Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har den siste tiden fått helt angst for å kjøre, hvert fall på motorvei, noe jeg bare har gjort to ganger. jeg holder på å øvelseskjøre men har stoppa helt nå siden jeg får så mye angst. fikk engang panikk når jeg skulle på motorvei og nå sitter det veldig igjen, og jeg tør ikke kjøre mer. noen som har noen forslag på hvordan jeg kan komme over denne angsten eller få det bedre? skjønner at jeg bare må hoppe ut i det og fortsette forsiktig, men ville gjerne bare hørt om noen har noen råd:) 

Anonymkode: 51a1a...fc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøre mer.

Men om du virkelig sliter med angsten er kanskje ikke bilkjøring noe for deg...?

Anonymkode: 360d2...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøre mer.

Men om du virkelig sliter med angsten er kanskje ikke bilkjøring noe for deg...?

Anonymkode: 360d2...8c3

jeg har veldig lyst til å ha muligheten til å kjøre bil. det er bare å komme over angsten 

Skrevet

Kjære deg ❤ 

Jeg driver også med øvelseskjøring for tiden og sliter med ganske heftig angst for kjøring. Så jeg vet hvor tøft og vondt du har det og hvor slitsomt og lammende det kan være hver eneste gang du skal sette deg bak rattet.

Det som har fungert for meg er å kjøre lengre strekninger og over litt lengre tid for å komme litt mer inn i det. Hvis du setter deg inn med angst og går ut av bilen med samme angsten som da du starta vil hjernen tenke at å kjøre er livsfarlig for det eneste som hjalp var å gå ut av den helvetes jævla angstmaskinen av en bil aldri mer om du skal utsette deg for det. Kjører du derimot lengre strekninger vil angsten på et tidspunkt ikke nødvendigvis bli borte, men bittelitt enklere å deale med (Men det er beintøft, I know). Angst varer ikke for alltid selv om det kjennes sånn ut når du er midt i det.

Og du må kjøre masse. Vi som sliter med angst trenger nesten enda mer tid bak rattet fordi det går så mye energi med til å være redd. 

Det er også viktig å kjøre med noen som tar angsten din på alvor og som ikke bagatelliserer følelsene dine, men som også pusher deg litt - i rett mengde såklart. Vær åpen med kjørelærer/den du øvelseskjører med. Si høyt hva som skjer i hodet ditt, da er det lettere å kunne trygge deg og finne gode løsninger.

Igjen, jeg vet det er dødsvanskelig og ikke "bare å gjøre", men vi skal klare dette! Jeg heier på deg. ❤

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble redd for å kjøre rett etter jeg fikk lappen. Løste det til slutt med å bestille et par timer hos kjørelærer. Fortalte han hva problemet var og så kjørte vi mens han hjalp meg fokusere på hva jeg skulle gjøre. Det er litt annerledes (bedre) å kjøre med en profesjonell enn f.eks. familiemedlem eller venn.

Anonymkode: 49136...5de

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har den siste tiden fått helt angst for å kjøre, hvert fall på motorvei, noe jeg bare har gjort to ganger. jeg holder på å øvelseskjøre men har stoppa helt nå siden jeg får så mye angst. fikk engang panikk når jeg skulle på motorvei og nå sitter det veldig igjen, og jeg tør ikke kjøre mer. noen som har noen forslag på hvordan jeg kan komme over denne angsten eller få det bedre? skjønner at jeg bare må hoppe ut i det og fortsette forsiktig, men ville gjerne bare hørt om noen har noen råd:) 

Er nok bare den "kjedelige" øve mer som er nøkkelen. 

Jeg synes det var kjekt å øve litt på motorveien sent/ tidlig -  når det var lite trafikk på veien. Da venner man seg til av og påkjøringer, og selve farten, i mer fred og ro :) Etter hvert som jeg ble mer komfortabel så kjørte jeg på mer og mer trafikkerte tidspunkt så jeg gradvis ble trygg på det også. 

Ellers kan det være en trøst at de følelsene du føler på er noe 9 av 10 har opplevd - det er et lite helvete å lære seg å kjøre bil :ler: Bare ikke gi opp! Vær forsiktig og ta ting gradvis, så blir det bedre for deg også garantert!

Endret av Jr.Garcon
Skrevet

Jeg brukte mange år på å klare å ta lappen, nettopp på grunn av angsten for å kjøre. For meg hjalp det å kjøre mye, men ikke nødvendigvis så lenge av gangen. Dette i tillegg til å ALDRI kjøre på tom mage (lavt blodsukker), samt høre på musikk jeg liker. Kjøpte meg også en bil jeg elsker når jeg øvelseskjørte, og det ga meg også motivasjon til å ville kjøre mer. Hadde også en kjøreskole hvor kjørelærer har kompetanse for oss med angst for å kjøre. Jeg brukte 1 1/2 år totalt på å klare lappen. Det var viktig for meg å være trygg før jeg gikk videre til neste utfordring. Jeg brukte mye parkeringsplasser, landeveier og veier med lite trafikk for å bli trygg til å kjøre. Ville ikke kjøre på motorvei før jeg mestret landevei feks.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lappen i 20+ år og aldri kjørt på motorvei. Det fins alltid en omvei 😄

Anonymkode: cd404...25b

AnonymBruker
Skrevet
Jolene skrev (På 29.3.2021 den 21.14):

Jeg brukte mange år på å klare å ta lappen, nettopp på grunn av angsten for å kjøre. For meg hjalp det å kjøre mye, men ikke nødvendigvis så lenge av gangen. Dette i tillegg til å ALDRI kjøre på tom mage (lavt blodsukker), samt høre på musikk jeg liker. Kjøpte meg også en bil jeg elsker når jeg øvelseskjørte, og det ga meg også motivasjon til å ville kjøre mer. Hadde også en kjøreskole hvor kjørelærer har kompetanse for oss med angst for å kjøre. Jeg brukte 1 1/2 år totalt på å klare lappen. Det var viktig for meg å være trygg før jeg gikk videre til neste utfordring. Jeg brukte mye parkeringsplasser, landeveier og veier med lite trafikk for å bli trygg til å kjøre. Ville ikke kjøre på motorvei før jeg mestret landevei feks.

Jeg har brukt enda lengre tid, delvis på grunn av korona. Men jeg er møkkalei av å ikke mestre bilkjøring. Syns kjøreopplæring er et strev, må jeg innrømme. Jeg har bare førerprøven igjen, men klarer ikke å stå på grunn av "helhetsvurdering" og småfeil. Kjenner meg så utrolig lei. Men å kjøpe meg bil og øvelseskjøre med denne var ingen dum ide.  Fikk du bruke denne på førerprøven også? 

Hvilken bil kjøpte du? Jeg tar lappen på automatgir. 

Anonymkode: 64f29...3ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har brukt enda lengre tid, delvis på grunn av korona. Men jeg er møkkalei av å ikke mestre bilkjøring. Syns kjøreopplæring er et strev, må jeg innrømme. Jeg har bare førerprøven igjen, men klarer ikke å stå på grunn av "helhetsvurdering" og småfeil. Kjenner meg så utrolig lei. Men å kjøpe meg bil og øvelseskjøre med denne var ingen dum ide.  Fikk du bruke denne på førerprøven også? 

Hvilken bil kjøpte du? Jeg tar lappen på automatgir. 

Jeg skjønner deg så inderlig godt! På et tidspunkt bare knakk jeg sammen, for jeg følte jeg aldri kom meg videre. Jeg snakket også med kjørelæreren min om dette, og da lagde vi en plan for å oppnå mål. Jeg fikk veldig grundige tilbakemeldinger, samt klare ting jeg måtte øve på hjemme. Du må bruke den bilen du kjører under kjøreopplæringen på førerprøven. Jeg tok også lappen på automat, men har planer om å kjøre opp med manuell senere. Kjøpte meg en liten og snerten BMW, fordi den var så himla god å kjøre. Flaks for meg, var kjørebilen ganske lik ;) Kjøpte bil omtrent når jeg startet hos kjøreskolen, sånn at ikke overgangen skulle være så stor. Jeg vil råde deg til å skaffe deg en bil, samt kjøre, kjøre, kjøre. Det er et slit, stress, ork og mas - det VET og FORSTÅR jeg. Derimot er det verdt det når du endelig består! Jeg liker fortsatt ikke å kjøre, men det går greit :P

AnonymBruker
Skrevet
Jolene skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner deg så inderlig godt! På et tidspunkt bare knakk jeg sammen, for jeg følte jeg aldri kom meg videre. Jeg snakket også med kjørelæreren min om dette, og da lagde vi en plan for å oppnå mål. Jeg fikk veldig grundige tilbakemeldinger, samt klare ting jeg måtte øve på hjemme. Du må bruke den bilen du kjører under kjøreopplæringen på førerprøven. Jeg tok også lappen på automat, men har planer om å kjøre opp med manuell senere. Kjøpte meg en liten og snerten BMW, fordi den var så himla god å kjøre. Flaks for meg, var kjørebilen ganske lik ;) Kjøpte bil omtrent når jeg startet hos kjøreskolen, sånn at ikke overgangen skulle være så stor. Jeg vil råde deg til å skaffe deg en bil, samt kjøre, kjøre, kjøre. Det er et slit, stress, ork og mas - det VET og FORSTÅR jeg. Derimot er det verdt det når du endelig består! Jeg liker fortsatt ikke å kjøre, men det går greit :P

Takk for gode tips. Vet du, jeg holdt på å knekke sammen siste gangene jeg har strøket. Jeg syns selv det gikk bra, men det gjorde ikke sensor. Til og med kjørelærer ble oppgitt for han mener at jeg er god nok til å kjøre alene nå. Jeg er så drittlei. Dessuten er det så lange ventetider hos vegvesenet og korona har ikke akkurat gjort det bedre. Men å kjøpe egen bil nå og så bruke denne til øvelseskjøring var ingen dum ide. Jeg sliter med at bilen jeg kjører er gammel og treg på giring. Jeg får ikke kontroll på giringa og da kveler jeg bilen av og til. En gang kvalte jeg bil på trikkelinja og da fikk jeg helt angst. Hva om det skjer på toglinje? Jeg kjører nå på automatgir og det syns jeg fungerer så utrolig mye bedre. 

BMW ja, jeg har ikke så mye peiling på bil. Selv tenker jeg på en Toyota, men har ikke bestemt noe som helst :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for gode tips. Vet du, jeg holdt på å knekke sammen siste gangene jeg har strøket. Jeg syns selv det gikk bra, men det gjorde ikke sensor. Til og med kjørelærer ble oppgitt for han mener at jeg er god nok til å kjøre alene nå. Jeg er så drittlei. Dessuten er det så lange ventetider hos vegvesenet og korona har ikke akkurat gjort det bedre. Men å kjøpe egen bil nå og så bruke denne til øvelseskjøring var ingen dum ide. Jeg sliter med at bilen jeg kjører er gammel og treg på giring. Jeg får ikke kontroll på giringa og da kveler jeg bilen av og til. En gang kvalte jeg bil på trikkelinja og da fikk jeg helt angst. Hva om det skjer på toglinje? Jeg kjører nå på automatgir og det syns jeg fungerer så utrolig mye bedre. 

BMW ja, jeg har ikke så mye peiling på bil. Selv tenker jeg på en Toyota, men har ikke bestemt noe som helst :)

Bare hyggelig! Jeg skjønner deg godt når det gjelder manuell vs. automat. Det er grunnen til at jeg tok automat, bare for å bli ferdig :P Jeg var dønn ærlig med sensor med tanke på hva jeg mente selv jeg burde bli bedre på. Hvorfor? Fordi jeg var bombesikker på at jeg kom til å stryke, og følte at jeg ikke hadde noe å tape på å være ærlig. Jeg begynte omtrent å grine når sensor sa at jeg hadde bestått! Jeg hadde flaks og tok lappen rett før alt stengte ned i fjor, men jeg skjønner at det blir et slit med tanke på korona. Har selv vært glad for å bestå når jeg gjorde.

Egen bil utgjorde forskjellen for min del, fordi da hadde jeg litt motivasjon til å kjøre. Kjøpte meg såpass dyr bil at pengene for bilen gjorde at jeg fikk dårlig samvittighet av å ikke bruke den :P Haha! Spesielt dersom du ikke føler at bilen du kjører nå er noe særlig å kjøre. Da hadde jeg ikke vært i tvil engang. Ja, det er en dyr utgift, men dersom det gjør at du får lappen er det en billig investering for fremtiden. Det koster jo tross alt med kjøretimer og oppkjøring også. Når det gjelder valg av bil, hadde jeg sett litt på finn for å se hva som holder seg i pris. Da har du også sikkerheten med at du ikke går med stort tap dersom du skulle ønske å selge den etter bestått førerprøve. Min bil kan jeg selge for samme sum jeg ga for den, og det er greit å huske på.

Og du? Dette kommer seg, hold hodet oppe, og tenk på noe du skal unne deg/gjøre/etc når du får lappen. For meg var det en dyr veske, men det hjelper faktisk å ha noe som motivasjon ETTER at du har bestått. Spesielt på de dagene hvor alt føles håpløst og uoverkommelig.

AnonymBruker
Skrevet
Jolene skrev (54 minutter siden):

Bare hyggelig! Jeg skjønner deg godt når det gjelder manuell vs. automat. Det er grunnen til at jeg tok automat, bare for å bli ferdig :P Jeg var dønn ærlig med sensor med tanke på hva jeg mente selv jeg burde bli bedre på. Hvorfor? Fordi jeg var bombesikker på at jeg kom til å stryke, og følte at jeg ikke hadde noe å tape på å være ærlig. Jeg begynte omtrent å grine når sensor sa at jeg hadde bestått! Jeg hadde flaks og tok lappen rett før alt stengte ned i fjor, men jeg skjønner at det blir et slit med tanke på korona. Har selv vært glad for å bestå når jeg gjorde.

Egen bil utgjorde forskjellen for min del, fordi da hadde jeg litt motivasjon til å kjøre. Kjøpte meg såpass dyr bil at pengene for bilen gjorde at jeg fikk dårlig samvittighet av å ikke bruke den :P Haha! Spesielt dersom du ikke føler at bilen du kjører nå er noe særlig å kjøre. Da hadde jeg ikke vært i tvil engang. Ja, det er en dyr utgift, men dersom det gjør at du får lappen er det en billig investering for fremtiden. Det koster jo tross alt med kjøretimer og oppkjøring også. Når det gjelder valg av bil, hadde jeg sett litt på finn for å se hva som holder seg i pris. Da har du også sikkerheten med at du ikke går med stort tap dersom du skulle ønske å selge den etter bestått førerprøve. Min bil kan jeg selge for samme sum jeg ga for den, og det er greit å huske på.

Og du? Dette kommer seg, hold hodet oppe, og tenk på noe du skal unne deg/gjøre/etc når du får lappen. For meg var det en dyr veske, men det hjelper faktisk å ha noe som motivasjon ETTER at du har bestått. Spesielt på de dagene hvor alt føles håpløst og uoverkommelig.

Tusen takk motivasjon og for at du tok deg tid til å skrive, snille deg :)  Ja, jeg må bare gasse på. Jeg føler på mange måter at jeg har stagnert og at jeg ikke får så mye mer utav å pugge boka (teori har aldri vært et problem) og kjøretimene har vært kjedelig ei god stund nå. Så å kjøpe egen bil og bruke den til å farte rundt på øvelseskjøring tror jeg er det jeg trenger for å bryte mønsteret ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk motivasjon og for at du tok deg tid til å skrive, snille deg :)  Ja, jeg må bare gasse på. Jeg føler på mange måter at jeg har stagnert og at jeg ikke får så mye mer utav å pugge boka (teori har aldri vært et problem) og kjøretimene har vært kjedelig ei god stund nå. Så å kjøpe egen bil og bruke den til å farte rundt på øvelseskjøring tror jeg er det jeg trenger for å bryte mønsteret ❤️ 

Bare hyggelig ❤️ Det hjelper også på øvelseskjøringen å kjøpe inn digg lunch, samt kjøre til et koselig sted for å spise. Bare å sende pm hvis du vil :)

Skrevet

Jeg strøk to ganger før jeg nylig ENDELIG besto førerprøven. Begynte nesten å gråte når sensor fortalte at han gjerne skulle gitt meg en klem, for det var bestått. 

Etter siste stryk var motivasjonen helt på bunn. Følte at jeg ikke mestret noe «alle andre» tar så lett. Det som hjalp var å mengdetrene masse. Og det var kjørelæreren krystallklar på også. Det var småfeil og nervøsitet som gjorde at det ble stryk de to første gangene. Jeg hadde to kjøretimer med terping på de vanligste feilene på oppkjøring. Ga tilbakemeldingene til han jeg øvelseskjørte med utenom kjørelærer. Det var knallgod hjelp! Han minnet meg på om hva som manglet, og plutselig satt det. Men da brukte vi også masse tid på ettermiddagene etter jobb for å kjøre. Kjørte alle korte turer på butikken, kjørte noen litt lengre turer, og kjørte mye bare for å kjøre. Plutselig satt det :) 

Les nøye gjennom tilbakemeldingene du har fått fra sensor tidligere. Terp på det som blir gitt tilbakemelding på. Og øvelseskjør masse! Plutselig sitter alt som det skal. Og husk, du er ikke ferdig utlært når førerkortet er på plass. Det er da den virkelige læringen begynner. Det hjalp meg å minne meg selv på. 

Har enda smått angst før jeg setter meg inn i bilen. Puster med magen, og minner meg selv på om at jeg faktisk kan dette godt nok. Pass på fartsgrensa, bruk blikket aktivt, og husk vikeplikten. Jeg bomgira stygt på oppkjøringa, men poengterte det fort selv, og hadde kontrollen likevel. Kun fordi jeg brukte blikket aktivt, og sa at det var ei bomgiring, ikke et bevist valg. Dette klarer du! Og jeg lover, følelsen når du har det midlertidige beviset i hendene er verdt det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...