AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Jeg har aktivt drevet med hest i omtrent 7 år, jeg har i hovedsak satset både nasjonalt og internasjonalt. Men nå er det nesten 5 år siden jeg sist konkurrerte aktivt, og nesten 3 år siden jeg solgte min siste hest. Etter dette har jeg ridd litt innimellom, men ikke på fast basis. jeg har nå begynt å savne stall og hest, men er ikke klar for å starte helt fult med egen hest enda. derfor har jeg tenkt litt på å få meg en forhest en dag/noen dager i uken. men når jeg leser annonser på sider som Finn og lignende får jeg ofte inntrykk av at nivået på forrytter forventes å være skyhøyt. jeg kan jo egentlig ri, men er en stund siden jeg har vært aktiv innen for sporten, derfor er jeg nok litt rusten. så da lurer jeg jo på hva som egentlig forventes av forryttere ? Noen tanker ? Anonymkode: e9934...2db
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #2 Skrevet 29. mars 2021 Koster det ikke å være forrytter da? Det synes jeg er rart. Hvis man passer hund gjør man det gratis eller får betalt. Jeg ville hvertfall ikke brukt mye penger på en hest som ikke var min. Ville heller snakket med en gård/rideskole om å feks betale for en dag per uke hvor du steller hesten og rir en tur. Eller avløser på hestegård. Anonymkode: 7e89e...c10 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har hest som jeg har fôrrytter på 3 dager i uka. Da er ikke hesten tilgjengelig for meg, det er fôrrytters dager. De betaler ikke i nærheten av realpris per dag, men en liten sum i måneden. Det er gode treningsmuligheter og jeg har en hest som er snill og morsom å ri. Jeg syntes det er helt greit å betale for å være fôrrytter. Man er ikke en hestepasser, men deler hesten og disponerer den på faste dager. Alternativt kan man jo lage avtaler med eier om å gjøre ekstra stallarbeid (fôre helger, osv) i stedet for å betale. Jeg har fôrrytter nå delvis fordi jeg syntes det er fint å ha noen fridager fra stallen for å få unna jobb og følge opp barna, men også fordi jeg syntes det er et fint tilbud. Jeg har hatt mange fôrhester selv før jeg kjøpte egen hest og det er veldig fint når man ikke har råd og tid til egen hest.. Til TS: Det jeg forventer av fôrrytter er egentlig først og fremst at de er pålitelige, kommuniserer godt og behandler hesten godt. Men det er jo viktig at de kan håndtere hesten på en god måte både på banen og på tur. En voksen, ansvarlig rytter som holder avtaler er ettertraktet som fôrrytter og så lenge du har god kunnskap om hva det innebærer å ha hest, gjør det ingenting om du er litt rusten. Anonymkode: 26fdb...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har også fulgt med på annonsen om fôrryttere, og det er ikke mitt inntrykk.... Det forventes mest at de er pålitelige, kan innrette seg etter eiers ønsker og hestens behov, og faktisk klarer å komme seg til stallen til avtalt tid (noe som ofte innebærer tilgang til bil). (Og forøvrig heter det "fôr", og "fôrrytter". Sorry, jeg bare måtte) Anonymkode: 76d4a...5dc 3
DrueSmoothie Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Det kommer litt an på. Om man er forrytter som betaler for sine dager, eller om man en forrytter / hestepasser som rir gratis og da ansees som å hjelpe hesteeier. Jeg har som hesteeier hatt begge deler opp igjennom årene ut i fra ulike situasjoner for både meg og min hest. En betalende forrytter leier i mine øyne hesten på sine dager, og står dermed fritt til å disponere hesten etter eget ønske. Dog innenfor gitte rammer som er klarert ved avtalens inngåelse (f eks at hest ikke skal hoppes uten avtale etc). Utover dette forventer jeg at min forrytter tar vare på hesten de dagene vedkommende har hesten med stell, mosjon, møkking etc, og at hesten behandles rettferdig og pent. Utover dette står min forrytter fritt til å velge om vedkommende vil på tur, på ridebanen, være med for undervisning etc. En hestepasser / (ikke-betalende-forrytter ), blir en litt annen sak. Her vil jeg nok kunne be om litt mer og legge noe mer føringer ift at vedkommende rir gratis og hjelper meg tilbake. Jeg synes ikke det er meg som hesteeier som skal sponse andres hobby og interesser og ser derfor på en sånn avtale som at vedkommende hjelper meg med min hest, og samtidig får utøve egen hobby gratis. Vinn-vinn. Ergo føler at jeg kan forlange noe mer av en hestepasser. F eks kan jeg spørre om vedkommende vil ta hesten på tur denne dagen, om vedkommende vil ta en økt på ridebanen denne dagen etter hva som passer, og kanskje også hjelpe til med litt ekstra i blant som å smøre utstyr, fylle vann i luftegården, fylle litt ekstra flis, eller hva enn. En hestepasser kan også være en som hjelper deg med å utdanne din hest dersom vedkommende har mer erfaring enn deg selv, men ikke på lik linje med en intsruktør / trener / berider. Det jeg derimot forventer, uansett betaling eller ikke er at vedkommende er til å stole på, kommer når hun skal eller gir beskjed i god tid om ikke. At vedkommende behandler min hest rettferdig og ikke herjer med den, sparker, slår eller nøkker den i munnen. Det er helt uakseptabelt. (Det å korrigere den dersom den er "dum" derimot, er selvfølgelig noe helt annet.) Videre at vedkommende tar vare på hesten på "sine" dager, enten det være stell, møkking, sårstell om noe skulle dukke opp el lign, samt ikke gjør noe man er enige om at ikke skal gjøres. F eks hoppe med en hest som ikke skal hoppes med, rase rundt på tur med en hest som skal ta det med ro m.m. Samt at jeg får beskjed dersom det skulle være noe jeg burde vite om. Finner man en forrytter / hestepasser med mer erfaring enn deg selv, som da vil hjelpe deg å utdanne hesten din, så er det en ren bonus. Men det er ikke noe jeg hadde forventet dersom jeg hadde søkt etter forrytter / hestepasser. Da hadde jeg måttet se etter noen jeg kan betale for å hjelpe meg dersom jeg hadde hatt behov for den typen hjelp. 3
Gjest Sirah Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Når jeg har hatt fôrryttere på min hest, så har det aller viktigste for meg vært ærlighet og at hesten har blitt fulgt opp. At fôrrytter har møtt opp på sine dager og eventuelt gitt beskjed om noe har skjært seg. Ikke si at du har ridd hesten om du ikke har gjort det f.eks, eller dropp og møkk fordi du skravlet vekk tiden med de andre i stallen. Ridekunskaper har for min del kommet i andre rekke. Det har vært viktigere for meg at hesten har blitt tatt godt vare på enn å ha en fôrrytter som er skikkelig god til å ri. Mine fôrryttere har fått disponere hestene på treninger og etterhvert stevner så muligheten til å utvikle ridningen har vært der selv om de ikke har vært supergode når de har begynt. Dessverre er min erfaring at betalende fôrryttere har vært mer pliktoppfyllende og ansvarsbeviste enn de som har fått ri gratis. Kanskje man følger mer opp om man vet at man "taper penger" på å ikke stille? Nesten utelukkende har de som har fått ri gratis slurvet og fulgt hesten dårligere opp enn de som har betalt litt for det. Kanskje jeg bare har hatt uflaks?
Gjest ti10 Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 Ikke for å kuppe tråden, TS, men jeg hiver meg på her Har tenkt litt på det samme. Til dere som har hest og fôrrytter, hva betaler fôrrytteren i måneden? Og hva gjør personen med hesten hvor ofte for denne summen?
DrueSmoothie Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 (endret) ti10 skrev (42 minutter siden): Ikke for å kuppe tråden, TS, men jeg hiver meg på her Har tenkt litt på det samme. Til dere som har hest og fôrrytter, hva betaler fôrrytteren i måneden? Og hva gjør personen med hesten hvor ofte for denne summen? Mine siste fòrryttere har betalt mine kostnader for stallplass, fòr og sko - ett snitt delt på antall dager Jeg sitter med en kostnad på dette på drøyt 3 500 / mnd, så de har betalt 500 kr / mnd pr fast dag i uken, som da blir 100-125 kr pr gang. Ergo dekker de nesten alle de faste kostnadene denne dagen. Jeg har ikke regnet inn forsikring / veterinær og utstyr. De har da stått fritt til å gjøre hva de ønsker med hesten disse dagene. Eneste jeg har sagt er at jeg vil gjerne ha beskjed dersom hesten ikke blir trent, eller dersom den blir trent ekstra hardt / ekstra lang tur. Ikke fordi det ikke er OK, men bare fordi at jeg da ikke gjør det samme dagen etter Da har de møkket og satt frem fòr, mens jeg har stått for alt annet. Dersom jeg har vært i stallen før de kommer har jeg møkket for dem også, det er tross alt min hest og jeg er jo alt i gang. Og så har jeg spurt de om hjelp med min andre hest (møkking og fòr) de dagene jeg ikke har vært der selv dersom jeg er bortreist etc, noe de kan fritt si nei til om de ikke har tid. I tillegg har de ofte fått ri ekstra dager om de har ønsket enkelte uker, uten å betale noe mer for det, men da har ikke det vært noe fast. Endret 30. mars 2021 av DrueSmoothie
Myrmica Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 ti10 skrev (55 minutter siden): Til dere som har hest og fôrrytter, hva betaler fôrrytteren i måneden? Og hva gjør personen med hesten hvor ofte for denne summen? Jeg er fôrrytter nå. Jeg betaler 1000 kr i måneden. Har hesten ca to ganger per uke, mer om eier har behov, eller mindre om jeg ikke har tid (vi har en ganske fleksibel ordning). Jeg ordner fôr, steller og trener hesten når jeg er der. Inn/utslipp og møkking ordnes av stalleier Jeg har eid hest selv, og vet hvor innmari dyrt det kan bli, så synes det er helt greit å bidra litt økonomisk, når jeg selv får glede av å være i stallen.
Gjest Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 Nå driver ikke jeg med ride sport. Men trav. I det miljøet bruker det ikke å være noen som betaler for å komme å ri/kjøre/stelle med hesten. Det ses på som positivt for hesten at det trenes alternativt. Men forventer at det trenes sånn som jeg vil at det skal trenes. Ri galopp/bommer/klatreturer eller skritteture Det viktigste er at de er til å stole på og ikke utsetter hesten for noe som ikke er bra for den.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 1 hour ago, ti10 said: Ikke for å kuppe tråden, TS, men jeg hiver meg på her Har tenkt litt på det samme. Til dere som har hest og fôrrytter, hva betaler fôrrytteren i måneden? Og hva gjør personen med hesten hvor ofte for denne summen? Jeg tar 800kr i mnd for fôrrytter som rir 3 ganger fast i uka. Det er en ganske snill pris fordi det er en grei jente som også hjelper meg noe med ekstra stallarbeid. Dette er sentrale Østlandet og pris pleier ofte å ligge på 100-150kr dagen. Anonymkode: 26fdb...b7e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå