Gå til innhold

Forstoppelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. har en jente på 8 år som har vært forstoppet siden i fjor etter korona startet ( hun er helt frisk, ikke noe form for sykdommer eller allergi. Vi har også prøvd alle andre måter å få henne til å få avføring på, men ingen ting har funket. Så vi skal inn til sykehus i på onsdag å få tømt tarmen godt.  Vi fikk vite at det er med oljeklyster med en sonde 40cm) som føres opp i rompen/ tarmen, til når har hun som regel fått Dulcolax 10mg stikkpille 1 gang pr uke bare for å tømme seg litt av meg eller far, så etter 20 min så sitter hun på toalettet i 10 min så er hun ferdig. Jeg har nå snakket med henne om at hun skal få tømt hele tarmen og se om hun blir bedre i dag. Hun var klar for det, jeg har forklart henne om hvordan de gjør det ( jeg skal bli med inn å følge med), Er det noen her som har erfaring med det?

Anonymkode: e46fc...92e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars jente. Håper dere finner ut av det og at hun blir bedre. Jeg har ikke erfaring med oljeklyster, men det høres ut som en veldig lur ide. Har dere sjekket om hun har noen intolleranser? Jeg ble selv plaget med forstoppelse for ca 4 år siden, og er fortsatt plaget, vet ikke årsaken. Jeg drikker en smoothie av vann og svisker hver 2 dag, 10 svisker og et stort glass/mugge med vann. Det har gjort det lettere. 

Anonymkode: 253b0...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stakkars jente. Håper dere finner ut av det og at hun blir bedre. Jeg har ikke erfaring med oljeklyster, men det høres ut som en veldig lur ide. Har dere sjekket om hun har noen intolleranser? Jeg ble selv plaget med forstoppelse for ca 4 år siden, og er fortsatt plaget, vet ikke årsaken. Jeg drikker en smoothie av vann og svisker hver 2 dag, 10 svisker og et stort glass/mugge med vann. Det har gjort det lettere. 

Anonymkode: 253b0...8b8

Hei.. Det blir nok en del tester som hun skal ta, det skjedde så fort etter at Norge ble stengt ned i fjor. Vi har en flink fastlege som har hjulpet oss med tips og medisiner, men grunnet mye venting for å komme inn så har vi bare hjulpet henne litt. Vi hadde en hyggelig møte på video i kveld med en av sykepleieren som skal ta seg av det, hun viste oss rommet og hva som kommer de kommer til å gjøre. Sykepleieren hadde en dukke som hun viste litt på, jente her forsto det godt. Om at hun skal ligge og få klyster opp i tarmen, ( hun øvde på å ligge på venstre siden med ene bene høyt oppe i kveld da jeg ga henne stikkpillen, ikke problem)  og at det kan ta fra 1 til 15 min før det starter å komme ut. Sykepleieren stilte oss en del  spørsmål om hun var red får å bruker bleie og at det var 1 som så på henne når hun satt på toalettet/ toalettstolen som hun skal sitte på. Nei det er hun ikke, hun har 3 ynger søsken som kommer innom badet når hun er der. Selv så bruker hun nattbleie grunnet sengevæting. Etter at vi har vært på sykehuset, så får vi resept på klyster som vi skal bruke 1 gang pr uke om hun ikke tømmer seg min 2 hver dag. Så vi får vente å se, men først gleder vi oss til en rolig påske:)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Nå har dere vel vært på sykehuset og tømt tarmen. Og ja, jeg vet denne videoen er mest ment for folk med adhd, men mot slutten av videoen forklarer Liv Larsen Stray at de som sliter med avføringsproblemer (hun sier barn som sliter med avføringsproblemer) ofte er veldig spent i den muskelen hun snakker om her. Jeg tenkte bare det var verdt et forsøk hvis du fortsatt leser her. Håper ting gikk bra på sykehuset ❤️ aldri godt med barn som sliter med mage og tarm eller andre ting for den saks skyld ❤️

Anonymkode: 42547...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. :) Jo da det har gått fint:) Vi kom inne kl 13 i dag, jeg fikk være med undere hele behandlingen. De som jobbet på avdelingen var kjempeflinke til å snakket om avføring og tarm + muskelen. Rundt kl 13.30 var vi klarer for å startet med tømmingen, hun gjordet det som de sa og klarte å slappet av i bekkenet og fikk klysteret sakt opp i rumpen/ tarmen, så fikk hun på en bleie i tilfellet et avføringen kom fort, noe som det gjordet. Etter 30 min liggende på dusjbenken inne på rommet der vi var så hadde alt kommet ut, så ble det tørking og dusjing. Etterpå har hun vært som en ny jente, sulten og blid som en katt. Men før vi dro så kom en lege inn som ville sjekke bekken og knipe funksjonen hennes, legen målte den med en tynn stav, lignet en kulepenn med når hun sa at jenta mi skulle klemme så kom det opp på skjermen. Da fikk vi neste et svar på hvorfor hun har vært forstoppet, når hun sitter i ro for lenge eller løper så blir rektal musklene spastisk, det har blitt mye sitt i ro siden mars i fjor.. Vi har nå fått  biofeedback apparatet med en tutt som skal stimulerer musklene der, jeg fikk full opplæring til det. Hun har nettopp ligget på siden i 30 min og fått sin første trening med biofeedback nå.  Legen sa at det kan ta opp til 4 uker før vi ser en endringer på at hun kommer til å ha avføring normalt, så han anbefalte oss å tømme en gang pr uke  + trener med apparetet frem til hun slapper av i (Rumpen som hun sier det) rektal musklene. Vi skal inn til kontroll igjen i mai. Nå har hun fått på seg påske nattdrakten og driver å legger seg. Ha en fin påske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...