiddag/kveld. Derfor kunne jeg tenke meg noe jeg kan ha hjemme og bruke i blant når jeg føler for det :) Hv aliker du ikke med ellipse?

Anonymkode: 81bbb...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for tips :)  Jeg vet ikke hva jeg liker og jeg har ikke bein nok i nesa til å gå på et treningssenter og prøve det, så jeg må bare lese meg opp og finne noe som kan funke for meg. Elipsemaskin har jeg ikke hørt om før en gang, men den så gjerne tyngre ut for knærne (jeg sliter ikke med de, men det er klart, vekten sliter jo på knærne uansett).

Du må opp i ganske høy pris for å finne en ellipsemaskin som er «slak» nok til å ikke slite på knærne, så du måtte nok uansett ha prøvd i en butikk og ikke på et treningssenter.

Selv har jeg tredemølla foran tv-en og elsker den av hele mitt hjerte, men som sagt, det kommer an på hva du liker. Liker du best å gå, sykle eller sitte og ro? 

Anonymkode: e9e79...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må opp i ganske høy pris for å finne en ellipsemaskin som er «slak» nok til å ikke slite på knærne, så du måtte nok uansett ha prøvd i en butikk og ikke på et treningssenter.

Selv har jeg tredemølla foran tv-en og elsker den av hele mitt hjerte, men som sagt, det kommer an på hva du liker. Liker du best å gå, sykle eller sitte og ro? 

Anonymkode: e9e79...6a9

Jeg liker best å jogge 🤣 Savner tiden hvor jeg jogget og vil tilbake dit. Men tredemølle når kroppen er så tung synes jeg går så sakte at det rett og slett er litt frustrerende. Dessuten sliter det på anklene mine, dessverre.. Jeg kan kanskje se for meg roing ikke er det dummeste 😅

Anonymkode: 81bbb...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for dansing, evt med vekter, eller yoga og pilates. Trenninings film er det som har fungert best for meg, med tanke på motivasjon. 1 time hverdag, der du gir det du har, og ikke gir opp før filmen er slutt 😊

Ellers sverger min (før overvektige) mor til svømming, aerobic og slynge 😊

Anonymkode: fc1c6...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville nok gått for dansing, evt med vekter, eller yoga og pilates. Trenninings film er det som har fungert best for meg, med tanke på motivasjon. 1 time hverdag, der du gir det du har, og ikke gir opp før filmen er slutt 😊

Ellers sverger min (før overvektige) mor til svømming, aerobic og slynge 😊

Anonymkode: fc1c6...f6a

Takk for tips :) Jeg er nok en type som fort kjeder meg, yoga og pilates høres veldig seigt ut 😛 Og dansing er vel like belastende for anklene igjen? HVa slags treningsfilmer bruker du?

Anonymkode: 81bbb...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i samme situasjon, gikk ned 40 kg og har fortsatt 30 igjen. Jeg begynte med low impact treningene på YouTube til team body project. Det ligger noe gratis ute, jeg ble medlem etterhvert og bruker treningsoppleggene deres. Bruker Apple tv til å se det på tv. 
 

 

Anonymkode: fb900...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for tips :) Jeg er nok en type som fort kjeder meg, yoga og pilates høres veldig seigt ut 😛 Og dansing er vel like belastende for anklene igjen? HVa slags treningsfilmer bruker du?

Anonymkode: 81bbb...23f

Jeg er medlem i nr 1 fitness, og i appen har de mange forkjellige videoer, dans, pilates, yoga, balanse, kondis, step up etc. 😊 ellers har jeg noen som heter "rumpe og lår" men det er kanskje mer for deg når du føler deg bedre i beina, da det kan være veldig belastende 😊 men det fines veldig bra dans som er litt rolig og ment for gamle folk og folk med skader, så kanskje kan det funke for deg, men skjønner hvis det ikke er noe du liker 😅

Anonymkode: fc1c6...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romaskin, definitivt. Trener hele kroppen. 

Anonymkode: 1edc0...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes mange ergometersykler hvor man sitter i et sete, istedet for bøyd fremover :) Det er nok det mest skånsomme alternativet ( Men romaskim er nok hakket bedre for styrke av hele kroppen).

Noe sånt;

image.thumb.png.0c04da6ef3d58241b23a238324a6592c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2021 at 12:33 AM, Thie said:

Det finnes mange ergometersykler hvor man sitter i et sete, istedet for bøyd fremover :) Det er nok det mest skånsomme alternativet ( Men romaskim er nok hakket bedre for styrke av hele kroppen).

Noe sånt;

image.thumb.png.0c04da6ef3d58241b23a238324a6592c.png

Åh, tusen takk - det ante jeg ikke, ser absolutt ut som noe for meg. Det virker sikkert rart for treningsfolk, men akkurat nå bryr jeg meg filla om hva av kroppen jeg trener, jeg vil bare skape bedre vaner og de starter i alle fall med at når jeg er "låst" til huset skal jeg allikevel kunne trene når jeg føler på motivasjonen :)

Anonymkode: 81bbb...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg syns romaskin er innmari kjedelig og ensformig, så jeg foretrekker ellipse. Har bare prøvd på senter da, men der er det hvertfall veldig skånsomt for knærne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å undersøke hva som er vekt grensen på apparat. Kjenner flere som har ødelagt apparater. 

Anonymkode: ac23b...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...