Gå til innhold

NRK/trafikkskoler: Glem manuelle gir, ta automatlappen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veldig kjedelig sak, dette, synes jeg:

https://www.nrk.no/rogaland/trafikkskulane-vil-at-_automat-lappen_-skal-bli-standard-1.15429552

Argumentet til trafikkskolene er at det er kjempedyrt å ha biler med manuelle og automatgir, istdf. bare automatbiler. I tillegg mener de det er tryggere for eleven å slippe å tenke på giring.

Dette synes jeg er triste greier. Om rundt tre fjerdedeler av elevene fortsatt etterspør manuelle gir, må det jo være mulig å dekke det markedet. Folk har kjørt bil slik i over 100 år, hvorfor skal dagens unge slite mer med dette enn tidligere generasjoner?

Istdf. et vikarierende argument for lavere kostnader hos trafikkskolene bør de rette søkelyset mot de virkelig presserende sakene: Mobilbruk under kjøring (som for øvrig er lettere å gjøre når man ikke trenger å gire), høy fart, og økonomi for unge.

Vi kjøpte akkurat en manuell bil igjen, etter mange år med bare automater. Alle i familien er begeistret og hadde helt glemt hvor gøy og engasjerende det kan være å kjøre bil - når man har kontrollen selv.

Anonymkode: d057a...15a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Manuelle biler vil bli borte med tiden, så hvorfor ikke tilpasse føreropplæringen til det? Under 5% av nye biler er med manuelt gir, er jo helt latterlig at så mange skal ha lappen på manuell da. Mye bedre å fokusere på trafikkregler, trafikkforståelse og overblikk, enn å konsentrere seg om bilen. 

Og ja, jeg har lappen selv på manuelt gir, har hatt førerkort i 20 år. 

Anonymkode: 161cd...733

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.nrk.no/rogaland/trafikkskulane-vil-at-_automat-lappen_-skal-bli-standard-1.15429552

Argumentet til trafikkskolene er at det er kjempedyrt å ha biler med manuelle og automatgir, istdf. bare automatbiler. I tillegg mener de det er tryggere for eleven å slippe å tenke på giring.

Dette synes jeg er triste greier. Om rundt tre fjerdedeler av elevene fortsatt etterspør manuelle gir, må det jo være mulig å dekke det markedet. Folk har kjørt bil slik i over 100 år, hvorfor skal dagens unge slite mer med dette enn tidligere generasjoner?

Istdf. et vikarierende argument for lavere kostnader hos trafikkskolene bør de rette søkelyset mot de virkelig presserende sakene: Mobilbruk under kjøring (som for øvrig er lettere å gjøre når man ikke trenger å gire), høy fart, og økonomi for unge.

Vi kjøpte akkurat en manuell bil igjen, etter mange år med bare automater. Alle i familien er begeistret og hadde helt glemt hvor gøy og engasjerende det kan være å kjøre bil - når man har kontrollen selv.

Handler alltid om penger vettu.

Anonymkode: a0231...39e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn blir det når alt skal være likestilling. Menn skal begynne med å kjøre som kvinner med automat gir.

I gamler dager var menn alfa:

Anonymkode: 24bc1...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Manuelle biler vil bli borte med tiden, så hvorfor ikke tilpasse føreropplæringen til det? Under 5% av nye biler er med manuelt gir, er jo helt latterlig at så mange skal ha lappen på manuell da. Mye bedre å fokusere på trafikkregler, trafikkforståelse og overblikk, enn å konsentrere seg om bilen. 

Eneste grunnen til at jeg tar den nå med manuell er pga. vi bare har en manuellbil hjemme. Ellers hadde jeg valgt automat.

Men etter å kjørt en stund ser jeg jo hvor gøy manuell er. Venstrebenet mitt hadde sikkert sovna om jeg kjørte automat...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Manuelle biler vil bli borte med tiden, så hvorfor ikke tilpasse føreropplæringen til det? Under 5% av nye biler er med manuelt gir

...og hvor stor andel av den eksisterende bilparken er manuell? Det er fortsatt begrensende å ikke kunne kjøre manuell; i bruktbilmarkedet, på ferie og jobboppdrag i utlandet, og når personen kanskje skulle utvikle en interesse for spennende biler.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Eneste grunnen til at jeg tar den nå med manuell er pga. vi bare har en manuellbil hjemme. Ellers hadde jeg valgt automat.

Men etter å kjørt en stund ser jeg jo hvor gøy manuell er. Venstrebenet mitt hadde sikkert sovna om jeg kjørte automat...

Hehe, nettopp dét! Mange av dem som tar automatlappen vet jo ikke hva de går glipp av...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, her kommer dagens dumme: må jeg, som tok lappen for lenge siden, gjøre noe spesielt dersom jeg skulle få en bil med automat?  (men jeg er veldig glad i manuell og vil ikke bort fra det. )

Anonymkode: 37d23...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser virkelig ikke problemet med dette. 

Anonymkode: 12a6a...55d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, her kommer dagens dumme: må jeg, som tok lappen for lenge siden, gjøre noe spesielt dersom jeg skulle få en bil med automat?  (men jeg er veldig glad i manuell og vil ikke bort fra det. )

Nei, du kan kjøre begge deler.

Anonymkode: 24bc1...c07

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan man girer har null betydning for kjøregleden. Det viktige er å ha en bra bil. Manuelt gir vil ikke finnes på nye, vanlige biler om maks 7-8 år. Mercedes har allerede sluttet å produsere det, og alle andre vil følge etter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvordan man girer har null betydning for kjøregleden. Det viktige er å ha en bra bil. Manuelt gir vil ikke finnes på nye, vanlige biler om maks 7-8 år. Mercedes har allerede sluttet å produsere det, og alle andre vil følge etter.

Kanskje ikke for deg, men jeg har masse glede av å slenge min undermotoriserte Hyundai opp og ned en svingete fjellvei; mye mer enn med den andre bilen vår, en Mercedes med over 300 hk. Den har mer kraft og er bedre på så å si alt. Men den gleden jeg får av å gire selv kan ikke Mercedesen gi meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Under 5% av nye biler er med manuelt gir, er jo helt latterlig at så mange skal ha lappen på manuell da.

Nye biler ja, men hvor mange på 18-19 går ut og bruker penger på flett ny bil? Ingen i min nærmeste krets iallefall, og jeg er fra et lite sted der alle må ha lappen. Hvis man går på finn og huker bort elbilene så er det så og si 50/50 gir og automat som ligger ute.

Greit nok at det fases ut en eller annen gang, men jeg synes dette er alt for tidlig. Både jeg, kjæresten og alle mine søsken har manuell, og alle disse bilene er kjøpt i løpet av de siste to årene. Brukte, men i super stand.

Å snevre inn på sertifikatet sånn skaper en litt kjip begrensing som man være obs på det hver gang man skal låne en bil, kjøre en bil i jobbsammenheng, og selvsagt kjøpe bil. 

Anonymkode: 59e6a...d7a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nye biler ja, men hvor mange på 18-19 går ut og bruker penger på flett ny bil? Ingen i min nærmeste krets iallefall, og jeg er fra et lite sted der alle må ha lappen. Hvis man går på finn og huker bort elbilene så er det så og si 50/50 gir og automat som ligger ute.

Greit nok at det fases ut en eller annen gang, men jeg synes dette er alt for tidlig. Både jeg, kjæresten og alle mine søsken har manuell, og alle disse bilene er kjøpt i løpet av de siste to årene. Brukte, men i super stand.

Å snevre inn på sertifikatet sånn skaper en litt kjip begrensing som man være obs på det hver gang man skal låne en bil, kjøre en bil i jobbsammenheng, og selvsagt kjøpe bil. 

Anonymkode: 59e6a...d7a

I Europa er gjennomsnittlig levetid for biler 13 år. De siste 5 årene er det nesten ikke solgt biler med manuelt gir, og de siste 10 årene før det igjen ble det også solgt massevis av biler med automat. Det er derfor enkelt å få tak i brukte automatbiler. Sannheten er vel at de eneste som er interessert i manuelt gir er sportsbilinteresserte 45-60- åringer som kjøper dyre småskalaprodusenter biler og Harry gutter som kjøper billige vrak de råner rundt i. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du kun bruke en vanlig personbil holder det nok med automat. Skal du kjøre bil i jobb, f.eks. små/mellomstore varebiler kan det være en fordel å ha trent litt på manuelt gir. Men om 10 år er nok det meste av biler med automatgir (må komme tilbake hit om 10 år for å se om det stemmer :) ). Jeg foretrekker manuelt gir, men det er nok bare en vanesak i og med jeg nesten aldri har kjørt automat. En gang i fremtiden kjører vi ikke bilene selv heller, men blir fraktet rundt. Men hvorfor er det plutselig så vanskelig å lære å kjøre med manuelt gir? Har 18-åringer i dag dårligere motorikk? 

Anonymkode: 57951...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nye biler.

Tror du de fleste ungdommer som tar lappen kjøper seg en ny bil? Nei, de kjøper seg med all sannsynlighet en eldre bil. sannsynligvis med manuelt gir.

Dette er bare et forsøk på å spare penger fra trafikkskolene.

Jeg tok en kjapp titt på Finn.no nå. Det var total 14.394 private bruktbiler til salgs. Av disse hadde 8.150 (56,6%) automatgir, og 6.244 (43,4%) manuelt gir.

Men hvis man ser på private bruktbiler til salgs under 100.000 så er det totalt 6.916 av disse, og 2.199 har automatgir (31,8%), mens 4.717 (68,2%) har manuelt gir.

Så som vi ser er en stor andel av bruktbilene som selges med manuelt gir, og de blir i klart flertall av de billigere bilene. Altså de som førstegangskjøpere sannsynligvis vil skaffe seg.

Endret av jabx
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei selvsagt ikke. Du trenger bare å glemme clutch og gir. Må sies at de første gangene jeg kjørte automat så glemte jeg meg av og til, og hev venstrefoten på bremsen og dro i girspaken... det ble bråbrems..! 

Men å kjøre automat er ikke noen kunst om du kan manuell. 

Jeg liker å kjøre bil. Og jeg vil helst ha manuelt gir. Har eid flere biler av hver type. Føler at manuell gir mer kjøreglede og kontroll over bilen. Det er kun i saktegående kø at jeg foretrekker automat. 

Ja, det hadde nok vært lettere å kjøre opp med automat. Men ikke sååå mye lettere. Og manuelt gir gir som sagt mer kontroll og mer kjøreglede. Mener jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Manuelt er jo fra steinalder. Norge henger etter med denne «nye» oppfinnelsen. 

De unge kjører ikke biler fra 90 tallet lenger. 

Elbil blir det mer og mer av. Elbil har ikke girkasse engang. 

«Alt var bedre i gamledager»

Anonymkode: 33e9b...cf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Never, ass.

Jeg kjører bil med manuell girkasse.

Ikke F om jeg skal bli en lat norsk nisse og sitte der og putre i automatbil.

Det er viktig å gire for egen maskin.

Anonymkode: 460be...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...