Gå til innhold

Er dette arvelig? Psykisk helse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har datet en mann i 3mnd nå. Venter på ny bosted, siden jeg ifra min forrige. 

Hørte nettopp at faren til han jeg holder på med tok livet sitt da han var liten. Er slike ting arvelig? Altså ag han kan havne i en mørk kjeller han også? 

Anonymkode: 22c54...c3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hørte nettopp at faren til han jeg holder på med tok livet sitt da han var liten. Er slike ting arvelig? Altså ag han kan havne i en mørk kjeller han også? 

Alle kan havne i en mørk kjeller, selv du. Spørsmålet er hva man gjør med det. Selvmedlidenhet og "stakkars meg" holdning er ikke arvelig.

Anonymkode: 9766a...611

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det meste av sykdom er noe arvelig, men har man hatt psykisk sykdom i nær familie er en gjerne mer bevisst det, og er nesten bedre forberedt på psykiske utfordringer enn andre. Min far tok selv livet sitt, og jeg håper ikke det får noen til ikke å satse på meg. Det er det ikke grunn til.

Anonymkode: 0f933...488

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den første setningen gir absolutt ingen mening.  Hva betyr det? Alle kan havne i en mørk kjeller. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

De er mer eksponert for å få sånne diagnoser ja.

Skrevet

Jeg fikk høre fra min psykolog at det er arvelig! Både min oldefar prøvde å ta sitt liv (han ble stoppet i tide), min onkel slet veldig psykisk og tok selvmord, bestefar tok selvmord. Pappa har hatt sine problemer, og jeg har slitt veldig med ocd (ikke 100 % frisk), angst, depresjon og selvmordsforsøk! Nå er jeg 26 år, og har det mye bedre enn på lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Knottogtott skrev (2 timer siden):

Jeg fikk høre fra min psykolog at det er arvelig! Både min oldefar prøvde å ta sitt liv (han ble stoppet i tide), min onkel slet veldig psykisk og tok selvmord, bestefar tok selvmord. Pappa har hatt sine problemer, og jeg har slitt veldig med ocd (ikke 100 % frisk), angst, depresjon og selvmordsforsøk! Nå er jeg 26 år, og har det mye bedre enn på lenge.

Så man er mer disponert for psykisk sykdom da om mor eller far har tatt sirt liv? Nå vet ikke jeg hva slags psykisk problem han hadde, men mulugens chizofreni. 

Jeg har hørt i ettertid at min farfar tok livet sitt. Greit å vite om slike ting er arvelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Knottogtott skrev (3 timer siden):

Huff da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dobbel faktor her. Barn av foreldre som tar livet sitt har, i effekt av hendelsen, større sjanse for å få psykiske problemer og/eller lidelser (altså mannen du dater). I tillegg er slike faktorer arvelige, og attpåtil mener de at traumer endrer genmaterialet vi gir videre til våre barn (altså kan barna til han du dater få slike gener). 

Men det betyr ikke at det er garantert å skje. Barnet trenger ikke få noen av genene, evt. trenger de ikke være "aktive". Hvis man er obs på det er det mye man kan gjøre for å hjelpe på et tidlig stadie, skulle barnet være disponert. 

Anonymkode: db8c6...e43

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er arvelig, ofte ser man de samme psykiske lidelser og resultatene av dette over familiegenerasjoner. Men i dag har vi kommet langt innenfor psykiskhelse (men absolutt ikke i mål), det vil ofte derfor gå fortere og enklere for eksempelvis en psykolog å finne gode måter å forebygge og fange opp, om man har kjent psykisk sykdom i familien psykologen er klar over.

Anonymkode: 58c02...e51

Skrevet

Ikke nødvendigvis arvelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er arvelig, ofte ser man de samme psykiske lidelser og resultatene av dette over familiegenerasjoner. Men i dag har vi kommet langt innenfor psykiskhelse (men absolutt ikke i mål), det vil ofte derfor gå fortere og enklere for eksempelvis en psykolog å finne gode måter å forebygge og fange opp, om man har kjent psykisk sykdom i familien psykologen er klar over.

Han jeg holder på med virker veldig stødig. Han kan for det om spør hva jeg gjør flere ganger daglig. Men nå er vi tidlig i forelskelsen. Bør jeg være engstelig mht videre forhold? Jeg er blitt så glad i han og vil igrunnen alt med han. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvom det er arvelig er det viktig å huske på at ikke alt som er arvelig arves. 
Det blir som med krøllete hår, det er også arvelig, men ikke alle som har foreldre med krøller får krøller selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

(altså kan barna til han du dater få slike gener). 

Det vil jo si at jeg er disponert for å få psykisk lidelse da. Siden min bestefar tok livet sitt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han jeg holder på med virker veldig stødig. Han kan for det om spør hva jeg gjør flere ganger daglig. Men nå er vi tidlig i forelskelsen. Bør jeg være engstelig mht videre forhold? Jeg er blitt så glad i han og vil igrunnen alt med han. 

Nei du trenger nok ikke å engste deg for å ta forholdet videre.
for selvom det er arvelig med psykisk sykdom, trenger det ikke arves, å det kan hende han ikke har arvet noe av det. 
Det er også stor forskjell på hvor alvorlig det evt. rammer, har han (og om dere blir mer seriøse muligens også du)  litt bevissthet rundt egen/hans psyke og er oppmerksomme på evt. tidlig tegn på at noe er galt, kan dette fanges opp fort og øke forutsetningene for å forhindre at det utvikler seg til noe mer alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei du trenger nok ikke å engste deg for å ta forholdet videre.
for selvom det er arvelig med psykisk sykdom, trenger det ikke arves, å det kan hende han ikke har arvet noe av det. 
Det er også stor forskjell på hvor alvorlig det evt. rammer, har han (og om dere blir mer seriøse muligens også du)  litt bevissthet rundt egen/hans psyke og er oppmerksomme på evt. tidlig tegn på at noe er galt, kan dette fanges opp fort og øke forutsetningene for å forhindre at det utvikler seg til noe mer alvorlig. 

Vanskelig å se når man ikke bor sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å se når man ikke bor sammen. 

Ja det er helt sant! Fikk det kanskje ikke godt nok frem, men er i hovedsak han selv som kan se disse tegne tidlig, men senere kanskje hun å om de tar forholdet videre, da tenkte jeg på om de tok det så langt at de flytter sammen ol. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvom det er arvelig er det viktig å huske på at ikke alt som er arvelig arves. 
Det blir som med krøllete hår, det er også arvelig, men ikke alle som har foreldre med krøller får krøller selv. 

Jeg har kun arvet utseende etter pappa, bortsett fra håret (eller mangelen på det) som er etter min morfar.

Jeg har en masse egenskaper som jeg har tilegnet meg gjennom miljø, så det er langt i fra slik at alt arves. Hva som skjer i livet, spesielt i oppveksten har veldig mye å si.

Hvis man er en god og ansvarlig forelder som gir barna en trygg og solid oppvekst, så tviler jeg på at man arver oldefars tendens til suicidal oppførsel.

Min mening er at depresjoner, angst og suicidal oppførsel veldig ofte har sammenheng med en vanskelig og utrygg barndom som har ført til traumer man tar med seg videre som voksen. Et barn som ikke opplever fysisk eller psykisk vold, men som har det trygt og godt i oppveksten har gode utsikter til å klare seg bra.

AnonymBruker
Skrevet
... skrev (7 timer siden):

Jeg har kun arvet utseende etter pappa, bortsett fra håret (eller mangelen på det) som er etter min morfar.

Jeg har en masse egenskaper som jeg har tilegnet meg gjennom miljø, så det er langt i fra slik at alt arves. Hva som skjer i livet, spesielt i oppveksten har veldig mye å si.

Hvis man er en god og ansvarlig forelder som gir barna en trygg og solid oppvekst, så tviler jeg på at man arver oldefars tendens til suicidal oppførsel.

Min mening er at depresjoner, angst og suicidal oppførsel veldig ofte har sammenheng med en vanskelig og utrygg barndom som har ført til traumer man tar med seg videre som voksen. Et barn som ikke opplever fysisk eller psykisk vold, men som har det trygt og godt i oppveksten har gode utsikter til å klare seg bra.

Helt enig igrunnen. Min farfar tok livet sitt, og min bestefar var alkoholiker , vold i hjemmet til min mor. Men jeg ar hatt verdens beste oppvekst. Har kommet meg greit gjennom nedturer i livet. Det er nok takket være en trygg og god oppvekst hjemme med mye kjærlighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...