Gå til innhold

Jeg får flere og flere tilfeldige "flashbacks"...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...og jeg skjønner ikke hvorfor. Det kan være noe jeg lukter, at jeg registrerer at det har blitt vår, en sang som spilles, en følelse. Også er det som om jeg i et lite øyeblikk hopper tilbake i tid og er et helt annet sted. Raskt som et øyeblikk, ofte er det veldig lite konkret eller bare et lysglimt på en måte, til en gang jeg hørte samme sang, kjente samme lukt eller hva nå enn.

Jeg vet det er mine minner, men det kan være ting jeg ikke helt klarer å huske likevel. For eksempel at jeg satt og spilte kabal på en stasjonær pc på sammen med en venninne på slutten av 90-tallet. Altså helt tilfeldige glimt fra fortiden som tilsynelatende dukker opp uten mål og mening. Der og da gjør det meg urolig og ofte uforklarlig trist og lengtende.

Holder jeg på å bli sprø eller hva er greia? Jeg har hatt tendenser til dissosiasjon de siste ti årene, og har slitt en del psykisk, men har aldri hørt stemmer, hatt hallusinasjoner eller noe i den retningen. Jeg er også vant til å dagdrømme mye og er ikke ukjent med mimring, men dette er bilder og tanker som tvinger seg på på en helt annen måte. Det er ikke "Åh, dette lukter akkurat som mammas nybakte brød :) ", det er mer "Oi, hva faen, hva var det og hvor kom det fra?". 

Tror jeg krisemaksimerer, men jeg liker ikke at jeg ikke kan kontrollere dette :(

Anonymkode: 6d1d7...77a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er dissosiasjon? 

Anonymkode: b2ab5...095

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på minnene som et problem? Jeg har flashbacks etter traumer. Det setter meg helt ut og jeg får sterke fysiske og psykiske reaksjoner av det som varer lenge. Opptil flere dager. Jeg er i et behandlingsopplegg for dette. Tenker at om du blir urolig, lengtende og trist av det høres det håndterbart ut? Om du mener det ikke er håndterbart-ta kontakt med fastlegen for videre hjelp. 

søk evt opp grounding techniques.

Anonymkode: d777c...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du på minnene som et problem? Jeg har flashbacks etter traumer. Det setter meg helt ut og jeg får sterke fysiske og psykiske reaksjoner av det som varer lenge. Opptil flere dager. Jeg er i et behandlingsopplegg for dette. Tenker at om du blir urolig, lengtende og trist av det høres det håndterbart ut? Om du mener det ikke er håndterbart-ta kontakt med fastlegen for videre hjelp. 

søk evt opp grounding techniques.

Det er som sagt ikke vonde minner som dukker opp, bare helt tilfeldige. De kan gi meg en litt uggen følelse i magen, jeg kan bli trist og vemodig, men det er ikke traumatiske minner. 

Her om dagen stod jeg ute og tok en sigg mens jeg fiklet på mobilen, bladde på KG, fikk en eller annen tanke om noe og BOOM der står jeg utenfor leiligheten der jeg bodde for to år siden, tar en røyk og fikler på mobilen i kanskje ett sekund. Jeg titter opp og alt er som normalt igjen, bortsett fra at jeg føler meg litt utenfor eller litt uggen. 

Greia er at jeg helt sikkert klarer å leve med det, jeg er mer opptatt av hvorfor det har dukket opp. Jeg har ikke vært sånn hele livet, og det bare øker og øker, jeg blir usikker på om det er noe å bekymre seg for eller om jeg bare skal late som ingenting. Er det psykoser? Kan jeg ende opp med å miste kontrollen helt? Er dette noe som burde medisineres? Er det et symptom på noe annet? Vurderer å kontakte fastlegen ja, men det er lang ventetid, spesielt nå i påsken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er som sagt ikke vonde minner som dukker opp, bare helt tilfeldige. De kan gi meg en litt uggen følelse i magen, jeg kan bli trist og vemodig, men det er ikke traumatiske minner. 

Her om dagen stod jeg ute og tok en sigg mens jeg fiklet på mobilen, bladde på KG, fikk en eller annen tanke om noe og BOOM der står jeg utenfor leiligheten der jeg bodde for to år siden, tar en røyk og fikler på mobilen i kanskje ett sekund. Jeg titter opp og alt er som normalt igjen, bortsett fra at jeg føler meg litt utenfor eller litt uggen. 

Greia er at jeg helt sikkert klarer å leve med det, jeg er mer opptatt av hvorfor det har dukket opp. Jeg har ikke vært sånn hele livet, og det bare øker og øker, jeg blir usikker på om det er noe å bekymre seg for eller om jeg bare skal late som ingenting. Er det psykoser? Kan jeg ende opp med å miste kontrollen helt? Er dette noe som burde medisineres? Er det et symptom på noe annet? Vurderer å kontakte fastlegen ja, men det er lang ventetid, spesielt nå i påsken.

Er du bekymret kan du snakke med fastlegen, for meg høres det ikke ut som det er spesielt akutt ut og ventetid vil gå fint. Vil du gjøre noe i mellomtiden sjekk ut grounding techniques som jeg skrev tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ofte minner om jeg lukter ting, gjør noe spesielt eller hører noe. 

Jeg får og flaschbacks av vonde ting jeg har opplevd og blir da ofte uvel som kvalme og økt pust, men det går over etter max en time

Anonymkode: 941e7...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...