AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #1 Skrevet 29. mars 2021 Jeg føler jeg har det greit, men samtidig har jeg det ikke noe bra i det hele tatt. Jeg tror jeg har kommet ditt at jeg er kjempe sliten, men skjønner at jeg må smile og le også. Jeg vil ikke drukne meg selv i dette. Anonymkode: b8bfc...78a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 Klart man kan. Kroppen reagerer ulikt fra person til person. Jeg har vært mye utslitt og deprimert og periodevis klarer jeg å "ta meg sammen" ila en dag. Du "må" jo ikke være blid og glad og fornøyd hele tiden. Det er det ingen som er vil jeg tro.. I en periode så må du kjenne godt på kroppen hva du orker. Orker du ikke å være/dra på besøk i mer enn 10 minutter, så la det være med det. Eller være sosial i det hele tatt. Men det er viktig som du sier å ikke "grave seg ned", prøve å få gjort litt og litt lystbetont fra dag til dag. Gjør noe du liker, noe du får til og gleder deg over. Ta ting med ro, slapp av når du kan. Det er lov for en periode å ikke leke helt, men heller bare kunne slappe av med f.eks en bok, et pledd og en kopp te/kakao og bare nyte freden og roen. Ta vare på deg selv, gjør de få tingene du klarer å få til som å gi deg selv litt ansiktspleie, eller et fotbad hvor du slapper av med et blad, eller en god og lang dusj. En tur i skogen, noen velger å klemme et tre for å kjenne energien i treet bli overført til deg selv, eller finne en plass i skogen en vei hvor du legger deg ned på bakken og slapper av. Høres sikkert teit og overtroisk ut, så du må ikke gjøre det hvis du føler det ikke er noe for deg. Husk å smile til deg selv hver gang du går forbi et speil, frigjør endorfiner og "lurer" kroppen til å tro den har det bra. Og også klapp deg selv på skuldra for alt det du får til i løpet av en dag. Selvskryt høyt av deg selv (kanskje ikke foran andre, men når du er alene). "Dette fikk jeg til! Så BRA jobba!" Mange tips og triks for å "snappe seg" ut av en dårlig periode. F.eks lese en god bok, høre på musikk som gjør deg glad og se en serie eller film med feelgood energi. Håper du har en fin dag og god klem ❤️ Anonymkode: d5e91...99c 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 Klart man kan. Dette er min største forsvarsmekanisme for å holde skjult at jeg er dårlig. Selv terapeuten min som vet hvor ille det er sier at det er vanskelig å se gjennom smilet og latteren. Tror det er rimelig normalt. Anonymkode: be54b...65a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Det kan man, men de jeg kjenner som gjør det er sterkt medisinert av ulike medikamenter. Anonymkode: 98734...c53
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 Jada, men det blir jo bare fake....Man kan ikke lure seg selv. Anonymkode: 79f86...53f
Tradegy Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Husk at hjernen ikke forstår forskjell på en tenkt tanke og en faktisk handling Derfor kan man lure kroppen til å kjenne på optimisme selv i mørket Følelsen kan forandres, selv om omstendigheter ikke kan det. Skulle det være noe som tynger, er det flere å samtale med. En fin oversikt her 🙂: 2
CorvusCorax Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Man kan alltids fake. Mennesker gjør det hver dag for å tilpasse seg samfunnet og mennesker rundt. Du må lære deg å slappe av og ta vare på deg selv. Er du kjempesliten, så husk at du er viktig - ta tid til deg selv. Unn deg alenetid, hjemmekos, en tur i skogen, hjemmespa... hva enn som gjør deg komfortabel. Legg vekk tlf. og fokuser på deg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 23.32): Jeg føler jeg har det greit, men samtidig har jeg det ikke noe bra i det hele tatt. Jeg tror jeg har kommet ditt at jeg er kjempe sliten, men skjønner at jeg må smile og le også. Jeg vil ikke drukne meg selv i dette. Anonymkode: b8bfc...78a Det er en viktig holdning ihvertfall, så kan man prøve å ta hensyn til at man er sliten og gjøre noe med det som gjør en sliten. Galgenhumor og humor til tross for plager er også viktig, betyr ikke at du er mindre sliten men at du tar det på en mer positiv måte. Så er det også vikitg å huske på at det er lov å ha det skikkelig dritt også, så lenge man også klarer å hente seg litt opp igjen. Anonymkode: 7d94f...df6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Ja, jeg har smilt og ledd til og med når jeg har vært suicidal. Humor og å prøve å se skjønnheten i ting kan hjelpe mye når man har det dårlig, men jeg tenker at det er viktig å la seg selv få lov til å kjenne på de vonde følelsene man har også. Uten å henge seg for mye fast i noen av delene. Anonymkode: a8279...e97
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg har smilt og ledd til og med når jeg har vært suicidal. Humor og å prøve å se skjønnheten i ting kan hjelpe mye når man har det dårlig, men jeg tenker at det er viktig å la seg selv få lov til å kjenne på de vonde følelsene man har også. Uten å henge seg for mye fast i noen av delene. Anonymkode: a8279...e97 Samme her. Da jeg var på det aller laveste, så gråt jeg hele veien til barnehagen da jeg skulle hente ungen min. To minutter unna tok jeg meg sammen, klistret på smilet, skravlet og lo som alltid med de ansatte. Hver gang jeg måtte møte noen, skrudde jeg på maska og var like blid og sprudlende som alltid. Anonymkode: 14553...ba2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 23.32): Jeg føler jeg har det greit, men samtidig har jeg det ikke noe bra i det hele tatt. Jeg tror jeg har kommet ditt at jeg er kjempe sliten, men skjønner at jeg må smile og le også. Jeg vil ikke drukne meg selv i dette. Anonymkode: b8bfc...78a Tja. Jeg har hatt ganske drøye selvmordstanker i dag og har grått mye (depresjon). Men jeg lo høyt av en morsom video på tik tok. Det var litt uforventet, for jeg hadde allerede scrollet forbi mange søte hunder og katter og ellers morsomme videoer, og rikket ikke engang på smilebåndet. Men den ene videoen fikk meg til å skratte. Og så var det tilbake til griningen, hehe. Anonymkode: f061f...78f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 Ja. Jeg har vært deprimert, hatt angst, vært suicidal og har ptsd, men galgenhumor har alltid vært min greie. Det er ikke fake i det hele tatt for min del. Om jeg ikke kan le av all dritten, dør jeg. Anonymkode: ce365...9d5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 Fake it till you make it. Det virker. Anonymkode: ca053...b7e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 Ja, seff. Latter er jo en måte å få ut guffe på, å takle situasjoner på. Aggresjon er den ugly siden av den samme mekanismen. Pluss/positivitet er bra, minus/negativitet er dårlig. Men jeg tror det mest handler om frykt. Mange tenker at sin egen frykt er noe som andre SKAL og MÅ akseptere, mens andres frykt igjen er noe de fleste igjen NEKTER å akseptere og å godta. Det går altså ikke begge veier. Akkurat som i et barn-forelder-forhold. Foreldrene skal takle det, barna trenger ikke, de trenger bare foreldre som takler reaksjoner, emosjoner. At det ikke er skummelt å føle eller å reagere. Misliker sterkt når folk indirekte krever av meg at jeg skal ha en mamma-posisjon, mens de selv skal være et slags barn som bare skal ha og ha. Hva når jeg får barn på ekte, da? Skal jo spare dette til mine egne barn, ikke til folk som aldri fikk det fra sine egne foreldre. Anonymkode: 336dd...165
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 Ja. De aller fleste vil havne borti en "motgang" eller to.. Setter maska på, glatter over, later som om alt er greit. Dette gjør de aller fleste mennesker. Anonymkode: 5d1a9...d26
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Alle følelser bunner i frykt. Anonymkode: c26ce...cad
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 Ja. Kilde: Science based on experience Anonymkode: b2506...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Samme her. Da jeg var på det aller laveste, så gråt jeg hele veien til barnehagen da jeg skulle hente ungen min. To minutter unna tok jeg meg sammen, klistret på smilet, skravlet og lo som alltid med de ansatte. Hver gang jeg måtte møte noen, skrudde jeg på maska og var like blid og sprudlende som alltid. Anonymkode: 14553...ba2 Men det var jo ikke ekte....:( Anonymkode: 79f86...53f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fake it till you make it. Det virker. Anonymkode: ca053...b7e Nei. Man lurer seg selv. Anonymkode: 79f86...53f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå